Уважаеми господин президент, уважаеми господин председател, уважаеми господин премиер, Ваши превъзходителства, уважаеми колеги народни представители! Има няколко събития, които се случват за първи път от началото на прехода към демокрация и пазарна икономика в България. Няма никакво съмнение, че като прецеденти в най-новата ни история тези събития могат да се определят и като принос към общоевропейската история на страните, които се намират в преход.
На първо място това е участието на Негово Величество Симеон Сакскобургготски в реалната политика. Очакванията на обществото и на целия политически елит на страната, както и на външния свят, е формулата царят-премиер да се отрази положително върху имиджа и инвестиционния рейтинг на страната. От гледна точка на реалната политика хармонизирането на очакванията на избирателите и на света с прагматичните принципи в политиката ще си проличи в рамките на една година. В конкретен план това означава правителството и подкрепящото го парламентарно мнозинство да направят всичко възможно България да бъде поканена за член на НАТО още през 2002 г. (Ръкопляскания от НДСВ.)
В същото време тази положителна даденост трябва да се преобразува в създаването на атрактивни условия за нова инвестиционна политика в страната. Създаването на подходяща инвестиционна среда е комплексен и многофакторен процес, но именно с отчитането на вътрешните и външните условия имаме основание да се надяваме за удвояване, дори за утрояване на преките инвестиции за следващите четири години. Това означава създаване на общополитически, законодателни и административни условия за милиард и половина - два милиарда долара инвестиции годишно в страната. В контекста на определението за националните икономически приоритети като телекомуникационните и високите технологии, енергетиката, туризма, селското стопанство и транспорта тази цел се превърна в национална кауза, за постигането на която е необходимо еднакво отговорно да работят и управляващи, и опозиция.
Втората основна новост в политическия ни живот е свързана с новото коалиционно мислене и най-вече с принципите за правене на коалиционна политика след последните парламентарни избори. Пред нас, имам предвид като проект, е правителство, съставено от утвърдени експерти с политическо, административно и бизнес- мислене и култура. В определен смисъл това по дефиниция е надпартиен кабинет, който е такъв по силата на общото разбиране на националните интереси и на националните приоритети в контекста на евроинтеграцията и на предстоящото ни включване в НАТО. Националните ни интереси са новото поле за постигането на национално съгласие по основните национални приоритети. Това е изключително важно, защото, за да се утвърди България като генератор на политическа и икономическа стабилност на Балканите, българският парламент трябва да заработи на консенсусна основа, а правителството трябва да се превърне в национален инструмент за постигане на националните приоритети и за превръщането на България в модерна европейска държава.
Третата политическа иновация е свързана с прякото участие на Движението за права и свободи в изпълнителната власт и поемането на конкретна политическа отговорност за управлението на страната. Безспорно е, че този политически акт говори за зрелостта на политическите ценности и принципи в страната. В условията на балканските политически реалности политическа отговорност може да поеме само легитимна и утвърдена политическа сила с ясна визия за своята политическа идентичност и за своите цели в рамките на общоевропейските интеграционни процеси. Всякакви опити за дублиране, елиминиране и манипулиране в тази деликатна област на междуетнически взаимоотношения в най-добрия случай завършва с тъжната констатация, че хората, които са я провокирали или правили, не са били в час по национална политика, какъвто например е случаят с бившите управляващи.
В този ред на мисли искам категорично да потвърдя готовността на Движението за права и свободи да поеме своя дял от политическата отговорност на управляващото парламентарно мнозинство за управлението на страната.
Четвъртата характерна особеност на Тридесет и деветото обикновено Народно събрание и на коалиционното правителство, което то ще излъчи след час, е наличието на лява и дясна опозиция като потенциални контрапунктове на политиката на правителството, от една страна, и на законодателната програма на управляващото мнозинство в парламента, от друга страна. Политическата конфигурация на парламентарното пространство с управляващо мнозинство и с лява и дясна опозиция в определен смисъл е предимство независимо от това, че една част от опозицията ще се появи като конструктивна, а друга като деструктивна сила. Защото тази трикомпонентна структура на парламентарното пространство може да се превърне в идеално политическо условие за диференциран подход както към законодателните, така и към управленските проблеми на държавата. Нещо повече, наличието на лява и дясна опозиция може да се превърне в генератор на положително ускорение в изпълнението на правителствената програма за бърз икономически растеж и за увеличаване на доходите на населението.
Уважаеми дами и господа, за нас е особено важно да подчертаем, че очакванията на управляващото мнозинство са свързани с необходимостта от нов тип парламентарен и политически диалог между управляващи и опозиция не на базата на задължителното и самоцелно противопоставяне, а на основата на взаимно допълване, мотивиране и стимулиране за постигането на националните приоритети в контекста на евроинтеграционните процеси.
Ние призоваваме опозицията в името на националната кауза да превърне парламента в арена на състезателност, а не в терен на инерциална партийна конфронтация. Крайният резултат от това предизвикателство ще бъде и директният отговор на вота на българския избирател.
Пожелавам на министър-председателя на България и на целия Министерски съвет да отговорят по достоен начин на избора и предизвикателството на българския избирател! На добър път, уважаеми дами и господа! Благодаря. (Ръкопляскания от ДПС, НДСВ и БСП.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .