Благодаря, господин председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, предлаганият проект за решение за участието на Република България в подкрепа на инициативите на Международната общност за поддържане на сигурността в Ирак, е доказателството за последователната политика на това правителство и това мнозинство в защита на ценностите и антитерористичното поведение. Това беше доказано още с решенията през м. април като логика и последователност, през април месец 2003 г. и май месец 2003 г., одобряването, ратифицирането на Меморандума между страните-участнички в Международната коалиция. И в тази си последователност това решение доказва, че България има пряко отношение и последователна активна политика в антитерористичната коалиция и защита на международните ценности и сигурност. Нееднократно от тази трибуна беше казвано, че интересите на страната се защитават чрез защита на сигурността и то не само по географските граници, а сигурността там, където има необходимост от цялата международна общност. Неслучайно в проекторешението, което е предложено, беше неясно коментирано според мен от народните представители.
В Комисията по външна политика, отбрана и сигурност имахме много заседания, мисля, че над 30 по темите, свързани с Ирак. Многократно беше давана информация, доклади и отчети – нещо, което също е вярно, но тук беше пропуснато, даже беше говорено обратното. И на всички им е достатъчно ясно защо се определя нова численост до 400 човека. Не бива да злоупотребяваме, че “до 500” включва и “до 400”. Тук се определя максимална численост, с която ние участваме. Тоест ние ограничаваме контингента. Оценяваме ситуацията, че тя е променена, тя е подобрена и можем да участваме с по-малък контингент. Именно това е смисълът на посоченото число от 400 души на пехотния батальон. Новите условия, новата сигурност, промените, които възникнаха в средата в Ирак, позволяват числеността на българския батальон да бъде намалена и именно затова се посочва новата численост от 400 човека. И няма нужда да злоупотребяваме с това. Това е ясен показател за оценката на ситуацията и новите условия, в които страната се намира.
Логиката на спазването на международните ангажименти и оценките на Международната общност произлизат и при определянето на втора и трета точка от проекторешението. Всички много добре знаем за Резолюция 1456 от 8 юни 2004 г., която изрично дава оценка на ситуацията в Ирак, посочва положителното развитие на събитията и задава параметри, примерни параметри от една година или избора на ново правителство. Всички знаем, че в тази резолюция е посочено, че през юни 2005 г. се очаква нова резолюция на ООН, която окончателно да оцени ситуацията и да предопредели по-нататъшното участие, развитие и типа участие в Ирак. Затова е изключително важно българското правителство, българският парламент именно в подкрепа на тези международни усилия и съобразявайки се с Международната общност да определи своите цели. Ние защитаваме нашия национален интерес, защитаваме интересите на България в региона, сигурността, която е основен параметър за развитието на една държава, на един регион и на цялата световна общност, независимо от мястото, в което възникват събитията. И доказва желанието си, активното си желание и участие за последващо развитие, възстановяване и преминаване в следващия етап – икономическия етап на развитието на Ирак.
Решението за участие до 31 декември, до края на годината кореспондира с оценката на ситуацията, с оценката, която се дава от Коалицията и от Международната общност за изпълнени задачи. Изборите минаха успешно. Процесът на демократизация върви успешно, независимо от ситуацията, в която е, но това е успех и тенденцията за развитие е ясна, тоест утвърждаване на демократични правила и демократичен ред в Ирак. В края на годината е срокът, в който се очаква новата Конституция и окончателното изграждане на демократичната система и органите за управление на държавата във всички негови аспекти.
Естествено, ние трябва да обърнем внимание и на начина, по който ще приключим участието си, заедно с Коалицията, заедно с Международната общност и ще защитим целия аспект на интереси, които държавата има. Това е признаване за активен член на Международната антитерористична коалиция, на държава, защитаваща демократичните цели и интереси, на държава, която е готова да се включи в защитата на сигурността на цялата общност, независимо от това къде възникват проблемите.
Това е един от аспектите, които ние доказахме изключително ясно – всички оценки, които са давани като доклади в Комисията по външна политика, отбрана и сигурност не само от нашите оторизирани органи, но и от международната общност, го доказват. С възлагането на Министерския съвет за активно участие в преговорния процес по изграждането на Ирак, по решенията, които ще се вземат в международните институции, включително и в Организацията на обединените нации, ние се включваме в етапа за приключване на военното участие и достигане до момента, в който всички тук така активно прокламират икономическия ефект от българското участие. Доказвайки активно, качествено и пълно участие в изграждането на демократичната общност със съобразяване с решенията на Организацията на обединените нации, активното включване в тяхното вземане и формулиране, ние ще се включим и в последващите етапи, т.е. организационни и икономически за изграждане на Ирак. По този начин окончателно ще затворим кръга на защита на нашите национални интереси. Този етап ще бъде явното присъствие с всички възможности, които има нашата държава, в следвоенното изграждане.
Смятам, че на този етап България, независимо от затруднените условия, които са в Ирак – неизцяло изградена организационна система и незавършена система за управление на всички ресори на държавата – икономически, организационни, военни и сигурност, достатъчно добре защитава интересите си. Всички са запознати с българската свободна икономическа зона на границата. Това колко добре тя работи не е резултат от активността на българската държава. Активността на българската държава и българските предприемачи е фактът, че тя е там и е направена. Условията с развитието си ще предопределят по-нататъшната активност и обем, с който ще работи. Знаем много добре, че военната промишленост все пак успя да сключи договори, които са между 50 и 100 млн. Това е в момента необходимостта на Ирак, това са интересите на иракската държава и по този начин България защити икономическите си интереси.
Смятам, че предложението за решение изцяло доизгражда логиката на правителството и мнозинството за участието в Ирак, в коалицията и в защитата на сигурността, в развитието си. И точно тази последователност се нуждае от пълната подкрепа на Народното събрание, а не от неясните послания, които бяха едни 2003 г. при вземането на решенията април и май, и сега, когато, обвинявайки правителството в популизъм, опозицията се занимава с предизборна агитация. Това ясно решение е логично и се следва три години – 2003-2004-2005 г. Няма нито един момент колебание или промяна в тези настроения и намерения, нито действията, които се извършват. Но ако решенията 2003 г. бяха приемани с пълен консенсус, имахме 4 гласа “въздържал се” и “против”, сега в момента настроенията с цел популизъм са в неясни направления – подкрепя се, но не съвсем; добро е, но трябва да бъде нашето решение. Разберете – логиката и последователността, която е подкрепяна три години и е поддържана три години, това е истинската логика, защитаваща националните интереси. Благодаря ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .