Благодаря Ви, уважаеми господин председател.
Уважаеми господин министър-председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми колеги министри! Днес бих искал да взема думата в две свои качества най-напред като министър на транспорта и съобщенията и да ви информирам съвсем кратко за ситуацията в българските железници, която, за съжаление, е доста тревожна, и след това в качеството си на вицепремиер, който е определен от министър-председателя да председателства Щаба за преодоляване на щетите от наводненията.
По отношение на щетите. За съжаление, бедствията от последните седмици са едни от най-големите, може би най-тежките в цялата история на българските железници и на транспортната система. Докато щетите в другите видове транспорт са съвсем малки и в момента можем да не отделяме толкова внимание върху тях, то в 140-годишната история на железниците е нямало по-големи щети. За мо мента те се изчисляват на стойност 237 млн. лв., но, разбира се, конкретната работа ще покаже дали и такава сума би била достатъчна, за да бъдат преодолени напълно тези щети.
Най-напред в началото на юли основно в Североизточна България, а и сега в началото на м. август в Западна България движението на много влакове в страната беше напълно блокирано. Всички магистрални линии бяха с прекъснато движение. Голяма част от железопътната инфраструктура в бедстващите райони е разрушена поради повредена контактна мрежа в седем участъка, пропадане на железен път, което е много сериозна щета в три участъка, наводнен железен път в единадесет участъка, свлачища на девет места, отнесена баластова призма на девет участъка и т.н.
Предприетите мерки са навременни, но, разбира се, за да бъдат ефективни, разчитаме на голямата финансова помощ от държавата, която започна последните дни. Още на 2 юли в Министерство на транспорта и съобщенията беше създаден кризисен щаб, който е оглавен от заместник-министър, отговарящ по железопътния транспорт, и включва изпълнителните или генералните директори на основните дружества в системата, както и много представители на местната власт областни управители и т.н.
Оперативно-кризисният щаб работи денонощно и нашите дежурни екипи са обиколили веднага всички засегнати участъци. Въпреки водата през миналата седмица линията СофияМездра, а оттам, разбира се, към Видин и Варна, движението беше пуснато в 22,00 ч. на 6 август т.г. В момента усилията са насочени за възстановяване на движението по линията СофияКарловоБургас подбалканската линия, и се очаква пускането на движението в четвъртък или най-късно в петък тази седмица.
За съжаление, поради много тежките щети и поради физическото разрушаване на железния път, няма движение в отсечката основно СофияСептември и в известна степен в ДряновоЦарева ливада, както и все още, както ви казах, СофияКарлово.
Нашите действия ще бъдат следните.
Най-напред ще довършим своите усилия, за да възстановим подбалканската линия. През следващите седмици и може би месеци със средствата, отпуснати вчера от Министерския съвет, ще направим всичко възможно максимално бъ рзо да възстановим движението по най-важната удвоена електрифицирана линия СофияПловдив, която освен че има много голямо национално значение, е и важна част от европейските транспортни коридори.
Бих искал да използвал възможността да благодаря на служителите на железниците за техните навременни и адекватни действия, разбира се, според своите възможности да минимализират щетите върху цялата система.
Без да влизам в големи подробности, в областта на стопанско предприятие “Далекосъобщителни обекти” има щети от около 650 хил. лв., което на фона на железниците не изглежда толкова много. За щастие по-голямата част от тях са застраховани и ще бъдат обезщетени от застрахователните компании.
Уважаеми госпожи и господа, бих искал да се изкажа и в другото си качество, тъй като вчера по нареждане на министър-председателя и вследствие извънредното заседание на Министерския съвет съм назначен да председателствам Щаба за преодоляване на щетите от наводненията. Днес тук, от трибуната на Народното събрание, а също и във всички български медии, чрез цялата българска общественост са поставени сериозни въпроси и са направени много коректни констатации. Може би след днешния нелек ден ще се обединим около извода, че въпреки многото усилия, които са положени през последните години, през последните дни, и въпреки многото свършена работа, проблеми в България, свързани с действията на държавата и на всички структури на българското общество в случай на извънредни ситуации или на кризи има и ние ще трябва да се борим с тези проблеми и да ги преодоляваме.
Правилни са, разбира се, констатациите, че това са едни от най-тежките бедствия в новата история на България. Без да сме специалисти по метеорология съвсем прости изчисления показват, че в някои райони на страната само за три дни миналата седмица падна повече дъжд на квадратен метър, почти двойно повече от средногодишната норма дъжд на квадратен метър за цяла година! Тоест, ако през последните десетилетия средно в страната падат 140 л на кв. м или 140 мм вода на кв. м, то само за три дни в някои райони паднаха 240 л на кв. м! Това, разделено на ден, показва 200 пъти повече дъжд от средното за годината.
И наистина, въпреки положените усилия виждаме, че България като държава и ние като общество не сме напълно готови. Ние сме само частично готови за адекватна реакция на всички нива.
Отдавна работи Националният институт по метеорология и хидрология към Българската академия на науките. Той, разбира се, върши своята работа и там работят добри специалисти, но дори и те не са в състояние винаги адекватно да предвидят всички екстремни ситуации, което вероятно е комбинация от обективни фактори просто природни явления и може би от много други технологични и организационни фактори.
Цялата система за стопанисване и управление на водите, въпреки че функционира десетки години, не е съвършена и оптимална и следва да се подобри. И в тази връзка Министерският съвет преди месеци прие и внесе в Народното събрание закон в областта на водния сектор. Считам, че той трябва да бъде приет приоритетно от това Народно събрание.
В нашата публична инфраструктура тук имам предвид инфраструктурата в широкия смисъл целият воден сектор, целият транспортен сектор, тук включвам и пътищата, част от тази публична инфраструктура е амортизирана и е неадекватна на предизвикателствата на 2005 г. Този проблем може да бъде решен, но това ще отнеме години, може би десетилетия, ще отнеме вероятно много милиарди лева.
Също така в продължение на много години всички власти тук включвам и местните власти, не са изпълнили напълно своите задължения в областта на почистването на реки и други подобни дейности. Затова бих направил следния извод, че много е направено, но още много повече предстои да бъде направено и това ще е една тежка задача на всички следващи правителства, не само на едно правителство.
Без изобщо повечето от нас в тази зала да сме специалисти по метеорология, по климатични изменения, като наблюдаваме последните събития по целия свят, които се изразяват или в тежки суши, или в тежки наводнения, например в цяла Европа, понякога земетресения, пожари и други природни явления, може би като общество ще трябва да приемем, че през следващите години и десетилетия ще ни очакват и много други изненади, тоест биха могли да ни очакват и много други изненади и извънредни ситуации. И ние трябва да бъдем готови и организационно, и финансово, и технологично, и емоционално за такива явления. Затова днес предлагам да констатираме проблемите и допуснатите пропуски, да благодарим на всички граждани, на всички органи и ведомства за техните усилия. Предлагам да не изпадаме в крайност и да твърдим, че абсолютно нищо в държавата не е направено, защото това не би било коректно и справедливо.
Можем също така да се обединим и около извода, че са необходими огромни усилия на всички нас не само на политиците и управляващите, но и на всички институции, на всички граждани, за да посрещнем адекватно предизвикателствата, които ще ни донесе бъдещето.
Уважаеми госпожи и господа, вчера рано сутринта казвам това, за да акцентирам, че преди внесените предложения в Народното събрание за днешната дискусия и преди изявлението на държавния глава министър-председателят най-напред ме назначи да председателствам Щаба за преодоляване щетите от наводненията, който, както след малко ще обясня, не дублира комисията на министър Хюсменова, а е съвсем друга структура. За вчера беше насрочено извънредно заседание на Министерския съвет.
По отношение на работата на този щаб след проведеното заседание вчера, на което присъстваха над 40 души, представляващи всички важни институции, най-напред беше обобщена огромна по количество информация, като ще ви спомена само част от нея информация и анализ от “Язовири и каскади”. Това е поделение на Националната електропреносна компания към Министерство на енергетиката и енергийните ресурси. Представени бяха доклади от Министерството на околната среда и водите, от Министерството на културата и туризма, от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, от Министерството на транспорта и съобщенията и отделно от Национална компания “Железопътна инфраструктура” и “Български държавни железници”, изпълнителна агенция “Пътища” и др.
Някои от решенията и мерките, които са взети, са следните. Националният институт по метеорология и хидрология да направи всичко възможно в рамките на своите технологични способности да представя по-точни и навременни прогнози, особено в условията на сегашните извънредни ситуации. Това, което засега десетина дни по-рано може да се каже, е, че е възможно в средата на втората половина на м. август около 20-22 август, отново да има тежки валежи в страната.
Всички структури на Министерството на околната среда и водите ще представят не толкова месечни или седмични, а в момента ежедневни графици за използване на водата, и ще продължи денонощният мониторинг и адекватни действия в тази ситуация.
Взели сме всички мерки за подобрена координация и обмен на информация между всички засегнати институции. Ще изброя само някои от тях: Националния институт по метеорология и хидрология към БАН, всички структури на МОСВ, включително и регионални, “Напоителни системи” ЕАД в системата на Министерството на земеделието и горите, “Язовири и каскади” към Министерството на енергетиката и енергийните ресурси, “ВиК” към МРРБ, “Кремиковци”, защото макар че е частна фирма, стопанисва един важен язовир, структурите на “Гражданска защита”, структурите на министър Хюсменова, структурите на МВР, включително и КАТ, създадения щаб и, разбира се, във взаимодействие с местните власти кметове, общини, областни управители и други институции.
Ще припомня също така, че вчера на своето извънредно заседание Министерският съвет прие едно постановление и едно решение на Министерския съвет, с което са отпуснати засега подчертавам 170 млн. лв. Това, от една страна, не е малка сума, но, от друга страна, е много по-малка, отколкото са предварителните оценки на щетите. Напълно е реалистично на по следващ етап след броени дни или може би седмици, когато тази сума бъде изчерпана, усвоена и контролирана, да бъдат отпуснати и още необходими средства за всички институции. Това, разбира се, става по определен ред, не става автоматично “всеки получава колкото желае”. Държавата има работещи механизми в тази посока.
Взети са специални мерки и решения за координация на всички донори, тъй като и от страната, и от чужбина има множество запитвания и множество желаещи физически и юридически лица, да се отзоват на призивите за помощ и солидарност. Има създаден фонд “Солидарност” към Българския Червен кръст и беше взето решение заедно с участието на заместник-минисъра на финансите господин Кирил Ананиев да бъде осъществен необходимият контрол върху получаването и изразходването на тези средства.
Очаква се и сериозна помощ от чужбина също така от юридически и физически лица, от държави или международни организации. Тук в ролята си влезе Агенцията за чуждестранна помощ, която ще работи заедно с друг заместник-министър на финансите Любомир Дацов, за осъществяване на необходимия контрол.
Министерството на транспорта и съобщенията в частта си на съобщенията има добра комуникация с всички телефонни оператори, които участват в големи национални акции.
Също така ще бъде ускорена работата по приемането на правилниците и другите подзаконови нормативни актове във възможно най-кратки срокове. Бих искал да ви информирам, че днес от 15,00 ч. е насрочено следващото заседание на щаба, където ще вземем следващите адекватни решения. Благодаря за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .