Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Като член на тази комисия искам да споделя с вас, че членовете на комисията работиха много отговорно, много съвестно и много организирано. Друг е въпросът, че информацията, която се подаваше в комисията, невинаги идваше навреме и не беше коректно подавана, но това е една тема, която вече се коментира.
Мисля, че не е редно от тази трагедия да се прави политика в пленарната зала. Комисията беше натоварена с огромното очакване, че ще посочи кой е виновникът за тази катастрофа. В крайна сметка целта на работата на тази комисия беше да предотврати бъдещи такива трагедии с конкретни мерки, които тя предлага към законови и други нормативни уредби. Тази комисия не е съд, за да каже кой е виновникът и българският съд смятам, че ще се произнесе по най-справедливия начин кой е виновникът.
Моето лично мнение по този въпрос е, че вината е разпределена между няколко от участниците в тази трагедия и на първо място искам да поставя туроператорската фирма. Там има едно подвеждане, една огромна манипулация. Колегите поставиха вече въпроса, че много трудно се добрахме до отговор на въпроса тази екскурзия ученическа ли е или туристическа. И тук е огромната манипулация. Формално тази екскурзия се води туристическа, а организацията и начинът, по който се е стигнало до нейното организиране, е изцяло ученически, ако мога така да се изразя. Тези родители са пуснали децата си да отидат на тази екскурзия, защото тя е организирана от техните учители, защото са проведени родителски срещи в сградата на училището. Това дава едно спокойствие на родителите. На многобройните срещи, които проведохме с родителите, те изрично казаха, че ако тази екскурзия не се е била провела по този начин, ако тези срещи не са били направени в класните стаи, ако не са знаели, че децата ще пътуват с техните учители и съученици, не биха ги пуснали. Учителите са в отпуска, заплатено им е за времето за екскурзията с командировъчни пари и са наети от фирмата за ръководители на екскурзията. Питаме се: имат ли тази компетенция в определена ситуация да отреагират като организатори на тази екскурзия? За нещастие случило се е най-лошото и когато проследяваме действията на тези хора, за съжаление констатираме, че всички учители и възрастни в автобуса са се спасили. Питам се, къде е моралът? Може ли да бъдеш учител само през учебно време, а в другото време, когато си в отпуска, да не бъдеш учител, да бъдеш някакъв друг човек?
Поставям и още един въпрос: възможно ли е да пътуваш, да бъдеш на екскурзия 5 дни за 199 лв? Няма такова чудо, колеги! Всички ние ходим в командировка и знаете, че само една нощувка е 100-120 евро. За 199 лв. тези деца са били пет дни на екскурзия в чужбина и тук е другата огромна манипулация от страна на фирмата, за да предложи максимално ниска цена, за да подведе тези хора с ниската цена. Какво има в замяна? Два нощни прехода, няма ги двете нощувки, това е стойността на ниската цена. Няма ги обядите, има включени само закуска и вечеря. Съгласни ли сте едно дете в първи – втори клас пет дни да не обядва? Това е една огромна манипулация, която злоупотребява с желанието на родителите, на българина неговото дете да излезе също в чужбина. Ако трябва да говорим след това за собственика на автобуса, на транспортната фирма, за това нормално ли е автобусите да бъдат 10-15-годишни, направих едно предложение в комисията, че не е от значение само годините, на които е автобусът, но трябва да се има предвид и пробегът, защото при една максимална натовареност и динамика той може да бъде 5-годишен, а в същото време да е на 4 милиона километра, което на практика го прави амортизиран и негоден. Радвам се, че моето предложение е попаднало в доклада.
Но аз искам да кажа, че тези деца станаха жертва на сиромашията, на бедността!
Що се отнася до създаването на регистър на туроператорски и превозвачески фирми и организации със съответните сертификати смятам, че ако това бъде изпълнено, може би до голяма степен от техническа гледна точка проблемите в бъдеще време с такива екскурзии ще бъдат намалени до минимум или избегнати напълно. Каква е идеята тук? Да има един регистър на всички автобуси в България, които отговарят по години, километри и технически пробег на условията за превоз на ученици. И когато се организират такива екскурзии, да могат да се използват само тези автобуси.
Не е тайна, че в момента масово се внасят автобуси от Западна Европа, автобуси втора употреба, които се рециклират, подмладяват се и се пускат тук да се провеждат такива групови пътувания, които до голяма степен са заплаха за хората, които ползват такава услуга.
Аз подкрепих и подписах доклада в този му вид и групата на Народен съюз и депутатите от БЗНС – Народен съюз ще гласуваме за този доклад. Надяваме се, че мерките, к оито сме предприели, и това, което препоръчваме, ще спомогне до голяма степен в бъдеще време да няма такива трагедии. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .