Благодаря, господин председател.
Уважаеми колеги, представям ви становището на Комисията по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство.
„На свое редовно заседание, проведено на 4 февруари 2009 г., Комисията по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 902-01-9, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на комисията взеха участие представители на Министерството на държавната администрация и административната реформа, на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, на Националното сдружение на общините в Република България и на Националната асоциация на председателите на общинските съвети в Република България.
От името на вносителите законопроектът бе представен от госпожа Радостина Захариева – директор на Дирекция „Организационно раз витие на административните структури” в Министерството на държавната администрация и административната реформа.
Според мотивите на вносителя основната цел на предлагания законопроект е да се направят от една страна допълнения в Закона за администрацията, регламентиращи правомощията на Министерския съвет да определя с устройствен правилник дейността и организацията на работа на административните структури по чл. 35 от закона – това са структури, които не са предвидени в Конституцията, и се създават, преобразуват и закриват с постановление на Министерския съвет, както и дефиниране на понятието „администрация”.
От друга страна, с Преходните и заключителните разпоредби на законопроекта се предлагат промени в Закона за местното самоуправление и местната администрация, насочени към въвеждане на общите правила за структуриране на общинската администрация съобразно разпоредбите на Закона за администрацията. Според мотивите на вносителя Законът за администрацията не въвеждал изключение от общите правила за структуриране на общинската администрация и било недопустимо със Закона за местното самоуправление и местната администрация да се въвеждат такива изключения.
Представителите на Националното сдружение на общините в Република България и на Националната асоциация на председателите на общинските съвети в Република България изразиха пред нас категоричното си несъгласие с предложените промени в Закона за местното самоуправление и местната администрация.
Членовете на Комисията по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство, взели участие в дискусията, не споделят мотивите на вносителя, като ги намират за неоснователни и не приемат предложените със законопроекта изменения и допълнения по следните съображения:
По отношение на предложените промени в Закона за администрацията комисията счита, че правомощията на Министерския съвет да създава, преобразува и закрива административни структури по чл. 35 от закона и респективно – да приема устройствени правилници, с които да регламентира дейността и организацията на работата им, са достатъчно ясно разписани в закона. Предложената дефиниция за понят ието „администрация” е неясна и неправилна, а според преобладаващата част от членовете на комисията и ненужна.
Изложените мотиви, въз основа на които са предложени промени в Закона за местното самоуправление и местната администрация, са абсолютно неоснователни. Противно на твърдението на вносителя самият Закон за администрацията допуска изключение по отношение на администрацията на общините. Съгласно чл. 1, ал. 3 от закона той се прилага и за администрацията на другите органи на държавна власт, предвидени в Конституцията, и за органите на местното самоуправление, доколкото не е установено друго в специални закони. В този смисъл разпоредбата на чл. 15, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация е в съответствие, а не в противоречие с визираната разпоредба от Закона за администрацията.
От друга страна, разпоредбите по чл. 15 от ЗМСМА са в съответствие с разпоредбата на чл. 6 от Европейската Харта за местно самоуправление – „Съответствие на административните структури и средства на задачите на органите на местно самоуправление”. Съгласно ал. 1 на визираната разпоредба „Без да се изключва приложението на по-общи законови разпоредби, органите на местно самоуправление трябва да могат сами да определят вътрешните административни структури, които смятат да създават, за да могат да ги приспособяват към своите специфични нужди и да осигуряват ефективно управление.”
Европейската Харта за местно самоуправление е международен договор, ратифициран от нашата страна по предвидения конституционен ред, обнародван е и е влязъл в сила за Република България и съгласно разпоредбите на чл. 5, ал. 4 от Конституцията, е част от вътрешното право на страната и има предимство пред тези норми на вътрешното законодателство, които й противоречат. Приемането на предложените промени в ЗМСМА, би довело до противоречието и несъответствието им както в международния договор, по който България е страна, така и с основния закон на страната.
Въз основа на проведената дискусия и в резултат на гласуването с 1 глас „за”, 5 гласа „против” и 3 гласа „въздържали се” Комисията по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство реши да предложи на Народното събрание Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 902-01-9, внесен от Министерския съвет, да не бъде приет на първо гласуване.” Благодаря ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .