Благодаря Ви, уважаеми господин председател.
Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги народни представители! Истинско предизвикателство за управляващата коалиция и особено за нас от Движението за права и свободи като мандатоносители е възможността да дебатираме днес, при петия вот на недоверие към правителството на господин Станишев, по тема с изключително силен обществен резонанс - темата за кардиналните реформи в Министерството на вътрешните работи. Според мен именно това би трябвало да бъде акцентът на днешната дискусия. Говоря и за предизвикателство, защото ако всички народни представители, които ще вземат думата днес, пренебрегнат поне за малко теснопартийните си интереси и акцентират своите усилия върху обективните процеси на довършване на промените в сферата на МВР, българското общество ще успее да разбере защо толкова трудно и мъчително се извършват тези промени. И мисля, че е нормално при дебати по такава тема да се стремим да търсим истинския генезис на причините, а не да се ограничим с персонални или корпоративни оценки.
Уважаеми колеги, вече и за неспециалистите по темата е кристално ясно, че затвореността на системата на МВР противоречи на философията и развитието на реформите в България. През всичките години на прехода, въпреки ясните сигнали, които страната получаваше и продължава да получава от Европейската комисия, тази система остана затворена за себе си. Тя черпеше сили за своето привеждане в служба на обществото единствено от вътрешните си кадрови ресурси и за съжаление от съветници в сянка.
Политическите промени и чистки не премахнаха основата на проблема, наследена от тоталитаризма, а именно събирането под една шапка на всички служби, призвани да пазят спокойствието и реда в държавата. Гражданският контрол не съумя да навлезе в системата на МВР, ведомството ревниво пазеше вътрешната си структура, а и подчертавам – специфичната си култура, независимо от цвета на всяко правителство, и задействаше накрая съпротивителни сили при всеки опит за промяна.
Опозицията с ръка на сърцето трябва да си признае, че също е уволнявала ценни и предани, обещаващи професионалис ти, само защото не са били готови да рушат, без да знаят какво създават. Трябва да се запитаме кой изгони на улицата средното поколение служители в разцвета на професионалните им възможности, без да провери техните качества, морал и готовност да служат по правилата на променящата се държава?! Резултатът е налице – почти 60 000 служители са извън системата на МВР за последните 18 години, а това е почти целият сегашен състав на ведомството. И къде ли се реализират в последствие тези хора, и чий ли пожар жънат в момента, и кой ли пожарникар може да го потуши?
Не може да не признаем и друго – че именно в първите години на демократичните промени стана така, че политиката създаде първичния пазар за търгуване с тайните на държавата – досиетата, които се използваха по политическа целесъобразност. С технологичния напредък, на който сме свидетели, използването на все по-мощни технически средства ни доведе сега дотук – със свръхцентрализирано управление на информацията, но с лесен и нерегламентиран достъп до нея. С болка трябва да припомня, че имаше правителства, които унизително молеха за материално и финансово подпомагане на МВР, когато държавата беше в невъзможност да осигури достойно заплащане и място на служителите на реда. Такива спонсорства в кавички винаги носят със себе си риск във времето. Държавата и политическите сили не направиха достатъчно през цялото това време.
Уважаеми колеги, за нас от Движението за права и свободи е неоспорим фактът, че е настъпил моментът за конкретни съгласувани действия, които изискват широко обществено и политическо съгласие. Ние ще подкрепим всяка необходима промяна, въпреки че като партия през изминалия период не сме имали пряко отношение към оперативното ръководство на структурите на вътрешното ведомство. Дори тук ще си позволя по този повод да изразя и недоволството на Движението за права и свободи от политиката на министерството за недопускане до кадрови назначения на представители от други етнически групи. (Шум и реплики от КА.)
Движението за права и свободи винаги открито е поставяло на вниманието на обществото проблемите пред държавата и управлението. Такъв държавнически подход предлагаме и сега, когато има разколебаване и срив на общественото доверие към такава основна институция каквато е МВР. Какво предлагаме?
Реформирането на действието на закона, регламентиращ използването на специалните разузнавателни средства, е от първостепенно значение. Именно тук е опъната до скъсване обществената търпимост за целесъобразността и законосъобразността на използването им. Привеждането на закона към най-добрите европейски примери ще свие черния пазар на информация, който в момента съществува, ще позволи повишаване на качеството на събираната информация, която се представя пред съда, ще върне доверието на гражданите, че не живеем в света на Джордж Оруел.
Забелязвам също така една формална логическа грешка на общественото мнение - че щом има обвинени за корупция ръководители в МВР, то всички служители са такива, което не е вярно. Това води до намаляване на мотивацията у тези хора, а някои от тях започват да се възприемат и като марионетки, живеещи в един базисно несправедлив свят. Разбира се, това води до формиране на отрицателни нагласи, в това число и до преминаване от другата страна на барикадата.
Движението за права и свободи ще настоява за стриктно спазване на правилата, по които се движат и подлежат на отчет документите и файловете в системата на МВР. Строгата наказателна отговорност, която трябва да носят хората, които боравят с нея – това е мярката, която ние като законодатели сме длъжни да приемем, за да се пресече изтичането на класифицирана информация.
В противен случай тя се оказва не толкова служеща в името на закона и реда, колкото обслужваща сенчестия бизнес или користните политически интереси. Ние ще подкрепим законопроектите, които ще структурират добре службите, боравещи с оперативна информация, и използването им по предназначение.
С довършването на реформата в тази й част ще се даде възможност на нормалния бизнес да действа като пазарен субект, а не като обект на постоянно наблюдение. Мисля, че примерът от влизането в сила на Закона за досиетата и ефектът от пресичането на черния пазар на досиетата е достатъчно мотивиращ в това отношение.
Движението за права и свободи смята, че ако създаването на финансова полиция би било излишна бюрокрация, то поне задължително трябва да бъде променено законодателството в частта, касаеща засиления контрол на Министерството на вътрешните работи върху акцизните стоки, горива, алкохол, цигари и други. По този начин информациите, които в момента битуват в МВ Р като чадър над подобна престъпна дейност, значително ще намалеят, а приходите в бюджета значително ще се увеличат.
Мотивите на искания вот на недоверие от опозицията почиват върху разбираеми тревоги на гражданите, задаващи си въпроси: „Гарантирана ли е сигурността ни?”, „Мога ли като честен и предприемчив човек да живея добре и да получавам защита от държавата?”. Но крепител на тази защита е системата на вътрешните работи. Затова ми се струва, че опозицията цели вместо гаранции за това да постигне други користни цели – дестабилизация на правителството, която отново да отложи довършването на реформата в МВР съгласно изискванията на Европейската комисия. Крайната цел на опозицията не е обществено здраве в сферата на сигурността, а още някой и друг месец, година, през която да не се случва нищо. Действията издават отново немощ и недалновидност, както се е случвало много пъти през последните 18 години. Безпринципните нападки срещу МВР са атака срещу държавността. Пресичането на възможността да се довърши реформата в МВР сега е именно израз на отказ от държавност, с която Движението за права и свободи не може да се съгласи и няма никога да подкрепя.
Съвсем друг е въпросът с какви персонални промени ще бъде довършена реформата. Скъпи колеги от опозицията, това не е ваша работа! Това е въпрос на управляващата коалиция.
В заключение, ние заставаме зад всяко действие, което ще осигури надеждност и законност на придобиването и използването на оперативна информация чрез СРС-та, конструирането на работещ дознателски апарат, за който в момента според нас несъстоятелно се твърди, че няма достатъчно кандидати, задължителни мерки за укрепване на професионалните качества и морал на служителите на МВР, които трябва да чувстват, че държавата и обществото стоят зад тях и им вярват, а те изпълняват единствено закона.
Напоследък в МВР понятията за честност, коректност, почтеност и законност за съжаление се превърнаха в склонност към присвоявания, корупция, подкупи, злоупотреби с класифицирана информация. Именно затова е необходимо да въведем задължително преминаване всяка година на тестове за лоялност, в това число използване на полиграф за ръководните служители, а през три години – изследване на всички лица, които работят с класифицирана информация. Такава е практиката с водещите служби в света. Това ще има не само профилактичен ефект, но и оздравително въздействие за работещите в системата на вътрешното министерство.
Уважаеми колеги, това е, което очакват българските граждани. Това е, което иска да види, и то не само на думи и в законови текстове, но и в реални действия Европейската комисия.
Като не подкрепя вота на недоверие, искан от опозицията, Движението за права и свободи ще гласува заедно със своите коалиционни партньори, с воля за кардинална промяна. Само такива ясни действия могат да бъдат оценени от българското общество и от европейските ни партньори. Благодаря за вниманието. (Ръкопляскания от управляващото мнозинство.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .