Благодаря, госпожо председател.
Тъй като на първо четене разглеждаме по принцип предложения законопроект, само ще обърна внимание на едно нещо, което прави силно впечатление. За последните две години това е осмата или деветата поправка на този закон. За какви трайни обществени отношения, за каква целенасочена държавна политика можем да говорим в този случай? Не става ясно каква е целта на този проект, какво целим с тези изменения, каква е целта на концепцията. Очевидно ще предоставяме обекти или услуги на концесия, когато държавата трябва да защити някакъв обществен интерес и евентуално за този обществен интерес липсват държавни средства. Затова викаме частните партньори да го подкрепят финансово. Това ли е целта? Поне такава формулирана ясна цел, както са европейските практики, на които вносителите се позовават, липсва в предложения законопроект.
Още една разлика с европейското законодателство, на което толкова много обръщате внимание като вносители. Видовете концесии основно са две – концесия за обект и концесия за услуга. Какво прави тук концесията за строителство? Навсякъде икономистите говорят, че това е най-печелившият икономически отрасъл. С какво ще предоставим като вид услуга, като вид концесия именно в този сектор на строителството? Вярно е, че в един обект, който е предоставен на концесия, има и дейност по строителство, експлоатация и предоставяне на услуга, но концесия на строителство – явно това е нашата иновация, нашият принос в европейското законодателство.
Кои са принципите? Един ред няма за принципите, на които вие толкова много държите като вносители, в мотивите на законопроекта. На равнопоставеност, на равно третиране, на откритост – къде са записани тези принципи в самите процедури? Напротив, самите процедури противоречат на това, което вие посочвате като мотиви.
Ще дам един пример – така очакваното публично-частно партньорство. Как ще изберем точно частния партньор за държавната дейност? Според мен този, който вие предлагате като подход, е точно обратният и той противоречи на принципите на откритост, на прозрачност и равнопоставеност. Би трябвало държавата най-напред да следва конкурсното начало, да избере своя частен партньор, с който да направи договор за публично-частно партньорство, да експлоатира съответния обект или пък да предоставя съответната услуга. А не това, което вие предлагате като вносители – първоначално да се избере частният партньор, при което при всички случаи този публично-частен обект или това публично-частно дружество ще има предимство и принципът на равнопоставеност ще бъде пренебрегнат тотално.
Категорично сме несъгласни с вашето предложение в Преходните и Заключителните разпоредби да изменяте закон, който е приет преди много кратък период – година или година и половина. Ако смятате, че толкова важни промени трябва да настъпят в Закона за Черноморското крайбрежие, внесете отделен проект на този закон. С каква цел се прави тук отново не става ясно. Не сме съгласни с това, което предлагате – да замените принципа за концесионирането на държавните обекти, и то изключителна държавна собственост, с отдаването под наем на тези обекти.
Затова нашата група, на Българска нова демокрация, счита, че редното, което трябва да се направи в този случай, е вносителят да изтегли своя законопроект, тъй като не смятаме, че той може да се поправи между първо и второ четене. Основни принципи са нарушени. Оттеглете този законопроект, а ние, като наша инициатива, ще предложим изцяло нов проект за Закона за концесиите, с който смятаме, че ще предложим много полезни, практически неща, така че те да бъдат работещи и действително отговарящи на европейската практика. Не само да заявяваме това н а думи, а в текстовете да звучи нещо съвсем друго. Благодаря ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .