Благодаря, господин председател.
Уважаеми колеги, уважаеми гости, уважаеми господин Ганев! Докладът на омбудсмана не е само статистика, макар че без нея не може. Докладът на омбудсмана е преди всичко оценка на гражданите, чийто защитник е той, за това как работи администрацията, че не спазвали правата на хората, когато те се обръщат към нея, решавали справедливи проблемите и дали това става в разумен срок.
Както омбудсманът сам каза в уводните си думи докладът е акт, с който той поставя на внимание проблеми, на върховният законодателен орган, които засягат правата на гражданите, и предизвикват широк и често тревожен обществен резонанс. Ето защо този доклад следва да се разглежда като огледало на взаимоотношенията – граждани – администрация, граждани – организация. Администрацията, а и не само тя е длъжна, да се погледне в това обществено огледало.
Като достойнство на доклада, но преди всичко като голяма тревог а възприемам посочените примери за проява на лоша администрация и несъобразяване с препоръките на омбудсмана. Посочени са министерства като Министерството на земеделието и храните, Министерство на здравеопазването. Все още обаче не са направени реални стъпки, не са направени промени в работата на ТЕЛК и НЕЛК и правата на гражданите продължават да се нарушават. Министерството на околната среда и водите, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на правосъдието, също така Фонд „Републиканска пътна инфраструктура”.
Продължават да постъпват жалби на граждани във връзка с неизпълнение на влезли в сила решения на Върховния административен съд съгласно, които им е присъдено обезщетение за отчуждение на държавна нужда, на движими имоти, за построяване на автомагистрали „Тракия” и „Люлин”. Областна администрация – област Стара Загора, община Хасково, община Брацигово, Общински съвет – Габрово. Убедена съм, че колкото повече примери има в доклада, толкова по-добри ще бъдат услугите на гражданите.
Искам да кажа още нещо – ние народните представители също имаме място в преодоляването на лошото обслужване на гражданите като бъдем взискателни към администрациите, визирани в доклада на омбудсмана и нарушили правата на гражданите, а и не само към тях.
В тази връзка мисля, че всяка комисия на Народното събрание трябва да разгледа доклада на омбудсмана, за да може всяка една от тях, да се запознае с поставените проблеми и при необходимост да предприеме действия или да предложи решения. Това ще бъде в интерес на гражданите. Например Комисията по труда и социалната политика следва да предприеме действия по поставени въпроси, свързани със социалното подпомагане и констатациите, че все още не е създаден ясен механизъм за прилагане на принципа на индивидуална работа на социалните работници по всеки отделен случай, залегнал в чл. 1, ал. 4 и чл. 12а от Закона за социално подпомагане.
Трудовите спорове и съдебните дела – нараства броят на индивидуалните трудови спорове, в т.ч. и на съдебните дела, относно прекратяване на трудовите правоотношения за неизплатени трудови възнаграждения, обезщетения и др. Действащата система за разглеждане на трудовите спорове, основен недостатък е забавяне при насрочване на делата и поставяне на решения.
От друга страна, разбираемо, че в продължителността на решаване на трудовите спорове от съдилищата зависи от редица фактори. Голям брой трудови спорове, натовареността на съдиите, възможностите на социалния закон, което позволява за отлагане на делата, сложния характер на някои трудови спорове, които изискват и специални знания.
Важно е да се отчете и фактът, че за страните – членки на Европейския съюз решаването на трудовите спорове е с особен приоритет и е възложен предимно на специализирани трудови съдилища или състави. Би било добре българският парламент да ангажира своето внимание в тази насока и да приеме необходимите законодателни промени.
Радвам се, че значително място е отредено и на правата на детето. Това е тема, която изисква много внимание и най-вече адекватни действия. Тук само ще отбележа констатациите, свързани с децентрализацията на социалните услуги за деца и проверките, които омбудсманът е направил на домовете за деца в общините Брацигово, Трън, Стара Загора, Габрово, Севлиево, Криводол, Белоградчик, Враца, Берковица и др.
Като дефицит на човешкия ресурс и капацитет за ефективно управление на социалните услуги, липса на достатъчна информация за числеността на персонала, нови длъжности и отговорности и задължения на съответното заведение, недостатъчно индивидуализиран подход към децата, не са въведени програми за обучение на децата и социалните умения и умения за самостоятелен живот.
Най-тежките проблеми са за подобряване и поддържане стандарта на живот на изоставените деца и децата с увреждания, настанени в специализираните институции.
Приета е Национална стратегия за детето, като политически документ, който определя приоритетите, за направления и действия за подобряване благосъстоянието на децата в България.
В заключение искам да кажа, че омбудсманът е почтен и силен, защото е критичен с конкретно посочване на случаи за лоша администрация от най-високо ниво, до местни органи на самоуправлението. Благодаря ви.
Можете да споделите т ова изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .