
Уважаеми колеги, когато се създава законодателство, особено такова, което инвазивно се намества в конституционно гарантирани права, като правото на неприкосновеност на кореспонденцията, би трябвало да сме много внимателни и би трябвало да правим законодателството – към управляващите се обръщам, така да законодателствате, сякаш сте опозиция, защото днес сте Вие, а утре – друг, и не знаем кой неграмотен, злонамерен ще вземе този инструмент и как ще го употреби.
И около безспорните текстове, които ние ще подкрепим, има няколко притеснителни факта. Аз споделям притеснението, че инициативата не е от Министерския съвет, а от народен представител. Това, естествено, при такъв тип законопроект, търпи критика. Давам един пример. Този закон дава достъп до метаданните. Това също е конституционно гарантиран принцип – личната кореспонденция е неприкосновена. Само при сериозни престъпления и много тежки наказания можем да нарушим този конституционен принцип. В случая за абсолютно административно нарушение ние прилагаме цялата репресия на държавата. Легитимен ли е интересът на законодателя, който защитава? Да, може от един IP адрес да се подадат няколко оферти. Ето КЗК да открие това нарушение на конкуренцията, получавайки достъп до метаданните. Но, колеги, това с един обикновен VPN веднага отпада, тоест Вашият легитимен интерес, който преследвате, е незащитим. И като отпадне това, кое остава? Само репресията и риска.
Не мога да разбера, следейки Вашите изяви, политически програми и заявки в избора на дерегулация за улесняване на бизнес средата, как така с всеки законопроект Вие правите все повече централизация и все повече регулация, защото това правите в момента. Давате, забележете, секторен анализ, право на един орган, на още един орган, да влиза. И това е кутията на Пандора, защото утре друг орган със същия легитимен интерес – НАП или някой друг, ще каже: ние искаме по еди-кой си повод да влизаме в офисите. И българският бизнес ще стане като плод и зеленчук – всеки ще минава през пазара и ще му влиза в офисите, проверява му компютрите, един си прави секторен анализ, друг нещо друго… Тоест вратите за произвол са отворени, особено при една абсолютно неясна дефиниция. Нека я прочета. Предвидили сте санкция за бизнеса 10% от оборота. И всеки, който е правил бизнес, трябва да си зададе въпрос. Това не са 10% от печалбата. 10% от оборота! Означава за 90% от малкия и среден бизнес в България директен фалит при налагане на такава санкция. Но защо може да бъде наложена? Хайде да чуем дефиницията в закона за нелоялна конкуренция: „Всяко действие или бездействие, ако е в противоречие с добросъвестната търговска практика“.
Това е абсолютно неясна дефиниция. „Всяко действие или бездействие“! Представяте ли си колко широка дефиниция е това и как отваря вратата за произвол? Пак казвам, ако сега не Ви изглежда сериозно, представете си един черен лебед след две години пренарежда политическия ландшафт. Тук има някакво странно мнозинство и това нещо му е в ръцете. Представяте ли си как може да го използва това? Аз с най-голяма степен на загриженост, защото съм убеден, че не сте такива злодеи – да искате наистина да го причините това на бизнеса в България, особено, пак казвам, легитимния интерес, който защитавате. В случая Ви обясних, че по този начин просто няма да стане.
Та, колеги, молбата ми е на второ четене преосмислете, преосмислете си политиката, и то най-вече заради това, че Вие също ще живеете догодина и след две, и след пет години, в същата тази държава и този същия бизнес – малък и среден, ще трябва да изкарва заплатите и да плаща сметките. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:


Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .