Ще представя доклада в по-съкратен вариант.
Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! На вашето внимание е представен докладът на Временната анкетна комисия, която да проучи дейността на правителството във връзка с обгазяването на Стара Загора през 2004 и 2005 г. Временната анкетна комисия бе излъчена от Народното събрание н15 юли 2005 г. Имаше мнение комисията да работи 3-4 месеца, но отчитайки необходимостта от бързо решаване на проблема с обгазяването на Стара Загора и региона, комисията реши да се самоограничи във времето и на 21 юли 2005 г. бе внесено предложение, а Народното събрание реши срокът на действие на комисията да бъде един месец. Впоследствие бе поискано и получено удължаване на срока на действие на комисията с десет дни.
Изпълнявайки своята основна задача, а именно да проучи дейността на правителството във връзка с обгазяването на Стара Загора и региона през 2004 и 2005 г., пред комисията възникнаха по същество три основни въпроса:
Първо, установило ли е правителството основните източници на обгазяване на Стара Загора и региона;
Второ, определен ли е от правителството химическият аерозолен състав на въздушния басейн над Стара Загора и региона в дните на обгазяването;
Трето, взети ли са от правителството адекватни мерки за прекратяване на обгазяването и направена ли е оценка на щетите от обгазяването.
На основата на анализа и оценката на извършеното от кабинета на господин Сакскобургготски следваше да се предложи решение, като се формулират съответните препоръки към Министерския съвет. Комисията проведе шест редовни заседания. По обективни причини не се проведоха две заседания.
Представеният на вашето внимание доклад на Временната анкетна комисия условно има три раздела. Първият раздел са фактологията, данните и сведенията за извършеното от правителството през 2004-2005 г., върху които се основава работата на комисията.
Второ, критична оценка на дейността на правителството във връзка с обгазяването на Стара Загора и региона през 2004-2005 г.
И трети раздел, условен, препоръки към Министерския съвет за трайно решаване на проблема с обгазяването на Стара Загора и региона.
Ще се спра по-бегло на първия раздел и по-подробно на втория и третия раздел, като най-съществени.
Следва да отбележа, че сред множеството документи, а те съставят над 1200 страници, залегнали в работата на комисията, основни бяха тези, изискани от Министерския съвет по решение на Народното събрание и съответно по решение на комисията.
Още с решението от 15 юли 2005 г. за създаването на Временната анкетна комисия Народното събрание определи:
1. Министерският съвет да представи на Народното събрание и съответно на комисията в 3-дневен срок информация по изпълнението на т. 2 и 3 от решението на Народното събрание, прието на 24 септември 2004 г.; и
2. Министерск ият съвет в 7-дневен срок да представи информация за точните източници и причините за обгазяването на Стара Загора и региона през м. юли 2005 г.
В резултат комисията получи в 3-дневен срок първата от исканите информации – относно изпълнението на т. 2 и 3 от Решението на Тридесет и деветото Народно събрание от 24 септември 2004 г.
Накратко в тази информация се съдържа, първо, писмо на Министерския съвет относно използваните технически средства за регистрация преноса на атмосферни замърсители и то на серен диоксид от Енергиен комплекс “Марица-Изток”, редица резултати от измерванията на полигона “Змеево”, също така начините на взаимодействие на Районната инспекция по опазване на околната среда и водите в Стара Загора с институциите и други.
В същото писмо бяха очертани планираните бъдещи действия за собствен контрол от операторите на централите и въвеждането в експлоатация на сероочистващи инсталации. Ставаше дума за “Брикел”, ТЕЦ “Марица-Изток 2” и Енергийна компания “Марица-Изток 3”.
Комисията счете получената информация за недостатъчна и п оиска допълнителна информация от Министерството на околната среда и водите, Министерството на енергетиката и енергийните ресурси – бившето, и от Министерството на отбраната.
В отговор на 4 август 2005 г. от Министерския съвет на Република България бе получен обемен материал от около 500 страници, съдържащ исканата информация. Това бяха справки от Министерството на отбраната относно дейността на полигона и неговото взаимодействие с редица фирми, справка от Министерството на енергетиката и енергийните ресурси относно дейността на Източномаришкия басейн, информация от Министерството на околната среда и водите главно с данни от автоматичните измервателни станции в гр. Стара Загора, с. Могила, с. Полски градец, пунктовете в Раднево и Гълъбово.
На 9 август 2005 г. с 18-дневно закъснение в Народното събрание се получи информация, подписана от министрите Долорес Арсенова, Мирослав Севлиевски и Николай Свинаров, изпратена от Министерския съвет до Народното събрание в изпълнение на т. 2 от Решението на Народното събрание от 15 юли 2005 г., касаещо точните източници за обгазяване на Стара З агора. Това писмо беше размножено и представено на всички народни представители.
В това писмо, ако си спомняте, се говореше, че експертна група на Министерството на околната среда и водите, Министерството на отбраната и Министерството на енергетиката и енергийните ресурси е анализирала голям обем от данни и се правеха съответни заключения. Особено се подчертаваше докладът на Националния институт по метрология и хидрология към БАН, в който се казваше, че по-ниските комини на “Брикел” са в зоната на инверсия и в условията на застоял въздух са се натрупали серни съединения под инверсионния слой в степен, по-голяма от обичайната, които са се придвижвали към града. По-високите комини на ТЕЦ “Марица-Изток 2” и на Енергийна компания “Марица-Изток 3” при тези условия са имали малка ефективност, тоест разреждането в тези слоеве е било много слабо. Така над града в даден момент едновременно са се натрупали повече количества от серни диоксиди над обикновеното, както долу, така и в по-големи височини.
От анализа на наличната информация бяха направени следните два важни извода:
Първо, най-големият източник на серен диоксид в атмосферния въздух на региона и в национално ниво е Енергийният комплекс “Марица-Изток”, който емитира около 83% от националните емисии на серен диоксид.
Второ, фактите, че при взривяване и/или изгаряне на боеприпаси в атмосферния въздух се отделят основно азотни оксиди, хлороводород и въглероден оксид на височина 10 м, както и местоположението на армейския полигон “Змеево” спрямо населените места, където са регистрирани високи концентрации на серен диоксид, изключват полигона като източник на регистрираното замърсяване със серен диоксид в региона.
Тъй като очевидно еднозначна информация в изпълнение на т. 2 от Решението на Народното събрание от 15 юли 2005 г. за посочването на точните източници и причините за обгазяване на Стара Загора и региона през м. юли 2005 г. отсъства от писмото на Министерския съвет от 9 август т.г., със съгласието на болшинството от членовете на Временната анкетна комисия, присъствали на заседанието на 12 август, беше внесен актуален въпрос от народните представители Владимир Дамгов и Златко Златев до министър-председателя в оставка господин Симеон Сакскобургготски. Актуалният въпрос се отнасяше до причините, поради които Министерският съвет в оставка не изпълни т. 2 от решението на Народното събрание.
Освен серният диоксид не са анализирани данните и за останалите атмосферни замърсители – фин прах, тежки метали, азотен оксид, метан и други въглеводороди. По същество правителството на господин Симеон Сакскобургготски не изпълни Решението още на Тридесет и деветото Народно събрание от 24 септември 2004 г. в основния му пункт – предотвратяване замърсяването на Старозагорския регион. Липсват системни данни от изследвания на отражението на обгазяването – предмет на повече фактори, освен серния диоксид, върху всички компоненти на околната среда, водите и почвите, върху хората, флората и фауната. Всичко това всява недоверие сред засегнатата общественост. Очевидно е необходима по-сериозна от представената в Народното събрание на 9 август т.г. информация.
В отговор министър-председателят в оставка преповтори отделни пасажи от писмото на Министерския съвет от 9 август 2005 г. и отново не назова източниците на обгазяването. Народният представител Златко Златев отправи реплика като подчерта, че никъде не се отчита наличието на ТЕЦ “Марица 3”, Димитровград и други фактори.
В пети раздел на доклада сме изложили допълнителните материали, с които разполага временната комисия. Освен експресните становища от заседанията на Народното събрание, които са шест през 2004-2005 г., комисията разполага с обширен технически доклад на Сдружението на експертите в България по биотехнологии, гр. София. В този доклад се подчертава, че най-вероятно източниците на обгазяване със серен диоксид на 2-6 август 2004 г. са тецовете “Марица-Изток”. Но обгазяването на Стара Загора на 9 и 10 октомври 2004 г. с азотни диоксиди не е свързано с източника на емисиите на серен диоксид, тоест с тецовете на “Марица-Изток” и е породено от източници, намиращи се в града или в близката негова околност.
Комисията също разполага с протоколи и заключителен доклад на Временната комисия за изясняване на периодичните обгазявания на Старозагорския регион, формирана от Общинския съвет на Стара Загора през 2004 г. В този доклад се отбелязва, че периода 19-27 август 2004 г. на полигоните “Змеево” и “Люляк” са регистрирани множество взривове, в това число и в по-късните нощни часове. Взривовете зачестяват, когато започва да вали. В съответни проби от растения са намерени, без да цитирам самото съдържание, арсен, олово, хром, желязо, никел, цинк.
Комисията разполага и с протоколите от заседанията на Общинския съвет на Стара Загора, които са посветени на този проблем, а също и с информация от Районната инспекция по околната среда и водите в Стара Загора относно дните на обгазяване. Там се отбелязва, че в най-сериозния период на обгазяване – 7 и 11 юли, от 14,00 ч. на 10 юли до 19,00 ч. на 12 юли са анулирани данните от основния пункт на автоматичната измервателна станция в с. Могила.
В този ред на документи е и становището на Националния институт по метрология и хидрология при БАН за случ аите на замърсяване в Стара Загора на 2 юни и 6 август 2004 г. В този доклад се описват моделни изследвания с използване на разработения от международен колектив модел “Аладин”. Заключението е, че наблюдаваните замърсявания могат да се обяснят с количествата изхвърлен серен диоксид от близките тецове, като не е необходимо да се предполага някакво нарушение на технологичния режим.
В комисията има писма и материали от началника на Генералния щаб на Българската армия ген. Колев, в които се подчертава, че армейски полигон “Змеево” не може да бъде източник на замърсяване.
В шести пункт на доклада е представена и информацията, която е получена в резултат на осъществени други контакти на членове на комисията. Това е писмо до народния представител господин Евгени Жеков, член на комисията, от бившия член на комисията господин Николай Свинаров от 19 юли, в които също се подчертава, че полигонът “Змеево” не може да бъде източник на замърсяване. Взети са под внимание редица писма и материали от неправителствени организации, писмо до президента, министър-председателя, председателя на Народното събрание на Република България и председателите на парламентарните групи в 40-то Народно събрание, от Съюза на патриотичните сили в гр. Варна; декларация от Областния съвет на Съюза на офицерите и сержантите от запаса и резерва - гр. Стара Загора; редица декларации и отворено писмо, жалба от Гражданско сдружение “Национален електорален съюз”. Също писма от други граждански организации с данни за поражения върху личните стопанства, необичайни мутации и смъртност сред птици, овце и кози, необичайно загниване на растения.
Тук е дадена и информацията, която е получена по време на срещите и дискусиите, които са провели членовете на Временната анкетна комисия и председателя на комисията. Има писмо и среща на Временната анкетна комисия с ръководството на Института за космически изследвания при БАН от 10 август, като е получена информация за широките възможности на Института за космически изследвания на БАН за многоканален дълговременен мониторинг на основата на сателитни продукти на аерозолните и други компоненти в приземния атмосферен слой в Стара Загора. Също така дискусия с председателя на академията акад. Юхновски, по покана на последния, преди всичко върху механизмите за обгазяване със серен диоксид.
Членове на комисията и председателят направиха посещение на Стара Загора на полигони “Змеево”, на Източномаришкия басейн. Взеха участие в пресконференция пред местните и национални масмедии в навечерието на набелязани мероприятия за гражданско неподчинение във връзка с неблагополучията от обгазяването.
Комисията разполага с информация от изследвания на почвата, подпочвените, питейните, отпадъчните води и въздуха в района на полигона “Змеево” и други, извършени от Института по околна среда “Синлаб” – Щутгарт, Германия.
В седми пункт на доклада концентрирано са представени наличните фактологични данни относно обгазяването на Стара Загора и района през 2004-2005 г.
Сега ми позволете, както подчертах и в началото, да се спра по-подробно на втори и трети раздел, които се разглеждат като най-съществени. Това е оценката, също и препоръките.
И така: оценка на дейността на правителството във връзка с обгазяването на Стара Загора и района през 2004-2005 г.
1. Вече подчертах, че така и не се получи еднозначен отговор от пра вителството относно източниците на обгазяване. Комисията обаче счете, и това е записано в т. 1 на този раздел, че съгласно информацията и анализите, представени на парламентарната комисия, се налага изводът, че основният причинител на обгазяванията със серен диоксид в Стара Загора и региона е Енергийният комплекс “Марица-изток”. Оттук е ясно, че може да има и други причинители със серен диоксид, но основният причинител на обгазяването е Източномаришкият басейн. Но е ясно, че може да има - и сигурно има - други източници на обгазявания с други химични вещества и с други аерозоли.
2. Министерският съвет не е реагирал адекватно на обстановката в Стара Загора и района през 2004 и 2005 г. и не е определил своевременно източниците на замърсяване. В резултат на намесата на Народното събрание с 18 дни закъснение бе изпратено от Министерския съвет писмо до председателя на Народното събрание в отговор на т. 2 в решението на Народното събрание от 15 юли 2005 г. за предоставяне на информация за точните източници и причините за обгазяване на Стара Загора и района през м. юли 2001 г. В писмото не се назовават еднозначно източниците на замърсяване, а само се съобщава, че енергийният комплекс “Марица-изток” емитира около 73% от националните емисии на серен диоксид. Тоест едни статистически данни, като се привеждат само вероятностни съждения относно тези източници. При неблагоприятни метереологични условия, тихо време и инверсия е възможно в подинверсния слой в някои участъци да се натрупат по-високи концентрации на серен диоксид от обичайните, които впоследствие да се пренесат към населени места.
3. Не е изпълнено по същество решението на Тридесет и деветото Народно събрание от 24 септември 2004 г. относно прилагането на всички мерки, необходими за предотвратяване на замърсяването на атмосферния въздух и създаване на система за предизвестяване при повишени нива на серен диоксид и други замърсители.
Поредното обгазяване на 15 август т.г. недвусмислено показа, че освен серния диоксид, емитиран от Източномаришкия басейн, значителното превишение на съдържанието на хлороводород и азотни оксиди е с източник, близък до града. Тази информация бе разпространена и по Националната телевизия. В последното писмо на Министерския съвет, Временната анкетна комисия от 9 август 2005 г., на стр. 6 също се отбелязва: “По данни на Министерство на отбраната при взривяване и/или изгаряне на боеприпаси в атмосферния въздух, се отделят основно азотни оксиди, хлороводород и въглероден оксид, чието количество многократно надхвърлят емитирания серен диоксид”.
4. През 2004 г. и 2005 г. е извършен по същество само статичен мониторинг на обгазяванията, имащ изключително регистраторски ха рактер. Не е изследвана динамиката на процесите в приземния атмосферен слой в Старозагорския регион, което би позволило да се назоват точно източниците на замърсяване. Броят на използваните автоматични измервателни станции и пунктовете за ръчно пробонабиране е недостатъчен за проследяване на процесите на замърсяването.
5. Не е разработена система за ранно предупреждение на населението относно обгазяването със серен диоксид, което все още е предмет на идеен проект, чието изпълнение предстои. Не е разработена система от превантивни мерки срещу възникване на условия за обгазяване със серен диоксид – диференцирано намаляване на мощностите на централите в Източномаришкия басейн при неподходящи метеорологични условия и др.
6. Не е извършен от Министерство на здравеопазването скрининг на децата и учениците от Стара Загора за изясняване последствията от обгазяването.
7. Недостатъчно са изследвани постъпващите от полигоните “Змейово” и “Люляк” азотни оксиди, хлороводород, въглеводороди, включително фталати.
Не е анализирано взаимодейств ието на серния диоксид със смес от азотни оксиди и въглеводородни съединения, което може би е един от ключовете към научното и достоверно обяснение на процесите.
8. Не са анализирани научно всички факти, и то в пълен обем, изискващ проследяване на всички наблюдавани показатели, при това за относително продължителен период от време. Не е правен подробен анализ на всички компоненти и съставки на обгазяващия облак.
Препоръки към Министерски съвет за
трайно разрешаване на проблема с обгазяването на
Стара Загора и региона
Временната анкетна комисия, която да проучи дейността на правителството във връзка с обгазяването на Стара Загора през 2004 и 2005 г., намира за необходимо Министерският съвет да извърши следното:
1. Да организира цялостен експертен мониторинг на динамиката на процесите в приземния атмосферен слой в района на Стара Загора, в това число с използване на космическа информация, като Министерство на околната среда и водите подобри взаимодействието с Института за космически изследвания и Националния институт по метеорология и хидрология при БАН. Паралелно да се проведе цялостен количествен анализ на аерозолния състав и други компоненти и химически вещества, не само серни диоксиди, но и на азотни оксиди, тежки метали, наблюдение на радиационния фон и пр. Това ще позволи еднозначно изясняване на причините и процесите на замърсяване на приземната атмосфера и ограничаване въздействието на всички евентуални източници на замърсяване.
2. Да разработи система за предотвратяване на обгазяването на Стара Загора и региона със серен диоксид чрез диференцирано намаляване на текущите производствени мощности на централите в Източномаришкия басейн по време на неблагоприятни метеорологични условия. Това следва да се разглежда като временна мярка до пълното въвеждане на всички сероочистителни инсталации. Уместно е всичко това да се вмени като първостепенно задължение на Министерство на икономиката и енергетиката.
3. Да разгледа целесъобразността от реализация на идейния проект “За ранно предупреждение относно замърсяване на приземния слой със серен диоксид, азотни оксиди и прах, вследствие неблагоприятни метеорологични условия”, предмет на договор между трите топлоелектрически централи в комплекса “Марица-изток” и БАН.
4. Да се преодолее изоставането и се съкратят до възможния минимум технологичните срокове за въвеждане на сероочистващи инсталации – целесъобразно е да се вмени като първостепенно задължение на Министерство на икономиката и енергетиката, Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Министерство на финансите.
5. Да организира специфичен скрининг на децата и учениците от Стара Загора и региона за един продължителен период – задължение на Министерство на здравеопазването.
6. Да осигури целеви финансови средства за закупуване на диагностично-лечебна медицинска техника и апаратура за лечебните заведения в Стара Загора и региона във връзка с регистрираното увеличение на заболяванията на дихателната и сърдечно-съдовата система като последствие от обгазяванията – задължение на Министерство на здравеопазването.
7. Да разработи система за мониторинг на замърсяванията и анализ на състоянието и последствията от обгазяването върху растителния и животинския свят, почвите, водите и други в Стара Загора и региона.
8. Да намери форма и осигури възможност за гарантиран граждански контрол върху дейността на обекти, свързани с отбраната и националната сигурност – задължение на Министерство на отбраната и специалните служби.
9. Да извърши сертификация на полигона “Змейово” по ISO 14001 и другите армейски поделения, извършващи рискови за екологията на околната среда дейности.
10. Да изгради система за единен мониторинг на всички възможни източници на замърсяващи емисии и единен кадастър на рисковите територии в Република България, в това число и на основата на космическа информация, отговарящи на европейската практика в областта на екологичния контрол, като се използва капацитетът на БАН.
11. В срок до 30 септември 2005 г. да създаде комисия за оценка на щетите от обгазяванията, която да анализира възможността и начините за компенсиране на пострадалите от обгазяванията.”
Докладът е подписан от всички членове на временната анкетна комисия, с изключение на господин Неджми Али, който е в дългосрочна командировка в чужбина.
Позволете ми да ви запозная и с проекторешението по доклада на Временната анкетна комисия, която да проучи дейността на правителството във връзка с обгазяването на Стара Загора през 2004 и 2005 г.:
“Проект
Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република Бълга рия и чл. 31 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и след като обсъди доклада на Временната анкетна комисия, която да проучи дейността на правителството във връзка с обгазяването на Стара Загора през 2004 и 2005 г.,
РЕШИ:
1. Приема доклада на временната анкетна комисия, излъчена да проучи дейността на правителството във връзка с обгазяването на Стара Загора през 2004 и 2005 г.
2. Предлага на Министерския съвет да разгледа констатациите, предложенията и препоръките в доклада на временната анкетна комисия и да предприеме незабавно необходимите мерки за прекратяване обгазяването на Стара Загора и региона.
3. Препоръчва на Министерския съвет да изгради единен център за мониторинг на всички възможни източници на замърсяващи емисии и единен кадастър на рисковите територии в Република България, в това число с използване и на космическа информация.
4. В срок до два месеца Министерският съвет да представи план-график за изпълнение на мерките за прекратяване на обгазяванията на Стара Загора и региона с посочване на ср окове и изпълнители.”
Позволете ми в заключение да отбележа и да изкажа благодарност на членовете на временната анкетна комисия за деловата, съдържателна и продуктивна работа и високата отговорност, с която подходиха към проблема. Благодаря за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .