Уважаеми господин председател, господин министър, уважаеми колеги! Безспорно днес Народното събрание трябва да вземе едно изключително отговорно решение, тъй като става дума за едно водещо предприятие в националната икономика. Слушайки дискусията, логично възниква въпросът: защо досега - от 1997 г. насам, не беше приватизирано Параходството от няколко правителства? Прави чест, че всички тези правителства отдадоха значимото на „Параходство Български морски флот” в националната икономика и на второ място, защото самият флот беше конкурентоспособен и можеше да формира едни добри икономически и финансови резултати. Тук трябва да подчертая и ролята на мениджърските екипи, които също направиха много, за да съхранят целостта на параходството, за разлика от други, като румънското, украинското – флотът в Одеса например беше с пет-шест пъти по-голям корабен тонаж, но за две-три години тази империя се срина поради лошо менажиране.
Не на последно място, когато говорим за приватизацията на параходството, трябва да отчитаме социалния момент, тъй като, ако мога така да се изразя, в Черноморска България 25 хиляди моряци, плаващи под български и чужд флаг, внасят някъде около половин милиард евро свежи пари. Затова тези региони се развиват динамично и са проспериращи.
Безспорно във времето, веднъж, поради обективни причини, корабният парк на параходството започна да застарява, тоест нужно е едно обновление. На второ място, нужно е действително подобряване на менажирането. Аз смятам, че е назрял моментът да се обсъди тази стратегия за приватизация или за раздържавяването на параходството. От една страна, по тези обективни причини, а, от друга страна, не трябва да изключваме външните фактори, които също подсказват, че е добре да настъпи този процес. От тази гледна точка аз мисля, че трябва да подкрепим стратегията на Министерството на транспорта, като същевременно искам да изразя две конкретни лични мнения.
На първо място в проекта за стратегия е отчетена препоръката от преходния етап, когато започна обсъждането. Тук искам да подчертая, че министерството действително наложи един нов подход като направи няколко обсъждания с браншови организации, съсловни организации и този продукт, който днес обсъждаме, тази стратегия, е не само на експерти от министерството, а е резултат от тази широка обществена дискусия. Така че в стратегията, от предходните обсъждания в т. 1, Раздел ІІІ са отпаднали приоритетните типове превози, господин министър. Но от съдържателна гледна точка продължават да съществуват единствено и ясни перспективи за развитие на отделните типове превози и по-специално на контейнерното плаване, танкерите и химеталовозите. Предвижда се кандидатът да е наел кораби именно за насипни или генерални товари.
По моя преценка, всички индикатори и условия за залагане на приоритетност на развитието на едни или други типове превози трябва да отпаднат в стратегията. Тоест да се запази бъдещият кандидат да има 1 млн. 300 хил. тона корабен тонаж, без да се ограничава само в линейното и за генерални товари корабен тонаж.
На следващо място, що се отнася до търсенето на гаранции и поставяне на условия по отношение на българския флаг на флота, те са разбираеми и категорично необходими, но трябва да бъдат подпомогнати и обезпечени и с комплексни промени в нормативната и поднормативна база, насочени към повишаване атрактивността на българския флаг. Този законодателен процес трябва да бъде извършен максимално бързо, така че към момента на финализиране на приватизационната сделка условията към купувача да бъдат изпълними, а ползите от приватизацията – по-големи.
Накрая искам да завърша с това, независимо, че аз вярвам, че процедурата по приватизацията ще тръгне, че не бива да считаме, че параходството трябва да се приватизира на всяка цена, ако действително не се стигне до реален инвеститор. В нашата практика в последните години има много примери на положителни и удачни приватизационни сделки – аз мога да посоча от моя регион “Солвей соди”, “Девня Цимент”. Същевременно има и други примери, където се разсипаха предприятия поради лошо менажиране или поради това, че не попаднаха в ръцете на добри стопани.
Още веднъж призовавам да подкрепим Стратегията за приватизация на Параходство „Български морски флот”.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .