Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители!
"ДОКЛАД
по отчета за изпълнението на държавния бюджет на
Република България за 2003 г.
Сметната палата представя настоящия доклад на основание чл. 41, ал. 3 от устройството на Закона за държавния бюджет и чл. 46, ал. 1, т. 2 от Закона за Сметната палата. Той е изготвен въз основа на резултатите от извършения одит на отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2003 г. Целта на одита е да се установи законосъобразността и достоверността на отчета за изпълнението на държавния бюджет за 2003 г., както и да се оцени надеждността на прилаганите контролни процедури във връзка с осигуряването на вярно и точно отчитане изпълнението на бюджета.
Одитът е осъществен при прилагане на критериите, за които преди малко ви докладвах, приложени и за 2002 г. На министъра на финансите е връчен подробен одитен доклад с констатациите и оценк ите от финансовия одит на отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2003 г. Докладът е приет на заседание на Сметната палата с Протокол № 33 от 21.10.2004 г.
И сега ми позволете да се спра накратко на някои основни моменти от одитния ни доклад.
Първо, по отчета за приходите и помощите на републиканския бюджет.
Отчетените приходи по републиканския бюджет са в размер на 8 412 781,8 хил. лв., от които 6 714 531,2 хил. лв., което представлява 79,8% от централния бюджет, и 1 698 250,6 хил. лв., което е 20,2% по бюджетите на държавните органи, министерствата и ведомствата, Сметната палата и Комисията за финансов надзор. Приходите по централния бюджет са отчетени достоверно съгласно заключенията от финансовия одит на централния бюджет за 2003 г.
Вярно и точно са отразени приходите и помощите по годишните отчети на държавните органи, министерствата и ведомствата, на Сметната палата и на Комисията за финансов надзор.
Преизпълнението на приходите по републиканския бюджет спрямо приетите със закона е в размер на 752 439,9 хил. лв. Най-голямо е преизпълнението на приходите от данък върху дивидентите и доходите на юридически лица – 187,8%, и приходите от мита и митнически такси – 128,4%.
Отчетените неданъчни приходи са 101,5% спрямо приетите със закона. Постъпленията от превишението на приходите над разходите от Българска народна банка са със 17,4 хил. лв. по-малко от определените със закона.
Не са изпълнени приходите от концесии, които са с 6,4 хил. лв. по-малко от определените със закона. Отчетено е преизпълнение на приходите по централния бюджет с 398 647,7 хил. лв., по бюджетите на държавните органи, министерствата и ведомствата, Сметната палата и Комисията за финансов надзор - съответно с 353 792,2 хил. лв.
По отчета за разходите на републиканския бюджет.
Първо, отчетени са разходи по републиканския бюджет, включително трансферите за 2003 г., в размер на 8 515 138,1 хил. лв. Те са с 493 520 хил. лв. над приетите със Закона за държавния бюджет на Република България за 2003 г.
Отчетът за разходите по републиканския бюджет достоверно представя разходите и трансферите по годишните отчети на централния бюджет, по бюджетите на Сметната палата, държавните органи, министерствата и ведомствата, първостепенните разпоредители с бюджетни кредити.
Второ, разходите по републиканския бюджет без трансфери и заеми, в размер на 6 073 985,8 хил. лв., включват 1 123 818,7 хил. лв.
Разходи по централния бюджет, които съответстват на информацията на Българска народна банка за разходите по сметката в лева и на информацията за разходите по валутните сметки на централния бюджет, БНБ и в “Булбанк”.
Отчетените разходи по бюджетите на държавните органи, министерствата и ведомствата, по бюджета на Комисията за финансов надзор и по бюджета на Сметната палата достоверно отразяват разходите от годишните отчети за изпълнението на техните бюджети.
Трето, отчетените по републиканския бюджет разходи, без трансфери и заеми, са със 155 216,3 хил. лв. над приетите със закона. Отчетени са по-малко разходи от приетите със Закона по централния бюджет и по бюджета на Сметната палата.
По бюджета на държавните органи, министерствата и ведомствата са отчетени 446 654 хил. лв. повече от приетите със закона.
Комисията за финансов надзор е отчела разходи 3 572,3 хил. лв., които не са приети със Закона за държавния бюджет. Те са осигурени чрез преразпределение на кредити между съставните бюджети на републиканския бюджет и на основание чл. 34, ал. 1 и 2 от Закона за устройство на държавния бюджет.
Четвърто, отчетените стойности по почти всички показатели, заплати, други възнаграждения и плащания, стипендии, издръжка, субсидии, капиталови разходи, прираст на държавния резерв превишават приетите със закона. Изразходвани са повече средства в изпълнение на нормативните актове и на основание чл. 34, ал. 3 от Закона за устройство на държавния бюджет чрез извършване на вътрешни компенсирани промени на кредити със заповед на министъра на финансите. Отчетени са по-малко разходи за лихви със 118 252,6 хил. лв.; за обезщетения и помощи – със 177 085,2 хил. лв. спрямо приетите със закона.
Пето, отчетените 675 248 хил. лв. капиталови разходи достоверно отразяват извършените плащания за основен ремонт, придобиване на дълготрайни активи и капиталови трансфери от централния бюджет през 2003 г. в размер на 86 079,4 хил. лв., както и отчетените от Сметната палата, Комисията за финансов надзор, държавните органи, министерствата и ведомствата капиталови разходи и капиталови трансфери в размер на 589 168,6 хил. лв.
Шесто, капиталовите разходи по републиканския бюджет превишават със 137 487,1 хил. лв. приетите разходи с чл. 1, ал. 2, т. 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2003 г.
Извършени са повече капиталови разходи на основание на нормативни актове и корекция на бюджетите, разрешени от министъра на финансите.
По отчета за дефицита на републиканския бюджет и неговото финансиране.
Първо, при приет със закона дефицит по републикански бюджет 361 276,2 хил. лв. е отчетен дефицит 102 356,3 хил. лв., в резултат от дефицита по централния бюджет в размер на 121 211,2 хил. лв. и излишък от 18 854,9 хил. лв. по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити, включени в републиканския бюджет.
Второ, отчетеното външно и вътрешно финансиране нето по републиканския бюджет, в размер на –153 193,2 хил. лв. е със 103 655 хил. лв. в повече от приетото със закона.
Вярно са отчетени операциите по финансирането на дефицита по централния бюджет, външни заеми, погашения по държавни и държавно гарантирани заеми, постъпления от емисии и погашения по държавни ценни книжа, банково финансиране, депозити и средства по сметки на централния бюджет и при оценка на валутни наличности.
Отчетеното финансиране на бюджетите, бюджетните салда на държавните органи, министерствата и ведомствата към 31.12.2003 г. достоверно отразява източниците и операциите от годишните отчети за изпълнението на техните бюджети, заверени от Сметната палата.
Трето, отчетеното по централния бюджет външно финансиране нето –111 897,3 хил. лв. е резултат от осъществени в по-голям размер погашения по ползвани заеми, като спрямо разчетеното със закона външното финансиране нето е 40,7%.
Във външното финансиране са отчетени операции с други ценни книжа и други финансови активи, възлизащи на 44 431,7 хил. лв., непредвидени при приемането на закона. Те са осъществени на основание § 22, ал. 16 от Преходните и заключителните разпоредби от Закона за държавния бюджет на Република България за 2003 г. за управление на ликвидни ценни книжа на други държави.
Вътрешното финансиране нето е –105 970,8 хил. лв. По централния бюджет е отчетено достоверно и е резултат от паричните наличности в края на годината.
По отчета за изпълнение на бюджета на държавните органи, министерствата и ведомствата един от по-съществените моменти е, че през годината по бюджета на държавните органи, министерствата и ведомствата са извършени 346 корекции на основание чл. 34, ал. 1, 2 и 3 от Закона за устройство на държания бюджет и 141 корекции на основание чл. 35, ал. 2. В резултат на тези корекции по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити е отчетен излишък в размер на 18 855,7 хил. лв.
По отчета на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет:
Първо, финансирането на общините през 2003 г. е осъществено по нов принцип, предвиждащ разделянето на техните бюджетни дейности на делегирани от държавата и на общински. Със средствата от преотстъпените данъци върху доходите от физическите лица и обща допълваща субсидия са финансирани делегираните от държавата дейности, а общинските дейности – от местни данъци, такси, неданъчни приходи и обща изравнителна субсидия.
Второ, взаимоотношенията на общините с централния бюджет е в размер на 629 783.5 хил. лв., които са отчетени достоверно. Отчетената по общини обща допълваща субсидия, възлизаща на 488 080.8 хил. лв. , обща изравнителна субсидия 25 913.9 хил. лв., целева субсидия за капиталови разходи 116 033.5 хил. лв., както и възстановените субсидии и вноски 244.7 хил. лв. съответстват на данните от отчетите за изпълнението на бюджета на 263 общини за 2003 г., заверена от Сметната палата, както и на информацията от Българската народна банка за извършените преводи от централния бюджет.
Отчетените субсидии от централния бюджет за бюджетите на общините превишават приетите със закона с 244 136.4 хил. лв. В изпълнение на постановления на Министерския съвет са извършени корекции по изпълнението на бюджетите на всички общини. В резултат на предоставените в изпълнение на нормативния акт допълнителни средства са променени взаимоотношенията между централния бюджет и общините. Отчетена е обща допълваща субсидия в 35 общини и обща изравнителна субсидия на 36 общини, за които в чл. 9, ал. 1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2003 г. не са предвидени такива. На 19 общини е преведена и обща допълваща субсидия, и обща изравнителна субсидия, без да са били предвидени в чл. 9, ал. 1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2003 г.
В заключение, основните изводи от страна на Сметната палата по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2003 г. са:
Първо, отчетът е съставен и внесен в Народното събрание при спазване на изискванията на Закона за устройството на държавния бюджет. Изпълнението и отчитането на държавния бюджет е осъществено чрез централния бюджет и бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити в съответствие със Закона за държавния бюджет на Република България за 2003 г. и съгласно чл. 4 от Закона за устройството на държавния бюджет.
Второ, приходите, разходите, трансферите, дефицитът и неговото финансиране по централния бюджет са вярно и точно отчетени. Достоверно са отразени отчетите за изпълнението на бюджетите за 2003 г. на държавните органи, министерствата и ведомствата, Сметната палата, Комисията за финансов надзор и на съдебната власт в отчета за изпълнението на държавния бюджет.
Трето, отчетените стойности по показатели са в съответствие с приетите при изпълнението на бюджета управленски решения.
Преизпълнението на приходите по републиканския бюджет е източник за допълнителни бюджетни кредити по бюджетите на държавни органи, министерства и ведомства, общини, допълнителни субсидии и капиталови трансфери за нефинансови предприятия, субсидии и капиталови трансфери за юридически лица с нестопанска цел.
На основание чл. 34, ал. 1 и чл. 35, ал. 2 от Закона за устройството на държавния бюджет и конкретни постановления на Министерския съвет министърът на финансите е увеличил субсидиите на първостепенни разпоредители с бюджетни кредити и е предоставил по други бюджети допълнителни средства.
Четвърто, Сметната палата счита, че преизпълнението на приходите над определен размер от приетите от Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година следва да се преразпределя по приоритетни дейности с решение на Народното събрание с оглед запазване на целите и задачите, заложени в закона при неговото приемане.
Пето, приложените от Министерството на финансите контролни процедури при консолидирането на годишните отчети за изпълнението на бюд жетите, съставни на държавния бюджет, гарантират в достатъчна степен верността на съставения Отчет за изпълнението на държавния бюджет за 2003 г.
Шесто, изпълнението и отчитането на бюджетите на разпоредителите с бюджетни кредити за 2003 г. е осъществено при все още ненапълно функциониращи през 2003 г. системи за финансово управление и контрол, които да предотвратят, разкриват и отстраняват грешки и нередности в отчетността.” Благодаря ви за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .