Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Имам удоволствие да ви представя доклада на Сметната палата по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2002 г. Той е представен на Народното събрание на основание чл. 41, ал. 3 от Закона за устройството на държавния бюджет и чл. 46, ал. 1, т. 2 от Закона за Сметната палата. Изготвен е въз основа на резултатите от извършения финансов одит на отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2002 г. Целта на одита е да се установи законосъобразността и достоверността на отчета за изпълнението на държавния бюджет за 2002 г., както и да се провери и оцени надеждността на системата за управление и контрол във връзка с осигуряването на вярно и точно отчитане на изпълнението на бюджета. Целият доклад е в рамките на 15 страници, ще се спра на някои по-съществени моменти от него.
Одитът се извършва в съответствие с одитните стандарти на Сметната палата, обнародвани в "Държавен вестник" бр. 63 от 2002 г. Той обхвана отчетените приходи, разходи, излишък и финансиране по републиканския бюджет, приходи, разходи, трансфери и субсидии по бюджета на съдебната власт и Сметната палата и приходи, разходи, трансфери, субсидии и финансиране на бюджетните салда на държавните органи, министерствата и ведомствата, и субсидии за юридическите лица с нестопанска цел, държавните висши училища, Българската академия на науките, Българското национално радио и Българската национална телевизия. Одитът обхвана също така отчетените взаимоотношения между централния бюджет и бюджетите на общините, субсидии и вноски.
Одитът се осъществи при прилагането на следните критерии: спазване на нормативните разпоредби за съставянето на отчета за изпълнението на държавния бюджет за 2002 г. и за изготвянето на отчетите за касовото изпълнение на бюджетите, включени в държавния бюджет; достоверност на отчета и съответствие на структурата и съдържанието му със Закона за държавния бюджет на Република България за 2002 г., както и достоверност на годишните отчети за изпълнението на бюджетите, включени в държавния бюджет и надеждност на системата за финансово управление и контрол, която е следвало да осигури предотвратяването и разкриването на грешки и нередности при отчитането на бюджетните средства. На министъра на финансите е връчен подобен одитен доклад с констатациите и оценките от финансовия одит на отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2002 г. Докладът е приет на заседание на Сметната палата с Протокол № 41 от 24 ноември 2003 г.
По отношение на законосъобразност на съставянето на отчета за изпълнението на държавния бюджет за 2002 г. Сметната палата счита, че изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2002 г. е осъществено на касова основа в съответствие с чл. 29, ал. 1 от Закона за устройството на държавния бюджет. Министърът на финансите и управителят на Българската народна банка с писмо БДС № 16 от 11 декември 2002 г. и № 9100-179 от 13 декември 2001 г. на управителя на БНБ своевременно са определили реда, сроковете и процедурите за годишното приключване на банковите сметки на бюджетните организации съгласно разпоредбата на чл. 39, ал. 2 от Закона за устройството на държавния бюджет.
Не са установени от Сметната палата съществени нарушения при приключване на банковите сметки, които да доведат до неправилно отчитане на изпълнението на държавния бюджет. Спазено е изискването на чл. 40, ал. 3 от Закона за устройството на държавния бюджет. Министерството на финансите е изготвило и предоставило с писмо БДС № 19 от 28 декември 2002 г. на всички разпоредители с бюджетни кредити подробни указания за изготвянето и предоставянето на годишните отчети за касовото изпълнение на техните бюджети за 2002 г.
Отчетът за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2002 г. е съставен по единната бюджетна класификация за същата година въз основа на отчетите на централния бюджет, съдебната власт и отчетите на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити, заверени от Сметната палата, с което е спазена разпоредбата на чл. 40, ал. 2 от Закона за устройството на държавния бюджет.
Отчетът на консолидирания държавен бюджет съдържа обобщена информация за отчетите на извънбюджетните сметки и фондове, които се предоставят от Министерския съвет и се разгл еждат заедно с отчета на държавния бюджет, съгласно чл. 49, ал. 3 от Закона за устройството на държавния бюджет.
Министерският съвет е приел с Решение № 476 от 7 юли 2003 г. отчета за изпълнение на държавния бюджет за 2002 г., с което е спазено изискването на чл. 41, ал. 1 от Закона за устройството на държавния бюджет. Отчетът е внесен на същата дата в Народното събрание и разпределен с разпореждане на председателя на Тридесет и деветото Народно събрание от 8 юли 2003 г. на Комисията по бюджет и финанси.
Позволете да премина към по-съществените изводи, които са направени от Сметната палата, във връзка с отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2002 г.
На първо място отчетът, както посочих, е съставен и внесен в Народното събрание при спазване на изискванията на Закона за устройството на държавния бюджет. Изпълнението на държавния бюджет, осъществено чрез централния бюджет и бюджетите на първостепенните разпоредители с кредити, е отчетено в съответствие със Закона за държавния бюджет на Република България за 2002 г. и с обхвата на държавния бюджет, определен в чл. 4 от Закона за устройството на държавния бюджет.
На второ място, вярно и точно са отчетени приходите, разходите, трансферите, дефицитът и неговото финансиране по централния бюджет. Отчетът на държавния бюджет достоверно отразява отчетите за изпълнението на бюджетите на съдебната власт, Сметната палата, държавните органи, министерствата и ведомствата за 2002 г.
На трето място, отчетът за изпълнението на държавния бюджет за 2002 г. е съставен по показателите, по които бюджетът е приет със закон. Отчетеното финансиране по републиканския бюджет съдържа значителни по размери постъпления и плащания по външно финансиране на бюджета, които не са били разчетени със закона. Приемането и отчитането на външното и вътрешното финансиране по републиканския бюджет по общ нетен показател не дава достатъчно информация за източниците на финансиране на операциите, свързани със задлъжнялостта на бюджета.
На четвърто място, отчетът за изпълнението на държавния бюджет за 2002 г. е изготвен от Министерството на финансите при прилагането на контролни процедури, които осигуряват вярното консолидиране на годишните отчети за изпълнението на бюджетите, включени в държавния бюджет.
Пето, изпълнението и отчитането на бюджета на разпоредителите с бюджетни кредити за 2002 г. е осъществено в условията на незавършеното изграждане на системите за финансово управление и контрол, които да гарантират в достатъчна степен надеждността на информацията.
Отделни проблеми, свързани с прилагане на единната политика и методика при касовото изпълнение на бюджета, както и с достоверността на отчетената информация, се дължат на непълноти в нормативната уредба.”
Благодаря ви за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .