Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми висши магистрати! Пред вас е вторият доклад на Висшия съдебен съвет за неговата дейност и първият, който отразява целогодишен отчетен период. Това позволява да се направи цялостен анализ, да се изведат основните насоки в дейността на съвета, да се отчетат цялостно резултатите и да се направят съответни изводи за целите, които Висшият съдебен съвет си е поставил, задачите, които е набелязал, и резултатите, които е постигнал. Това ще позволи да се направят и изводи за акцентите в дейността на съвета, намеренията на членовете на Висшия съдебен съвет, да се анализира нивото на взаимодействие с институциите, включително и с Народното събрание, както и да се направи оценка на това взаимодействие.
Докладът съдържа отчет за основните дейности на Висшия съдебен съвет като орган и актовете, които е взел при нейното осъществяване. Това е отчет и за дейността на постоянните комисии към Висшия съдебен съвет като негови основни органи, а, разбира се, съгласно ангажимент по Конституция и по закон докладът съдържа и отчета, представен от Инспектората към Висшия съдебен съвет.
Като първи цялостен годишен отчетен доклад този доклад отчита и дейността на орган, който е постоянно действащ – първият постоянно действащ Висш съдебен съвет, което неминуемо дава възможност съдържанието на доклада да се разглежда и оценява като проекция върху дейността на съвета и през настоящата година. Това обаче не може да намери отражение в доклада, но неминуемо ще предизвика и ще насочи вашето внимание и интерес към това, което бих изложила сега.
Затова накратко, без да повтарям доклада и на Комисията по правни въпроси към събранието, бих искала да посоча основните характеристики и дейности на Висшия съдебен съвет.
На първо място, вече беше посочено пред вас, Висшият съдебен съвет ясно е осъзнал и поел отговорността като един от основните субекти на осъществяване на реформата на съдебната власт. Това ясно личи от съдържанието на доклада. То има отношение към всяко от конституционните ни правомощия, но бих искала да посоча основното.
На първо място, Висшият съдебен съвет участва в подготовката и изпълнението на актуализирания график по изпълнение на показателите за напредъка на България в областта на съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност, направен заедно с предходното правителство на България и другите отговорни институции. На тази база Висшият съдебен съвет създаде своя специална комисия, която предложи подробни проактивни мерки, чийто субект е и самият Висш съдебен съвет, и органите на съдебната власт. Той участва активно в диалога и взаимодействието с другите институции в България.
Не на последно място искам да отбележа, че особено интензивен и важен за работата на Висшия съдебен съвет и съдебните органи е и активният диалог, който беше осъществен със самата Европейска комисия и нейните експерти и отговорни лица, тъй като към Висшия съдебен съвет беше създадена и работи специална комисия, която участва в изготвянето, в организацията, администрирането и контролирането на мерките по графика и тяхното изпълнение.
В тази връзка искам да отбележа нещо друго, много важно за работата на Съвета през отчетния период, а и понастоящем. Особеният акцент, това е създаването и дейността на специална Комисия за изпълнение на мерките за организация на работата по делата с висок обществен интерес. Тази комисия анализира и резултатите от проведените регионални заседания, и национално заседание на Висшия съдебен съвет по апелативни райони относно причините за незаконосъобразно връщане на делата от съдебна фаза за доразследване, и предложи административни организационни мерки, изпълнението на които постоянно следи.
Висшият съдебен съвет чрез тази комисия идентифицира кръга на тъй наречените дела с особен обществен интерес - така наречените знакови дела, и чрез тази комисия за първи път Висшият съдебен съвет извършва пряка проверка на място на тези дела и надзор за движението им. В резултат и на ежемесечните отчети от административните ръководители по движенията на тези дела има и обнадеждаващи резултати в очертаните две групи такива дела. При първата, която основно съдържа посочените в докладите на ОЛАФ и на Европейската комисия дела, от проверените пряко до този момент 17 броя дела 8 са приключили със съдебен акт. От общия брой наследени дела от втората група, която е изведена чрез отчетите на прокуратурата, от общо следени 150 дела 97 също са приключили със съдебен акт.
Най-важното обаче са самите изводи, препоръки и мерки, които Висшият съдебен съвет е извел въз основа на тази дейност. Те се съдържат в доклада. Очертани са от нас пет групи причини за забавяне движението на делата, набелязани са и съответни мерки, препоръки и идеи, включително и законодателни инициативи. Част от тях споделихме на заседанието на Правната комисия към Народното събрание и останах с убеждението, че диалогът е възможен и той би бил полезен за в бъдеще.
Особен акцент в работата на Висшия съдебен съвет е свързан именно и с обезпечаване на добра законодателна рамка, което обаче е невъзможно без доброто взаимодействие с институциите, включително правителството, което има законодателна инициатива, и, разбира се, с Народното събрание.
Един друг много важен акцент, свързан с основно конституционно правомощие на Висшия съдебен съвет, това е кадровата политика с оглед кадровото обезпечаване на съдебната система. Съществува специална комисия, идентифицирани са проблемите в тази дейност на Съвета, особено тези, които бяха изведени в последния доклад на Европейската комисия. В тази връзка освен акцента върху законодателни промени, които според нас са важни за подобряване на кадровата политика на Съвета, ние бихме посочили и това, че тази специална комисия и специално създадена работна група към Висшия съдебен съвет подготвя специална предвидена в закона Наредба за показателите и реда за атестиране на магистрати, с което се надявам да има положителен резултат и добър сигнал и обществен отзвук за положителна оценка на тази кадрова дейност.
Особен акцент е и дисциплинарната практика на Висшия съдебен съвет. Тук особено място има и все по-доброто взаимодействие с Инспектората към Висшия съдебен съвет. В доклада сме отразили тенденциите в дейността на Съвета по отношение на дисциплинарната практика, която се следи, наблюдава и движи от специална комисия към Висшия съдебен съвет, в която участва представител на Инспектората към Висшия съдебен съвет. Тук искам да подчертая в пъти увеличения брой на дисциплинарни производства, което едва ли е нещо, с което може и трябва да се хвали една институция, но на този етап това са първите години, в които ние сме решени в системата да останат действително почтени и добри, професионално ориентирани и морално мотивирани магистрати.
Аз искрено се надявам в идните години тази увеличена дисциплинарна дейност да намалява, защото в крайна сметка ако добре се работи по отношение на дисциплинарната практика, това би имало превантивно въздействие върху работата на органите на съдебната власт и тази дисциплинарна практика е редно в близките години да има един акцент към намаляване.
Много важна работа в дейността на Висшия съдебен съвет е свързана с информационните технологии. В тази връзка са и препоръките на Европейската комисия, защото без един добре действащ софтуер, който може да позволи уеднаквяване и интеграция в системите за управление на съдебни дела и тези информационни технологии, които ще позволят своевременното обнародване, публикуване на съдебните актове в интернет страниците на съдилищата, не би могъл да се получи добър ефект от дейността на органите на съдебната власт. В тази връзка обаче неминуемо е необходим изключителен финансов ресурс. Смятам, че ще успеем да постигнем резултати към края на тази година, защото успешно Висшият съдебен съвет спечели два от проектите, съфинансирани от Европейския съюз, по Оперативна програма „Административен капацитет”, свързани именно с обновяване и на информационните технологии в работата на органите на съдебната власт.
Особен акцент е и работата на Съвета във връзка с дейността по превенция на корупцията и професионалната етика – нещо, което има особено значение за нивото на компетентност и за акцента върху етиката в дейността на магистратите. Тук акцентът е приемането на едни специални етични правила за поведение на магистратите, а също така и Етичен кодекс на съдебните служители, приети с решение на Висшия съдебен съвет; приета и обновена Стратегия за борба с корупцията – една дейност, която също се следи от постоянна комисия към Висшия съдебен съвет.
Не на последно място като акцент в нашата дейност, който има изключително въздействие върху оценката, която гражданите на Република България и обществото биха имали, и за повишаване авторитета на съдебната система, това е акцентът за осигуряване на публичност и откритост в работата на Висшия съдебен съвет. Тук искам да подчертая, че към специализираната Комисия за превенция на корупцията и за професионална етика изградихме и действа един Граждански съвет, който се състои от представители на неправителствени организации, с които съвместно координираме и обсъждаме важни проблеми от дейността на Съвета и органите на съдебната власт. Мисля, че това би трябвало да продължи. То има резонанс и към дейността през настоящата година. Този Етичен кодекс беше съгласуван с този Граждански съвет, а и също другите основни мерки и решения, които Съветът взима, са предоставени на вниманието му.
В тази връзка, за да не отнемам повече вашето внимание в това предварително изложение, искам да благодаря на членовете на Комисията по правни въпроси към Народното събрание, които много внимателно, позитивно и добронамерено изслушаха нашето изложение, отправиха препоръки, поставиха своите въпроси, изразиха готовност със законодателни инициативи да дебатираме върху това какво е нужно за законовото обезпечаване на работата на съдебната система, поради което искам да завърша с това, че очаквам една ползотворна дискусия. Готови сме да чуем вашите мнения и препоръки и да благодаря за вниманието ви на този етап.
Благодаря, госпожо председател.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .