Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги, предложеният Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на растенията въвежда Директива 91/414 относно предлагането на пазара и употребата на препарати за растителна защита. Тази директива е основният нормативен акт в областта на фитосанитарното законодателство на Общността. Измененията и допълненията касаят основно Глава 4 на закона, а именно продукти за растителна защита и биологични агенти. Въвеждат се условията и реда за разрешаване на продуктите, биологичното им изпитване, контрола, етикетирането и разрешаването на биоагенти.
Бих искал да подчертая необходимостта от спешното приемане на тези изменения, което е породено от факта, че към момента съществуващата наредба за разрешаване на продукти за растителна защита, която би трябвало да влезе в сила от 1 януари 2006 г., не транспонира точно с разпоредбите на Директива 91/614 и прилагането й в този вид създава процедури, които са прак тически неизпълними и които ще възпрепятстват разрешаването на нови и пререгистрацията на разрешени до момента продукти. Това по същество създава реална опасност от блокиране на вноса и търговията с продукти за растителна защита на българския пазар.
Смятам, че в частта, касаеща разрешаването и пререгистрацията на продуктите за растителна защита на територията на страната, проектът въвежда изцяло разпоредбите на европейското законодателство. Изискванията на директивата са разписани ясно и прилагането на закона в този му вид няма да затрудни нито Националната служба по растителна защита като контролен орган, нито фирмите производители, вносители и търгуващи с такива продукти.
Особено внимание искам да обърна на процедурите – и това е едно от големите достойнства на този законопроект – касаещи разрешаването по взаимно признаване на данни и паралелен внос, което ще улесни в голяма степен българските търговци и потребители, и които са разработени на територията на всички страни – членки на Европейския съюз. Дейностите, свързани с продукти за растителна защита, са изключително отговорни. В крайна сметка става дума за опасни химични вещества, които, използвани неправомерно, могат да доведат до опасни последствия за хората и околната среда. Затова лицата, които ги предлагат и преопаковат, трябва да са наясно с отговорността, която поемат. Не на последно място това е от полза на производителите на селскостопанска продукция, които ще могат да разчитат на оригинални и ефикасни продукти, които съответстват на изискванията за приложение.
Уважаеми колеги, Парламентарната група на НДСВ ще подкрепи този законопроект на първо четене, като във времето до второ четене ще положим усилия за сериозно обсъждане на забележката на колегите от Министерството на околната среда и водите и на госпожа Манева, чието становище в крайна сметка е положително и подкрепя по принцип този законопроект.
Бих искал накрая да кажа, че всъщност този законопроект беше внесен в Тридесет и деветото Народно събрание, мина без дискусия на първо четене, мина на второ четене в Комисията по земеделието и горите и в Комисията по европейска интеграция и единствено краят на Тридесет и деветото Народно събрание не разреши законът да стане факт.
Във връзка с това и във връзка с представената таблица за съответствие, аз смятам, че няма никакви проблеми да подкрепим закона, а във времето между първо и второ четене да го направим по-добър, по-действащ и по-ефикасен. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .