Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми народни представители! Уважаеми господин Узун, разбира се, че изключително важна е политиката на държавата във връзка с гарантиране ежедневната сигурност на българските граждани. Именно затова вие, народните представители, 1995 г. с ваше решение създадохте Министерството на извънредните ситуации, за да може то да развие политики в тази посока, тъй като ежедневната сигурност е изключително важна, повтарям още веднъж.
Бих разделила моя отговор в две посоки, защото Вие ме питате какви са политиките, които са свързани конкретно за регион Бургас.
Политиките, които прилага Министерството на извънредните ситуации, са свързани с превенция, което значи изграждане на системи за ранно предупреждение; което значи обучаване на населението, на силите за реагиране, на администрацията и на органите, които трябва да направят тази координация; което значи, че трябва да бъдат разр аботени и приети планове за реакция и защита както на областно ниво, така на общинско, така дори и на ниво предприятие, когато говорим за рискови обекти.
Втората част от нашите политики е свързана с изграждане на силите за реагиране. Затова ще започна първо със силите за реагиране, които са видимата дейност на Министерството на извънредните ситуации или така наречените аварийно-спасителни отряди.
Територията на Бургас, както Вие много справедливо споделихте, е най-голяма в сравнение с останалите 28 области и затова сме отделили изключително внимание на анализа, който направихме за правилното разпределение на отрядите и броя на силите за реакция. Затова почвам точно оттам.
До този момент в Бургас имаше един отряд, който е част от Териториалната дирекция „Гражданска защита”, която е към Министерството на извънредните ситуации. Един отряд с 39 човека, ситуиран в самия областен център – Бургас. В момента изграждаме втори отряд, който ще бъде разположен в Айтос, за да можем да обхванем по-мащабно областта, защото е голяма и минават изключително важни републикански пътни и международни артерии през територията на областта. Този отряд ще се състои от 16 човека. Те ще бъдат назначени с конкурс – такава, каквато е практиката вече на министерството от три години. Въпреки че законите и Кодекса на труда не изискват, ние правим много добра селекция и подбор. Обучаваме тези спасители. Имаме такъв специален център в Монтана. Това важи за цялата ни система, за всички 28 териториални дирекции в страната.
В последните три години се занимаваме с оборудване с модерна техника. Модернизираме техниката, с която работят силите, и съответно дейността на този отряд е подпомогната от оперативно комуникационно-информационните центрове, които ние изградихме във всяка една област – 28 на брой. От м. юни м.г. в Бургас работи Оперативно комуникационно-информационен център (ОКИЦ) на пълен работен ден, както и отрядът – 24 часа, 365 дни непрекъснат цикъл на режим, за да бъдем готови във всеки един момент да откликнем на потребностите на гражданите на областта и тези, които преминават през нея.
Какво прави ОКИЦ-а? Осъществява връзката между силите на Единната спасителна система или това е с полицията, с органите на здравеопазването, с всички останали регионални звена, които имат пряко отношение към организирането на дейности, ако възникне някакво събитие – нека не го наричаме непременно бедствие или авария, да координира тези сили. Разбира се, там постъпва информацията и от телефон 112, откъдето гражданите, обаждайки се на телефон 112, един от шестте центрове е в Бургас, ние изпращаме сигнала до съ ответните сили за реагиране и те отиват на място.
Втората ни дейност, за която говорих преди малко – политики с превенция. Ще си позволя само да ги маркирам, тъй като са много. Аз каня всеки един от народните представители да заповяда в министерството. Можем да говорим конкретно за регион, можем да говорим и като политици в Република България. Затова ще си позволя само да маркирам, за да мога да ви дам пълна картина.
Дирекцията участва при разработването на План за провеждане на спасителни, неотложни аварийно-възстановителни работи и План за защита при бедствия в Бургаският регион. Направихме проверки на много обекти – 30 хидротехнически съоръжения, това са язовири; 4 хвостохранилища, това са изключително рискови и опасни обекти.
През м. януари направихме оценка на риска за населението и обектите от националното стопанство във връзка с всички такива, които има на територията на областта – 45 химически опасни обекта; 18 източници на йонизиращо лъчение; 28 юридически и еднолични търговци са проверени, съставени са констативни актове, предписания, съответно във връзка с тази дейност.
Освен това сме направили проверка на 13 общини, които са на територията на страната, като сме издали предписания за различните рискови обекти, както ви казах преди малко.
Не е за подценяване и обучението, което провеждаме, на населението – от детска градина, основно, средно училище, висши учебни заведения, както и на силите за реагиране – кметове, общински щабове, областни управители, областни щабове.
Извън обучението на населението изключително важен момент е сформирането на доброволни формирования, който вие, народните представители, приехте със законът. За вашата област дотук осем от общините са взели решение и са започнали формирането на тези доброволни отряди. Молбата ми е за оставащите пет да ни съдействате, за да може и там кметовете на села и кметовете на общини да имат възможност да разчитат на населението, ако възникне някакво събитие, докато дойдат силите за реагиране, много бързо да можем да организираме хората, за да няма човешки жертви. Благодаря ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк: