Уважаеми дами и господа! Колегите, изказали се преди мен по повод на процедура вече споменаха, че настоящият Закон за защита на потребителите е от изключително голямо значение за всеки един български гражданин. Аз лично, специално благодаря и на госпожа Георгиева, че съумя да привлече към пленарната зала повече колеги по време на обсъждането на този закон.
Съвсем резонно всеки от нас си задава въпроса: защо е толкова важен този закон?
На първо място, защото всеки един от нас, във всеки един момент в своето ежедневие и битие влиза в ролята на потребител.
Втората изключително важна причина, поради която този закон да влезе в днешния ден в пленарната зала е фактът, че Двадесет и трета глава от преговорите на България с Европейския съюз носи името “Защита на потребителите и тяхното здраве” - един изключително важен момент, който протече и беше съществена част от целия преговорен процес на България с Европейския съюз. Ако се случи така, че в някои от следващите моменти, в които продължават разговорите около присъединяването на България към Европейския съюз, да речем, Европейският съюз установи определена нередност, свързана включително и с регламентацията на защитата на потребителите, естествено могат да бъдат поставени хиляди и хиляди въпросителни относно нашето присъединяване към Европейския съюз.
Когато говорим въобще за историята на потребителската защита и потребителското движение в България важно е да кажем, че тази история е сравнително кратка и в последните години, тоест от момента, в който беше приет за първи път Закон за защита на потребителите и на правилата за търговия през 1999 г., се формираха изключително много очаквания към този законопроект.
На първо място естествено такива очаквания се формираха към контролните органи с оглед тяхната способност и възможност ефективно да защитават правата ни на потребители. От друга страна, много очаквания се формираха и към потребителските сдружения, които трябваше да представляват правата на всеки един от нас, влизайки в ролята на потребител. Изключително много се очакваше от потребителските сдружения да осъществяват едно изключително ефективно представителство, най-вече в държавните органи, които решаваха в един или друг момент въпросите, касаещи потребителите.
Естествено в тези години изключително големи очаквания се формираха и към бизнеса, който на практика трябваше вече в една чисто прагматична и практическа ситуация да защити именно със своето поведение правата ни на потребители.
Разбира се, в тези години изключително много бяха достиженията на потребителското движение в България и най-вече в посока на повишаване гражданското самосъзнание на потребители на българските граждани.
Изключително трудни битки бяха извоювани и точно тук мога да спомена битката с държавните монополисти, включително и назад във времето твърде често подобни битки са водени между потребители и държавни монополи, но може би трябва да мине още време, докато стигнем до онзи момент, в който българските потребители ще осъзнаят силата на портфейла си. Тоест, че изцяло в техни ръце е правото да решат да закупят или да не закупят един или друг продукт на пазара, и съответно да предявяват своите претенции спрямо неговото качество.
Ако тогава през 1999 г. обемът на закона беше по-малък и смисълът и характерът на съдържащите се в него норми имаха в по-голяма степен пожелателен характер, в настоящия момент на вашето внимание е предложен един Закон за защита на потребителите, който бих могла да кажа, че е качествено нов или изцяло нов законопроект.
Веднага още на пръв поглед се вижда, че и неговият обем буквално е трикратно по-голям. Кръгът от права на потребителите, които се гарантират в този законопроект също е разширен и може би най-важните две права, които допълнително са включени – правото на обучение по въпроси, отнасящи се до защитата на потребителите е изцяло нов момент, и гарантираното право с този законопроект на представителство на потребителите в държавните органи, вземащи решение по въпроси, които ги засягат.
Това наистина са две изключително важни права, които съществуващата практика през последните години показа, че са от изключително важно значение относно ефективната защита на българския потребител.
В докладите и на Комисията по икономическата политика, и на Комисията по европейска интеграция, специално бе подчертана важността на този законопроект с оглед на това, че българското законодателство допълнително се синхронизира в тази сфера с европейските директиви. Едни от тях не бяха отчетени през 1999 г., а други бяха п риети едва след 1999 г.
За първи път се регламентират, да речем, сравнителната реклама и още няколко други търговски практики. Много по-добра формулировка и регламентация получават гаранцията и рекламацията в българските измерения.
И вие, а и аз сама си давам сметка, че за мнозина от нас текстовете звучат наистина малко скучновато, но на практика са от изключително важно значение за всеки един от нас. В най-голяма степен с този изцяло нов законопроект се дава една по-висока защита на българския потребител, а ми се струва, че това е изключително важно от една страна за всеки един от нас, и от друга страна, и за съобразяване, тоест и за по-голямото модернизиране на нашите търговските практики, а разбира се и практиките, свързани със защитата на българския потребител.
Новият момент, който ми се иска специално да подчертая в този законопроект, е фактът, че ако през 1999 г. законът имаше две основни части – едната, за защита на потребителите, а другата регламентираше правилата на търговия и беше прекалено идеалистична надеждата на българския законодател, че ще съумее в ед ин само законопроект да разгледа тези два основни момента на пазара, то тези два процеса, които са неразривно свързани, в настоящия законопроект са разделени в две части и на практика в него е застъпена основно защитата на потребителите.
В заключение искам да кажа, че предлаганият законопроект представлява на практика един нов етап от развитието на потребителската защита в България. Точно затова си позволявам да отправя към всички вас апел да подкрепим законопроекта, защото, пак ще кажа, независимо от това, че в много отношения звучи малко скучновато, съдържащите се в него параграфи и членове на практика засягат защитата на всеки един от нас в ролята ни на потребители, а ние непрекъснато влизаме в тази роля буквално във всеки един момент от нашето ежедневие. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .