Благодаря, госпожо председател.
Аз искам да взема отношение по първия законопроект, който беше прочетен тук, а именно законопроекта, внесен от народните представители Ива Станкова, госпожа Нигяр Джафер и госпожа Станка Маринчева.
Уважаеми дами и господа, съвсем накратко ми се иска още в началото да припомня една притча за добрите намерения и пътят към ада. Боя се, че в този случай можем да изпаднем в подобна ситуация, в която след време да отчетем, че вместо да постигнем онези добри намерения, които вносителите изразиха тук и по време на заседанието на Комисията по здравеопазване, ние да стигнем до ситуация, в която да не сме в състояние да реагираме на някои неблагоприятни развития, свързани с прилагането на тези имунни препарати.
Аз бих се съгласил донякъде с доц. Маринчева, ако текстът на законопроекта отговаряше на това, което тя разви тук като теза. Но това, което виждам в предложението, на практика означава нещо съвсем различно. Тук не става въпрос за предложение, в което определени лекари да имат възможност да продават ваксини в своите кабинети, а става дума всички лекари да имат това право – нещо, което дълбоко безпокои мен и хората, които се занимаваме с контролни функции в системата на здравеопазването, не за друго, а защото потърпевши от едно такова решение ще бъдат именно децата, именно младите семейства, именно гражданите на България.
За да обясня какво имам предвид, бих искал да обърна внимание, че сега системата за имунизиране работи на базата на общопрактикуващите лекарски практики, които получават по своя заявка ваксините от задължителния имунизационен календар, с които се имунизират всички деца срещу онези заболявания, които представляват сериозна заплаха за тяхното здраве.
Също така бих искал да напомня, че в списъка от препоръчителни ваксини има ваксини, които според експертите имат много голямо значение за здравето на децата, но трябва да бъдат купувани от самите семейства. Именно тези ваксини са обект на този законопроект, който гледаме днес. Но трябва ясно да съзнаваме, че всеки лекарствен продукт подлежи на много строга система за контрол относно неговото появяване на пазара и реализацията му там. Вероятно много добре си спомняте, когато правихме дебата по Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, колко сериозен и на колко инстанции се осъществява контролът върху регистрацията на лекарствените продукти, вноса им в страната, дистрибуцията им през търговците на едро и през търговците на дребно на лекарствени продукти. Цялата система е организирана така, че във всеки момент, когато на пазара се появи партида, която не отговаря на заявените или регистрираните от производителя параметри, тя може в изключително кратки срокове да бъде изтеглена от пазара и да не достигне до потребителите, защото би могла до доведе до много сериозни увреждания на тяхното здраве. За съжаление ваксините са част от тези продукти, които подлежат на такава регулация, и с приемането на подобен текст в Закона за лекарствените продукти на практика ще изключим възможността тези ваксинални продукти, които се търгуват през лекарските практики – такова е предложението – да могат да бъдат надлежно проследявани и евентуално при сигнал, че има некачествена партида, да бъдат изтеглени от пазара, от една страна.
От друга страна, на всички е ясно, че когато се допуска такава практика и търговията на дребно, която ще се реализира през лекарските кабинети, не минава през цялата регулация, която изискваме ние и правилата, които има към аптеките, е ясно, че няма как да гарантираме съхранението на тези препарати във всеки един лекарски кабинет, няма как да гарантираме, че няма как да бъдат допуснати порочни практики при реализацията на тези продукти. Освен всичко друго това означава, че голяма част от лечебните заведения, особено тези с индивидуални и групови практики, на практика трябва да получат разрешение за търговия на дребно с лекарствени средства, тоест би трябвало да получат лицензи, подобни на аптеките. Ако не получат лицензи, би трябвало да имат различен ред за регистрация на тази търговска дейност, за която говорим тук. Защото, пак искам да повторя, става дума именно за това: да се разреши на лекарите да имат търговска дейност, търговия на дребно с лекарствените продукти от списъка на препоръчителните имунизационни продукти.
С това искам да обърна внимание, уважаеми дами и господа народни представители, че една такава, макар и продиктувана от добри намерения стъпка за промяна на законодателството може да има неочаквани последици върху нашето население, особено върху децата. Затова и в заседанието на Комисията по здравеопазване, и сега се чувствам длъжен да изкажа нашето отрицателно становище по този законопроект и да призова той да не бъде подкрепен на първо четене.
Ако все пак това не се вземе предвид, би било добре по-нататък при обсъждането на законопроекта да се помисли дали обхватът на този нов режим, който се създава, да не бъде сведен до практиките на общопрактикуващите лекари и до имунизационните кабинети на РИОКОЗ в страната. Знаете, че такива кабинети съществуват от 2003 г. и всеки, който желае да бъде имунизиран и по някаква причина не е бил имунизиран с препарати от обхвата на задължителния имунизационен календар, би могъл да го направи без всякакво притеснение и без заплащане именно в тези кабинети. Така че ако тази практика, която сега се предлага, бъде сведена само до ограничен брой лекари, които практикуват на предния фронт на здравеопазването, каквито са общопрактикуващите лекари, и имунизационните кабинети на РИОКОЗ, това би бил вариант, който ще създаде много по-малко предпоставки за нарушаване на режима за проследяване на тези продукти до крайния потребител, а именно децата и техните семейства.
Част от нашите възражения са описани ясно в доклада на комисията, няма да ги повтарям, за да не ви отнемам време. Благодаря ви за възможността.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .