Благодаря Ви, уважаеми господин председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин Чачев! Наистина понякога полунашега, полу като горчива истина съм споделял с Вас, че ако трябва човек от три пъти да познае или просто да заложи на червено или черно, дали поредният инфраструктурен проект, без да му знаем името, ще бъде завършен в срок или не. Ако заложим на това, че няма да бъде завършен в срок, обикновено печели. Така че може и да се окажете прав. Възможно е през летните месеци да се натрупа някакво закъснение по вина на строителя, например на летище София. Сигурно това е възможно. Няма да е нито за първи, нито за последен път. Въпросът е каква е ролята на държавата, какви са нейните възможности да реагира на този процес. Направили сме всичко възможно и никакви пречки няма за строителя да завърши навреме. Ще припомня, че ако той не успее, ще плаща неустойки от 100 хил. евро на ден. Трябва да ви призная, че наистина закъснение от 10 дни дава 1 млн. евро. Не че искаме да има такова закъснение, дай Боже, да няма, но такъв е договорът, който сме сключили, и считаме, че интересът на държавата до голяма степен е защитен.
Преди малко пропуснах да спомена един по-малък, но стратегически много важен обект на р. Дунав, защото развитието на р. Дунав и транспортните коридори, които минават през България, са голям приоритет за нас. Така беше и за нашето правителство, така ще бъде и за следващото. Неотдавна успешно завършихме втория етап на строителството на Зимовника в Русе. Сега започна третият етап. Има успешен конкурс за избор, преминал преди няколко месеца. Така че в срок следващият кабинет ще открие и Зимовника в Русе.
В заключение, Вие задавате въпроса как ще се отрази на изпълнението на финансовия ресурс. Най-напред да уточня, че не става дума за изгубени примерно 2 млрд. евро, върнати обратно на Брюксел. Става дума за това, че почти всеки проект започва малко по-късно от нашите оптимистични прогнози и завършва може би доста по-късно от нашите прогнози. Правилата на Европейската комисия обаче се спазват стриктно. Администрацията, която никога няма да бъде перфектна, все пак демонстрира сериозен прогрес, значителна зрялост през последните години. Натрупахме много опит в усвояването на европейск ите фондове.
Накрая отново съм длъжен – това е вероятно последният ми отговор през този мандат – да се съглася с Вас. Необходими са навярно десетократно повече усилия, десетократно повече опит през следващите мандати, за да могат тези огромни, измервани не в стотици милиони, както е сега, а в милиарди евро фондове, да бъдат усвоявани в срок по оптималния и най-полезен начин за държавата, за да може наистина тя да продължи по пътя на модернизацията и европеизацията, за да наваксаме едно изоставане в инфраструктурата, което продължава за съжаление десетки години.
Използвайки опита на държави като Португалия, съседна Гърция, основно в областта на магистралите и летищата, наблюдавайки големия пробив, който направи Ирландия най-вече в комуникационната инфраструктура, и базирайки се на нашите частични успехи в компютризацията, във въвеждането на Интернет, в изграждането на някои от тези транспортни обекти, както и напредъка в концесионирането на летищата, а започваме и на първите пристанища, мисля, че се движим в прав път. Посоката е тази. Благодаря ви и успех!
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .