“СТАНОВИЩЕ
относно проект на Закон за интеграция на хората с увреждания
№ 302-01-50, внесен от Министерския съвет
на 15 октомври 2003 г., и
проект на Закон за равнопоставеност на хората с увреждания,
внесен от Анели Чобанова и група народни представители
на 29 октомври 2003 г.
На свое редовно заседание, проведено на 12 ноември 2003 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за интеграция на хората с увреждания, внесен от Министерския съвет, и проект на Закон за равнопоставеност на хората с увреждания, внесен от народния представител Анели Чобанова и група народни представители.
Материята, регламентирана в разглежданите законопроекти, се отнася към предварително затворената преговорна глава № 13 “Социална политика и заетост”. Ангажиментът за приемането на нов закон, уреждащ т ези обществени отношения, произтича от преговорната позиция на Република България по тази глава.
Двата предложени законопроекта по същество имат за предмет на регламентация правата на хората с увреждания и обществените отношения, свързани с тяхната интеграция, макар и законопроектът за равнопоставеност на хората с увреждания да формулира в чл. 1 много по-общ обхват. И двата проекта съдържат разпоредби, забраняващи дискриминацията на хората с увреждания, уреждат оценката на увреждането и предвиждат мерки за интеграция на хората с увреждания в икономическия и социалния живот, както и мерки за социално-икономическата защита на тези лица.
Европейското законодателство, уреждащо правата на хората с увреждания включва прокламираната в чл. 13 от Договора за европейската общност забрана за дискриминация, включително и на основата на увреждане.
В съответствие с принципа на субсидиарността правната регламентация на мерките за интеграция на хората с увреждания извън антидискриминационната сфера е от компетентността на държавите-членки. На общностно ниво националните политики се допълват чрез редица резолюциии на европейския съюз, третиращи правата на хора с увреждания.
С оглед оценката за съответствие на предложените законопроекти с acquis communautaire могат да бъдат направени следните изводи.
Член 13 от Договора за Европейската общност и изискванията на Директива 2000/78 на Европейския съюз вече са въведени в Закона за защита срещу дискриминацията, тъй като при приемането му беше изоставен подходът за създаване на рамков закон.
Комисията по европейска интеграция има следните бележки по предложените законопроекти.
По законопроекта за интеграция на хората с увреждания, внесен от Министерския съвет.
На първо място, Законът за защита срещу дискриминацията като общ за тази материя закон дефинира в съответствие с изискванията на Директива 2000/78 основните понятия в областта на антидискриминационното законодателство. Тъй като той съдържа вече определение на понятията за пряка и непряка дискриминация, дефинирането й в допълнителната разпоредба на предложения законопроект следва да се допълни, като се прецизира, че забраната се отнася до дискриминация на основата на увреждания.
Член 9 от законопроекта предвижда създаването на информационна база данни на хората с трайни увреждания. В законопроекта е определена целта, за която се събират и обработват личните данни и редът за достъп до информация, съхранявана в регистъра. Предложената уредба обаче трябва да се приведе в пълно съответствие с българските и европейските норми за защита на личните данни.
По законопроекта за равнопоставеност на хората с увреждания, внесен от Анели Чобанова и група народни представители.
Първо, законопроектът, внесен от народните представители също трябва да се прецизира във връзка с легалните дефиниции на пряка и непряка дискриминация, предвидени в него.
Второ, предложеният законопроект регламентира детайлно в чл. 25 случаите на дискриминация на хората с увреждания във връзка с трудовата им заетост. Въпреки че предложената уредба не противоречи на Директива 2000/78, трябва да бъде взето предвид, че тези отношения вече са регламентирани подробно, макар и общо за всички признаци за дискриминация в Закона за защита срещу дискриминацията.
Трето, уредбата на регистри на хората с трайни увреждания и на лицата, полагащи грижи за хора с увреждания, предвидени в чл. 8 от законопроекта, противоречи на acquis communautaire относно личните данни и на Закона за защита на личните данни.
След проведеното обсъждане Комисията по европейска интеграция с единодушие от парламентарните групи подкрепи законопроекта за интеграция на хората с увреждания, внесен от Министерския съвет, и законопроекта за равнопоставеност на хората с увреждания, внесен от Анели Чобанова и група народни представители.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за интеграция на хората с увреждания № 302-01-50, внесен от Министерския съвет, и проект на Закон за равнопоставеност на хората с увреждания № 354-01-103, внесен от Анели Чобанова и група народни представители, като направените бележки да бъдат взети предвид от водещата комисия между първо и второ гласуване.”
“СТАНОВИЩЕ
относно проект на Закон на закон за осигуряване на равни
възможности за лицата с увреждания № 454-01-2,
внесен от Борислав Цеков и група народни представители
на 27 януари 2004 г.
На свое редовно заседание, проведено на 11 февруари 2004 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за осигуряване на равни възможности за лицата с увреждания, внесен от Борислав Цеков и група народни представители.
Материята, регламентирана с разглеждания законопроект, се отнася към предварително затворената преговорна глава № 13 “Социална политика и заетост”.
Комисията по европейска интеграция има следната бележка по предложения законопроект във връзка с acquis communautaire относно защитата на личните данни.
Уредбата на водените от общината регистри на лица с увреждания, на които се предоставят социални услуги за интеграция на територията на общината, както и на регистрите на лица с увреждания, настанени в специализирани институции, противоречи на acquis communautaire относно личните данни и на Закона за защита на личните данни. Законопроектът не урежда целта, за която ще бъде събирана информацията, нито предвижда изрично съгласие на лицата с увреждания като предварително условие за включване на лични данни в информационните регистри.
След проведеното обсъждане Комисията по европейска интеграция с единодушие от парламентарните групи подкрепи проект на Закон за осигуряване на равни възможности за лицата с увреждания, внесен от Борислав Цеков и група народни представители.
Въз основа на изложеното Комисията по европейска интеграция предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за осигуряване на равни възможности за лицата с увреждания № 454-01-2, внесен от Борислав Цеков и група народни представители на 27 януари 2004 г., като направената бележка следва да бъде взета предвид от водещата комисия при обсъждането на законопроекта между първо и второ гласуване.”
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .