Уважаеми господин председател, уважаеми господа министри, уважаеми колеги! Разглежда се едно конкретно решение, което обаче има тежък политически ракурс, който трябва да бъде отчетен. Той е свързан със следното: в България се реализира модерна инфраструктура, не е ясно в каква последователност и с какви източници на финансиране. Затова имам няколко въпроса, които са конкретно свързани с въпросната тема.
Първо, ще повторя въпросите на господин Чачев: каква е стойността на подписаните договори за изграждане на отсечките Чирпан – Стара Загора и Карнобат – Бургас? Колко пъти и по какви причини са анексирани договорите по срок на изпълнение и по обем на финансиране и кога е станало това?
Второ, защо не са проведени тръжни процедури по лотовете за магистрала “Тракия” Стара Загора – Карнобат, при условие че е имало свободен финансов ресурс, а сега се твърди, че единственият фактор да се концесионира магистрала “Тракия” е факторъ т време?
Пет години малко време ли бяха, за да се проведе една, две или три процедури за оставащите лотове за изграждане на магистрала “Тракия”?!
Трето, как са се развили отношенията с Европейската инвестиционна банка за периода 2000-2005 г. и какви са те в момента?
Защото, уважаеми колеги, искам да споделя с вас следното. Аз като министър заварих този договор, подписан от предишния кабинет. Естествено бяха проведени разговори с Европейската комисия, която категорично пое ангажимент за нова формула за финансиране на пътната инфраструктура на Република България: 40% кредитно споразумение с Европейската инвестиционна банка; 40% средства от фонд ИСПА и 20% от държавния бюджет на Република България. Това е истината. И тази истина трябва да се повтаря, за да може ясно да подчертаем пред българския народ, че става дума за това - че източници на финансиране, значително по-евтини от концесионирането на магистрала “Тракия”, има и те трябва да бъдат използвани в интерес на българските граждани и българската държава. Ако има отказ за това, той трябва да бъде ясно дефиниран тук, в тази зала.
Четвърто, имаме ли държавна политика в реализацията на модерната пътна инфраструктура в България? Какви са приоритетите и какви са източниците за финансиране на тази модерна пътна инфраструктура?
Има програма. Тази програма аз съм я виждал, ползвал съм я и съм работил по нея. Но тук въпросът е свързан със следното: имаме ли воля ефективно да усвояваме ресурсите на държавата – ресурсите от структурните фондове, да постигаме максимална социална полза за българските граждани или се опитваме да постигаме нещо друго?!
Именно поради това тази ратификация или даването на разрешение за водене на преговори е повод да се поговори за политиката в реализацията на инфраструктурата в България. И не бива, господа министри, да се крием зад някакви други мотиви, че не бил това формалният повод. Формалният повод на всички е ясен – става въпрос за сериозно, последователно накърняване на интересите на Република България. Благодаря ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .