Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги! Когато обсъждахме с колеги, които са работили в общини като кметове и заместник-кметове, и с колеги от нашата парламентарна група направените предложения за промени в Закона за държавния служител, стана много сериозен дебат около статута на секретарите на общините. Знаете, че в Закона за местното самоуправление и местната администрация категорично е разписано как се назначава секретарят на общината от кмета – с безсрочен договор, какви са точно неговите функции, какви са неговите задължения. Досега той нямаше статут на държавен служител. Смути ни направеното предложение и записът той да придобие качеството на висш държавен служител.
Изходихме от няколко практически резултата от досегашния ни опит и работа, а и от това, че в България все още има общини, които се състоят от 700, 800, 1000 и малко над 1000 жители. Считаме, че в противоречие с длъжността държавен служител, при това висш държавен служител, се делегират такива права в тази структура. Наред със секретарите на министерства и други институции, които имат национални функции, се нарежда и секретарят на общината, като оттук нататък произхождат и съвсем различни права по отношение на неговото атестиране, назначаване, освобождаване и т.н.
Аз направих предложение, изхождайки от разговорите, които проведохме с колегите, допълнението „секретар на общината” да отпадне, считайки, че това противоречи на изконните записи, свързани с държавните служители в законодателството. Мисля, че секретарите на общините би следвало да запазят сегашните си функции, които са разписани добре в Закона за местното самоуправление и местната администрация и да не може те да ползват правата на висши държавни служители.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк: