Благодаря, господин председател.
Уважаеми колеги народни представители! Като представител на Комисията по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство ще кажа, че не подкрепих този законопроект в този му вид, защото това, което обсъждаме в момента – най-съществената част е в Преходните и заключителните разпоредби. Господин Методиев правилно каза тук – за дефиниция и т.н., аз няма да влизам в тази част. Ще се спра на това, което засяга местните власти.
Неслучайно през 2006 г. правихме промяна в Закона за местното самоуправление и предвидихме в общините да има възможност да се структурират отдели и сектори, без да са в състава на дирекциите, както беше преди. Това беше продиктувано от практиката, защото минимално изискваните бройки за структуриране на дирекция не могат да се постигнат от много голяма част от българските общини. За ваша информация, само 32 общини в България са над 50 хиляди. В това число са Столична община, Варна, Бургас, Пловдив – общините с районно деление. Даже в една община като Казанлък, която е малко под 100 хиляди, трудно успяхме да структурираме дирекция от 6 човека. Забележете, дирекция, в която са социални дейности, здравеопазване, култура, образование.
Какво правим сега? На практика даваме възможност във всички общини да има дирекции, но даваме възможност в дирекциите да няма отдели и сектори. Ами то не е ли едно и също? Вдигаме ранга на съответната структура. Какво правим? Правим заместник-кмет, правим директор и толкова. Някъде може да има един заместник-кмет с един директор и двама-трима подчинени.
Още нещо. Неслучайно в становището на Комисията по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство ние сме цитирали чл. 6 от Европейската харта за местно самоуправление. Той беше цитиран дословно. Наистина не се изключва прилагането на по-общи закони, но чл. 6 акцентира върху самостоятелността на съответната община, на съответния общински съвет да взема и да структурира така общинската си администрация, че да е адекватна на специфичните функции и дейности, особености на съответната община.
Ето защо аз не мога да приема и мотивите на вносителя, че в Закона за местното самоуправление и местната администрация се въвежда отклонение от общия правен ред. Кой е общ правен ред? - Законът за администрацията ли, където е казано как се структурира администрацията?
Съвсем вярно е това, че беше поискано становище на Националното сдружение на общините в Република България едва след като законопроектът беше отхвърлен от Комисията по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство.
След няколко обсъждания, буквално преди няколко дни, е имало ново събиране, ново заседание на Управителния съвет на Националното сдружение, където уклончиво са взели някакво становище да подкрепят с известни корекции внесения законопроект от Министерския съвет.
Аз лично съм силно резервиран към подобен подход. Струва ми се, че ще създадем допълнителни затруднения на общинските съвети и на общините като цяло, включително и най-вече на малките общини. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .