Благодаря, госпожо председател.
“СТАНОВИЩЕ
относно проект на Данъчно-осигурителен процесуален кодекс,
№ 402-01-36, внесен от Министерския съвет на 27.07.2004 г.
На свое редовно заседание, проведено на 20.10.2004 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Данъчно-осигурителен процесуален кодекс. На заседанието присъстваха господин Стамен Тасев – заместник-министър на финансите, госпожа Людмила Елкова – директор на дирекция “Данъчна политика” в Министерство на финансите, господин Валентин Виделов – заместник-директор на Главна данъчна дирекция, господин Росен Иванов – началник-отдел “Правен” в дирекцията и госпожа Росица Василева – държавен експерт в същата.
І. Целта на предложения проект е създаване на необходимото процесуално законодателство за събиране на данъчните и осигур ителните вземания от един орган, какъвто е Националната агенция по приходите. Създаването на НАП, която трябва да започне дейност през 2006 г., е част от Проекта за реформа в администрацията и е препоръчвано в докладите на Европейската комисия за 2003 и 2004 г. Изграждането й се финансира от Световната банка. Към НАП ще премине обслужването на данъкоплатците, осигурителите, осигурените и самоосигуряващите се лица, както и дейността по установяване на задълженията и контрола на приходите.
ІІ. Основен принцип на правото на Европейския съюз е административните и процесуалните отношения да се уреждат от националния правов ред на страните-членки, поради което правната уредба на данъчните производства не е регламентирана с нарочни правни актове на институциите на Европейския съюз. Ангажиментите на България, поети в преговорния процес, са по отношение на резултата, а именно създаване на ефективна система за събиране на публичните вземания и защита на правата на задължените лица от незаконни и необосновани действия на администрацията, а начинът на постигането му чрез конкретните норми на процесуалното законодателство е предоставен на преценката на страните - членове на Съюза. Следователно не се налага преценка на съответствието на предложения проект с нормите на acquis communautaire.
Такава преценка би следвало да бъде направена по отношение на политическите критерии за членство в Европейския съюз, доколкото държавите-членки на Европейския съюз са поели политически ангажимент да зачитат основните човешки права. Доколкото предложеният проект възприема и последователно прокарва принципите на законност, обективност, добросъвестност и самостоятелност на органите по приходите, които са възприети както от действащото българско процесуално право, така и в т. нар. Европейско административно пространство, той съответства на политическите критерии. Правото на защита на субектите на различните производства е осигурено в изискваната от Европейската конвенция за правата на човека степен, предвидена е възможност за обжалване на всички актове по административен и съдебен ред.
По отношение на сроковете за извършване на ревизия може да се направи следната бележка: според чл. 114 от проекта за Данъчно-осигурителен процесуален кодекс срокът за извършване на ревизията може да бъде до шест месеца, с възможност да се продължи още шест месеца. По отношение на редица данъчни субекти и осигурители такъв срок може да бъде обоснован със сложността или обема на подлежащата на контрол документация. Но този срок е еднакъв за всички данъчни субекти, което е нарушение на принципа на пропорционалност, който е основен принцип както на правото на Европейския съюз, така и в практиката на Съда за правата на човека и следва да бъде прокарван последователно в законодателството на членовете на Европейския съюз. С оглед на това водещата комисия следва да въведе диференциран подход при определяне на максимално допустимите законови срокове, за да не се допуска натоварването на данъчните субекти с непропорционално продължителни ревизии. Във връзка с последователното провеждане на принципа на пропорционалността следва да се предвиди и изрична законова разпоредба, изискваща провеждането на ревизията да бъде по начин, по който минимално се препятства продължаването на дейността на субекта на ревизията.
С оглед на гореизложеното, Комисията по европейска интеграция с единодушие от парламентарните групи приема, че проектът за Данъчно-осигурителен процесуален кодекс не подлежи на преценка за съответствие с acquis communautaire, а с оглед съобразяването с политическите критерии за членство в Европейския съюз, водещата комисия следва да вземе предвид направената бележка при обсъждането на законопроекта между първо и второ гласуване.”
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .