Благодаря, уважаеми господин председател.
„СТАНОВИЩЕ
относно Законопроект за изменение и допълнение на
Наказателния кодекс, № 902-01-5, внесен от Министерския съвет
на 9.01.2009 г.
На заседанието, проведено на 22.01.2009 г., Комисията по европейските въпроси разгледа Законопроекта за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, внесен от Министерския съвет.
В заседанието взе участие госпожа Миглена Тачева – министър на правосъдието.
І. Законопроектът е насочен към привеждане на нашето наказателно право в съответствие с разпоредбите на Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи, Конвенцията на Съвета на Европа за закрила на децата срещу сексуална експлоатация и сексуално насилие и Конвенцията на Съвета на Европа за борба с трафика на хора (ратифицирана със закон – ДВ, бр. 24 от 2007 г.). Той съдържа и правила, насочени към усъв ършенстване на наказателноправната уредба на измамите, увреждащи или застрашаващи бюджета на Европейския съюз.
ІІ. Законопроектът изменя и допълва чл. 59 от Наказателния кодекс, с което всяко задържане, включително по Закона за Министерството на вътрешните работи или по друг закон, във връзка с престъплението се приспада при определяне на наказанието на лицето във връзка с престъплението. По този начин нашето право се привежда в съответствие с разпоредбите на Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи и се намаляват основанията за водене на дела за нарушаване на тези разпоредби пред Съда по правата на човека в Страсбург.
С цел хармонизиране на нашето право с Конвенцията на Съвета на Европа за закрила на децата срещу сексуална експлоатация и сексуално насилие (Глава VІ, която изисква въвеждане на промени в националните наказателни закони) законопроектът предвижда съответните промени в Наказателния кодекс, Глава ІІ, Раздел „Разврат” и създаването на нови членове 154а, 155б и 158а, които уреждат нови състави на престъпления срещу деца, изразяващи в сексуална експлоатация и сексуално насилие. С оглед изпълнение изискването на Конвенцията за въвеждане на санкции срещу юридически лица, облагодетелствали се от престъпления против деца и от трафик на хора, извършени от техни ръководители или служители, в Заключителните разпоредби на Наказателния кодекс се допълва чл. 83а, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания.
В съответствие с Конвенцията на Съвета на Европа за борба с трафика на хора законопроектът създава нов чл. 159в, който криминализира използването на услугите на лице, което е жертва на трафик на хора. Предвижда се и увеличаване на наказанията за престъпленията, включени в Глава ІІ, Раздел „Трафик на хора”. Предлага се и създаването на нов чл. 281, свързан косвено с трафика на хора.
Законопроектът (чл. 270, ал. 2) усъвършенства наказателноправната уредба на измамите, увреждащи или застрашаващи бюджета на Европейския съюз, като се предвижда отговорност за всеки, който противозаконно възпрепятства упражняването на контрол върху управлението или използването на средства от фондове, принадлежащи на Европейския съюз или предоставени от Европейския съюз на българската държава.
ІІІ. В законопроекта са включени и правила, които нямат отношение към правото на Общността, но не му противоречат. Общата част на НК се допълва, като се създава специален текст за определяне на наказанието в случай на прилагане на института на съкратеното съдебно следствие. Предлагат съответни изменения в тази насока и в Наказателнопроцесуалния кодекс. Прецизира се редакцията на чл. 67 и 70, така че да се избегне тълкуването, че на условно осъдените и предсрочно условно освободените се налага и второ наказание пробация, освен това, на което са осъдени. Завишават се наказанията за престъпленията, свързани с „купуване на гласове” в Раздела „Престъпления против политическите права на гражданите”. Актуализира се размерът на наказанието глоба по чл. 192а и 193 при престъпленията, свързани с неправомерно използване на детския труд и продажбата на алкохолни напитки на непълнолетни.
С оглед привеждане на НК в съответствие със Закона за управление на отпадъците в чл. 234б, ал. 1 думата „разрешение” се заменя с „лиценз”.
Член 195, ал. 1 се допълва с нов квалифициран състав, при който кражба се извършва чрез платежен инструмент или данни от него.
В същата насока се предлагат промени и в чл. 243, 244, 246 и 249.
С оглед по-пълната защита на правата на гражданите се криминализира разрешаването и разпореждането за използване на специални разузнавателни средства или прилагането им, или съхраняването на информация, получена чрез тях, в нарушение на закона (чл. 284а).
ІV. В заключение може да се приеме, че законопроектът е насочен към хармонизиране на нашето наказателно право с разпоредбите на Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи, Конвенцията на Съвета на Европа за закрила на децата срещу сексуална експлоатация и сексуално насилие и Конвенцията на Съвета на Европа за борба с трафика на хора и към усъвършенстване на наказателноправната уредба на измамите, увреждащи или застрашаващи бюджета на Европейск ия съюз. Разпоредбите, които нямат отношение към общностното право, не му противоречат.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейските въпроси предлага (с 14 гласа „за” и 2 гласа „въздържали се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 902-01-5, внесен от Министерския съвет на 9 януари 2009 г.” Благодаря, господин председател.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .