Уважаема госпожо председател, госпожи и господа народни представители! Позволете ми преди всичко още веднъж да подчертая, че ние, народните представители от Парламентарната група на Коалиция за България, сме дълбоко потресени от новината за серията терористични актове в Съединените щати. Ние категорично осъждаме безпрецедентните по своята жестокост и последици атаки. Тероризмът, насилието, независимо от мотивите на извършителите, са абсолютно неприемливи в съвременния свят. Няма политическа или морална кауза, която да оправдава посегателството върху живота на невинни хора.
Що се отнася до другата тема, аз бих искал от името на нашата парламентарна група да пожелая на всички народни представители успешен политически сезон, ефективна и резултатна работа за изпълнение на поетите пред избирателите ангажименти.
Остана назад един относително спокоен месец август, за разлика от други такива, без преврати, без скандали около службите, без палежи. Тоест, правителството стартира своята работа в една наистина комфортна обстановка. Без съмнение, най-значимото събитие през изтеклото време беше обръщението на премиера, идеите от което ще се проектират върху целия политически сезон. Прозвучаха и други управленски идеи, върху които ние сме длъжни да фокусираме нашето внимание.
Ние оценяваме позитивно, като една необходима, макар и твърде минимална стъпка, направеното обръщение и последвалите коментари в развитието на програмно-управленските виждания на мнозинството. Повечето от обявените управленски идеи не будят възражения. Те са били впрочем и наши, без, разбира се, да претендираме за авторство. По-важното е, че това е очевидно доказателство за това, че държавно-политическият елит еволюира, обществото - също.
Но бих искал да кажа, че този жанр на обръщенията е по-скоро предизборен. Чака се, все по-настойчиво поставяме и ние, и обществото въпроса за обосноваването на управленската програма на мнозинството. Вече трябва да стане ясно в каква ст епен са взаимнообвързани и финансово осигурени отделните мерки. Не може повече да се отлага дебатът и по законодателната програма на правителството - такава все още липсва. Бави се бялата книга за наследството във всички сфери на властта.
Идеите за промени в данъчното облагане ние приемаме позитивно, доколкото биха могли да допринесат за осигуряване на необходимия инвестиционен ресурс. Възниква въпросът обаче за балансираността на бюджета, за източника, с който ще се запълва бюджетната дупка, за която говори и вицепремиерът. Не бива да забравяме, че данък печалба и данъкът върху доходите на физическите лица формират повече от три четвърти от данъчните приходи на общините и няма отговор на въпроса как, по каква формула ще се решава проблемът с продънените от предишния кабинет общински бюджети, как ще се преодолява наследството на господин Муравей Радев. Важен е дебатът по Бюджет 2002, по-важно е обаче как ще се приключва бюджетно тази година. Така обявените намерения формират опасения, че данъчната тежест ще се стовари върху средно- и нископлатените граждани. Печелят тези с високите доходи, при тях има осезателно намаление.
Впрочем, вчера нещо подобно прозвуча и от президента на Републиката. Но аз се питам: защо държавният ни глава едва сега, след близо пет години на този пост, се сети да се включи в дискусията по корупцията; защо не даде своя принос по времето, когато управляваше неговата партия, и защо едва сега той се включи в дебата и по социалната политика?
Не можем да не бъдем притеснени от мълчаливото снемане на мерките за ограничаване на безработицата, от пренебрежението към проблемите на пенсионерите, които ще бъдат очевидно основните потърпевши от увеличаването на цените на топло- и електроенергията.
Необходим е, по наше мнение, пакет от мерки за посрещането на тежката зима, за оцеляването на цели социални слоеве и региони. Ние имаме своите законодателни предложения, свързани с данъчни облекчения на семействата, за промени в точковата система на пенсионирането и във формулата за изчисляването на пенсиите. Имаме своите идеи по Закона за защита на безработицата. Всички тези законодателни предложения са вече направени в Деловодството и надявам се да бъдат обсъдени в пленарна зала.
Ние ще подкрепим повишаването на минималната работна заплата. Трябва да е ясно обаче, че определеният долен праг на заплащане на труда е под жизнения минимум. Увеличаването на минималната работна заплата е не толкова стъпка към повишаване на минималните възнаграждения, защото броят на получаващите такива възнаграждения е нищожен. Това е по-скоро инструмент за повишаване на минималните осигурителни вноски, от което печели НОИ, но данъчноосигурителната тежест върху дребния и средния бизнес неминуемо ще се увеличи, което ще предизвика съкращения и закриване на работни места.
Ние ще подкрепим изпълнението на правителствения ангажимент за съкращения в държавната администрация. Но факт е, че първите действия не са в тази посока. Освен това трябва да се знае, че има редица сектори, в които административният потенциал не е достатъчен. Става дума за образованието, здравеопазването, системата на МВР.
Правителственото мнозинство не направи достатъчно, за да навакса загубеното време. Нещо повече, впечатлението е, че продължава да се губи темпо, впрочем и от днешния ден. Казано образно, има опасност новото време да премине в едно трайно безвремие.
Твърде много енергия беше изхарчена по структурирането и кадровото осигуряване на изпълнителната власт на ниво зам.-министри и областни управители. Това очевидно затруднява работата на редица ведомства.
Трябва откровено да кажем именно в духа на партньорството: има тенденция към самозатваряне и самоизолиране на НДСВ. Има елементи на централизация на властта и на нейната персонификация, от която би могъл да загуби и премиерът, и управлението като цяло. В тези няколко кръга назначения след 17 юни има решения, които не се вписват в представата ни за почтеност в управлението. Имаше назначения, в които критерият "лична преданост" изглежда е бил определящ. Формираха се управленски екипи от доскорошни бизнес-партньори и дори откриваме наличие на роднински връзки. Това са неща, които сериозно ерозират доверието към управляващите.
Решаваща за съдбата на управлението може да се окаже мудността, очевидната нерешителност за необходимите кадрови промени. Ако новите управляващи все още не са разбрали, ако нямат информация, нека ясно да кажа и да предупредя, че има сценарий за дестабилизацията на изпълнителната власт, но в чието изпълнение имат ключово място основни фигури от службите и от досегашното управление. В тези 40 дни от формирането на кабинета почти нищо не се направи за отстраняването на корумпираните от предишния режим, а това, господа управляващи, може да ви коства твърде, твърде много. Защото, ако не направите необходимото за своевременното отстраняване на далавераджиите, те ще започнат да ви търсят сметка.
Ние алармирахме за бедствената ситуация в Добричкия край, където имаше незапомнена от 50-60 години суша. Ясно беше, че не само там, но и в редица други райони приходите от ниските добиви не са достатъчни, за да покрият разходите за предстоящата есенна сеитба. Добруджа изгоря и в тази констатация няма излишен драматизъм. Големият проблем беше, че по времето на господин Иван Костов и земеделския министър Върбанов фонд "Земеделие" е бил безпощадно източен и то далеч преди началото на най-важните за селскостопанската година дейности. Ние оценяваме позитивно активността на министър Дикме, изразената готовност от правителството за отпускане на една макар и скромна сума за подпомагане на земеделските производители за новата селскостопанска година. Необходими са и други допълнителни действия в тази насока, както впрочем и един сериозен парламентарен дебат за това кой и как се е облагодетелствал от източването на фонд "Земеделие".
Може би най-сериозното външнополитическо изпитание за есента на 2001 г., а може би за целия мандат на новото управление са събитията в Република Македония. Българската позиция за Македония предполага няколко ясно заявени неща. Първо, България да уважава независимостта и териториалната цялост на младата македонска държава.
Второ, трябва да подчертаем за сетен път, че нямаме намерение да изпращаме войски в Македония. Подобна декларация е нужна, защото в Скопие не са забравили идеята на президента Стоянов.
Трето, ние трябва да изразяваме по всеки повод своята морална и политическа подкрепа за усилията на македонското държавно ръководство за установяването на траен мир и стабилност. Доброто партньорство с НАТО изисква да им кажем откровено, че тяхната политика толерира екстремистите, легитимира ги политически, а това работи против сигурността на Балканите.
И четвърто, необходимо е активизиране на контактите на равнище изпълнителна власт между парламентите на двете страни за реализацията на конкретни проекти. Преди малко тук прозвуча идеята да дадем кръв за пострадалите от терористичните действия в САЩ. Разбира се, много важно е да бъдем съпричастни към трагедията на американския народ, но не по-маловажно е да бъдем солидарни с нашите македонски братя и съседи.
И съвсем накрая, уважаеми госпожи и господа, много са предизвикателствата пред парламента и правителството в настоящия сезон. Те могат да бъдат преодолени само с конструктивна работа, с парламентарни действия, основани на разумния диалог и на консенсусния подход. Благодаря. (Ръкопляскания от КБ.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .