Уважаеми господин председател, уважаеми господа министри, уважаеми колеги народни представители! Аз ще се изкажа накратко по няколко момента от предлаганата Стратегия и Плана за действие за въвеждането на информационните и комуникационните технологии.
Мисля, това, което е първото и най-важното, че тази Национална стратегия е съобразена с търсене на отговор на решаване на проблеми от национален характер – отговор на национални интереси. В този смисъл тя е действително национална. Тя е един от елементите, един от факторите, които ще допринесат за модернизирането на системата на българското образование. Наред със създаване на достъп на всички деца до системата на образованието, независимо от техния социален статус, така и модернизирането на това образование от гледна точка на онези технологии, които днес са един от факторите за знанието и за успеха на всяка икономика.
Мисля, че в тази Стратегия основните моменти са разработени вярно. Колкото и да е амбициозна, тя е изпълнима, защото е реалистична – тя залага цели, но заедно с това залага цели за един времеви хоризонт – до 2007 г., но заедно с това е открита. Тя е открита към обогатяване на отделните възли, отделните елементи на тази Национална образователна система, която ще бъде изградена с включването на всички училища, на всички класове във всички училища от различен разряд. Тя е също така открита и за включването в националната информационна мрежа, най-вече за националната академична информационна мрежа.
И тук това, което безпокоеше господин Благой Димитров, мога да кажа, че именно чрез създаването на тази Национална информационна мрежа, на тази образователна мрежа – оборудвана, окомплектована с компютри, се създава възможност за регламентиран достъп до информацията. Тоест, това е достъп до информация, която е свързана със знанието, както с всичката оная информационна база, която трябва да бъде подготвена от Министерството на образованието и науката, така също и до цялата онази система от знания, която се предлага в глобалната мрежа на Интернет. Мисля, че няма никаква опасност от свободни интерпретации и злоупотребяване с достъпа до тези мрежи, защото те не са в свободното пространство – без съответния регламент, те са подчинени именно на онези цели, които се залагат в Стратегията и са насочени към повишаване на знанието, повишаване на методи, на подходи, на развиване на творческо въображение и възможности за решаване на различни казуси.
В този смисъл аз ще подкрепя тази Стратегия и ви призовавам, колеги, да не се вторачваме в отделни моменти в нея и да ги изваждаме от контекста. На България е необходима тази Стратегия. Това, че тя започва сега, означава, че България сега има възможности да отдели тези 140 милиона средства, за да бъде въведена тази система, да бъде реализирана тази Стратегия. Това означава, че вече е подготвена цялата база и ще може действително ефективно да се използват компютрите, а не просто да се купят и да бъдат използвани по най-различни начини, главно за игри и за губене на време.
Искам да завърша с един пример как преди години в една азиатска страна се опитват да прилагат разделното събиране на писмата. Определили са отделни кутии за съответните селища и региони, подателите – изпращачи на тези писма, ги слагат в съответните кутии, но вечерта един старец минава с чувала и събира всички писма на едно място и започна наново сортирането им.
Ние не можехме да тръгнем към създаването на такава информационна мрежа преди години, когато не бяхме готови със системата, с всичките онези елементи, които трябваше да осигурят ефективно функциониране на системата. Сега сме готови и тъй като всяка стратегия се отнася не само за един кратък период, а е национална стратегия и води към перспективи, това означава, че веднъж приета тази национална стратегия, тя става задължителна за всички останали правителства, които ще продължат нейното по-нататъшно развитие, обогатяване и реализиране. Благодаря ви за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .