Благодаря Ви, уважаеми господин председател.
Уважаеми господин министър-председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми колеги министри, уважаема госпожо Михайлова! Макар че министърът на транспорта не беше един от министрите, които изрично са изброени в решението на Народното събрание, също поисках думата, тъй като голяма част от щетите, нанесени от природните бедствия, за съжаление са в системата на железопътния транспорт. Първите щети в нашия сектор бяха отбелязани на 3 юли и още на 4 юли, понеделник, в Министерство на транспорта и съобщенията беше създаден кризисен щаб, оглавен от ресорния заместник-министър Анелия Крушкова, в който освен нея влизат и изпълнителният и съответно генерален директор на “БДЖ” ЕАД и на Национална компания “Железопътна инфраструктура”, и областните управители на всички засегнати региони. Още тогава, в началото на събитията, разговаряхме с всички кметове и областни управители и изпратихме екипи, които да посетят засегнатите райони.
Миналата седмица, заедно с министър Филиз Хюсменова, внесохме в Министерския съвет проект на решение за първи финансов пакет за преодоляване на щетите, но, разбира се, той е крайно недостатъчен, тъй като природните бедствия продължиха с пълна сила.
Освен това, като ресорен министър, отговорен за железниците, съм предоставил няколко доклада на вниманието на министър-председателя, на министъра на финансите и също така на вниманието на оперативно заседание на Министерския съвет, в които е извършен анализ на щетите и на необходимите средства за възстановяване, придружени със снимков материал. Ежедневно получавам информация от Национална компания “Железопътна инфраструктура” и “Български държавни железници”.
Без да влизам в подробности, тъй като информацията като обем е огромна, бих искал да ви запозная, че от всички видове транспорт пристанищата са с малко щети, много повече са щетите в железниците, като най-силно засегнатите са втора линия “София-Горна Оряховица-Варна”, четвърта линия “Русе-Горна Оряховица-Подкова”, трета линия “Русе-Варна” и някои участъци от подбалканската линия “София-Карлово-Бургас”.
В някои от тези отсечки движението временно е спряно, а в други е занижена скоростта от 5 до 15 или 25 км в час.
Направени са подробни разчети за всички нанесени щети до настоящия момент. Разбира се, за съжаление някои от железопътните линии все още са под вода и не могат точно да бъдат изчислени щетите. За момента ги оценяваме на около 88 млн. лв. и е ясно, че без финансова помощ в железните не биха могли да се справят напълно с тези големи за нашите мащаби щети.
За цялостното аварийно възстановяване на железопътната мрежа, тоест за първоначално подновяване на движението, са необходими 10 млн. 58 хил. лв., а за окончателно възстановяване на техническото състояние на железопътната инфраструктура вече споменатите 88 млн. лв. при условие, че няма нови бедствия.
Бих искал също така да ви уведомя, че през тази седмица на няколко пъти взехме нелекото решение да бъде намален броят на влаковете, особено на пътническите влакове по засегнатите линии, тъй като в системата на транспорта безопасността, живота и здравето на пътниците и на хората винаги е приоритет номер едно и нищо друго няма толкова голямо значение.
В заключение съм убеден, че Министерският съвет ще вземе решение за предоставяне на необходимата финансова помощ на железниците с цел възстановяване на нормалната работа на този толкова важен транспорт в България, тъй като самостоятелно нашите дружества не биха имали финансовите ресурси да се справят с тази ситуация. Благодаря ви за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .