Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми колеги, аз също смятам, че законопроектът е от изключително значение за доразвиване на условията за изпълнение на приетата Национална стратегия за детето за периода от 2008-2018 г. Съществува необходимост от нормативното уреждане на дейността и мерките, от които зависи осъществяването на тази стратегия. Законопроектът цели извеждането на работещи механизми, с които да се решат най-важните въпроси, които стоят пред обществото, а днес това са намаляване броя на децата в специализираните институции. Те са около 8000, намаляване на изоставените деца от родителите им още при раждането, те са около 3000 деца годишно, създаване на условия тези деца да живеят в семейна среда, включително и чрез осиновяване. През последните години се наблюдават около 800 деца годишно, които се осиновяват. Сигурност за всички деца в България, недопускане на насилие върху децата и въвличането им в проституция.
Важно е на всички нас да ни стане ясно какво постига този Проект за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето. С него се въвеждат задължения на органите за закрила. Също така се разширява и участието на органите за закрила, като се включва и Министерството на вътрешните работи. Това несъмнено е от изключителна важност, тъй като много български деца в чужбина или за постоянно или временно пребивават там. И предвид тяхната сигурност и гарантиране на техните права смятам, че това предложение е добро.
В проекта са създадени и отговорности за работещи в специализираните институции. Допълнени са също така правата на детето, правата и задълженията на органите за закрила, въведени са мерки за закрила и са увеличени санкциите и нарушенията. Интерес представляват и предложенията на ал. 2, която е нова в чл. 18, а именно проектите за нормативни актове, които съдържат разпоредби, свързани с правата на децата, преди да се внасят в Министерския съвет да бъдат обсъждани от Националния съвет за закрила на детето. Това предложение ще даде възможност на Националния съвет да се запознава детайлно с тези проекти и предложения за нормативни актове преди приемането им от Народното събрание.
Също така се въвеждат и координационни функции на Съвета за детето. С поправките в Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето се разширяват и отговорностите на председателя на Държавната агенция за закрила на детето, като се дават възможности за методическо ръководство по тези проблеми и събития с висока обществена значимост. Важно е включването на кметовете в комисиите за децата, които те ще могат пряко да ръководят в общините и по този начин ще бъде по-голяма тяхната отговорност и ще се подобри координацията и контрола на местно ниво.
В законопроекта са посочени задължения на родителите, настойниците и попечителите на децата. Това също смятам, че е от изключителна важност, тъй като досега само се говореше за права. Също така се регламентират и задълженията, които трябва да спазват децата. Въвежда се по-ефективна специализирана защита на децата на обществени места и тази мярка се отнася както за местното самоуправление, за държавните органи и за собствениците на различни търговски обекти и заведения.
Със законопроекта се регламентира нов тип социална услуга. Това е услугата, наречена резидентен тип, целта на която е децата да бъдат настанявани в среда, близка до семейната.
Предвижда се въвеждането на строг контрол за спазване на утвърдените критерии и стандарти за качество на предоставените социални услуги и се включват неправителствените организации при осъществяването на тези социални услуги.
Законопроектът също така регламентира и въвеждането на спешен телефон с национално покритие за консултиране и помощ на децата. Смятам, че всички ще подкрепим този законопроект на първо четене, тъй като наистина той е необходим, имайки предвид състоянието на децата в момента.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .