Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! С решение на 41-то Народно събрание се прие нова структура на Министерския съвет, с което се възстанови Министерството на физическото възпитание и спорта. За министър на физическото възпитание и спорта бе утвърден господин Свилен Нейков – човек, доказал своите качества в областта на високото спортно майсторство, в организацията и управлението на спорта. Министерството на спорта си е поставило амбициозната цел да създаде необходимата организация и повиши качеството на обучение и образование на бъдещи високоразрядни спортисти.
През последните 20 години държавата тотално беше абдикирала от подготовката на високоразрядни спортисти. Материалната база е силно амортизирана, в много случаи разрушена и опасна за провеждане на състезанията. Разчиташе се само на спонсорство и издръжка от частни фирми. Не се случиха никакви законодателни инициативи за облекчаване на данъчните задължения за бизнеса. Кой ли не се упражняваше в управлението на спорта и без необходимата квалификация в областта на управлението на спорта?! Сега в условията на тежка физическа, финансова и икономическа криза спортът е поставен заедно с цялата икономика на страната пред дилемата за оцеляването. И тук приемането на Закона за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта е съвсем навременно. Правителството на ГЕРБ в лицето на премиера Бойко Борисов и министър Нейков са решени да върнат държавността в управлението и развитието на българския спорт. Българските високоразрядни спортисти са разнасяли и разнасят славата на България по целия свят. Те са най-добрите ни рекламни агенти и посланици в света.
За съжаление през последните години успехите не са добри поради лошото управление на българския спорт. Виждаме резултатите и от Олимпиадата „Ванкувър – Канада 2010”.
С приемането на закона в § 5, т. 2 се говори за приемане на средносрочна стратегия за развитието на физическото възпитание и спорта за период не по-малък от 8 години.
Предлага се създаването на нова алинея за изграждане на експертен съвет като консултативно звено към Министерството на физическото възпитание и спорта. Вече са упоменати всички министерства и институции, които ще участват в приоритетите на развитието на спорта и спортните бази. Обединените спортни клубове и федерации намират своето място, права, задължения, лицензи, създаване на регистър на спортните организации. Особено внимание вече се отделя на подготовката на бъдещи високоразрядни спортисти, на утвърждаването и откриването на държавните и развитието на общинските спортни училища. Назначаването на директорите на спортните училища от министъра на физическото възпитание и спорта ще доведе до по-голяма мотивация, контрол върху учебно-тренировъчния процес и създаване на подходящи условия за спорт. Трябва да се проведе дискусия за мандатността на директорите, провеждането на периодични конкурси с цел мотивацията им за много по-добри резултати в областта на управлението на спортните училища.
В областта на високото спортно майсторство важен момент е предоставянето на статут на високоразрядните спортисти.
В § 32 се указва, Министерството на физическото възпитание и спорта, съгласувано с министъра на финансите утвърждава система за разпределението и постъплението от Българския спортен тотализатор. Това ще даде възможност за прозрачно и справедливо изразходване на тези средства.
Считам, че в § 39 събраните средства от Министерството на физическото възпитание и спорта трябва да отиват изключително за капиталови вложения и подобряване на материалната база. Тези средства не трябва да отиват за допълнително материално стимулиране, защото това води до изкривяване и репресивно набиране на тези средства от глоби с цел лични материални облаги. Вече има много примери в това отношение с делегираните бюджети в училищата, където директорите водят политика за икономии в ежедневната издръжка, примерно по отношение на отоплението, които икономии в края на бюджетната година се използват за раздаване на допълнителни материални стимули на учителите и персонала. Ето защо в дискусиите между първо и второ четене в комисиите този въпрос трябва да намери своето разрешение.
В Преходните и заключителните разпоредби много прецизно е посочено, че министърът на физическото възпитание и спорта, съгласувано с министъра на финансите, по предложение на министъра на образованието разпределят постъпленията от Българския спортен тотализатор за поддръжка, ремонт и създаване на спортно-учебна база в училищата.
Уважаеми колеги, знаете, че в момента спортната база в училищата е в силно окаяно състояние. Считам, че с този параграф се решава въпросът с взаимодействието между ведомствата и в бъдеще се решават въпросите с ремонта на базите – прозрачно и своевременно. Промените във връзка с финансирането на дейностите в областта на физическото възпитание и спорта ще дадат възможност за по-широко подпомагане на изграждането, реконструкцията и модернизацията на спортните обекти, съоръженията и социалния туризъм. Това се отнася не само за обекти с национално значение, но и за държавната и общинската собственост.
Считам, че в закона трябва да се предвидят начините, по които държавата и общините ще предоставят за стопанисване и ползване на спортните обекти, както и за изграждането на нови. Те могат да бъдат: безвъзмездно право на строеж, публично-частно партньорство, концесии. Необходимо е да се отнасят за всички видове спорт – масов, аматьорски и национален. Предвид тежката икономическа криза и рязко намалелите възможности за инвестиции на държавата, общините и частните инвеститори, е необходимо срокът за ползване и стопанисване, както и при изграждането на нови спортни обекти, да бъде дългосрочен – повече от 25 години.
Между първо и второ четене в комисиите е наложително да се проведе нова дискусия за включване в съответните разпоредби на закона и на следните пропуски: държавата да осигурява безвъзмездна охрана на спортните мероприятия, провеждани от аматьорския спорт, като необходимите средства за охрана се предвидят от бюджета на Министерството на вътрешните работи. Необходимо е държавата да осигури безвъзмездно медицинско обслужване относно извършването на задължителните начални, периодични и предсъстезателни медицински прегледи на спортистите до навършването на 18-годишна възраст.
Уважаеми колеги, през последните години престижът на българския спорт е дълбоко накърнен. В § 48, чл. 68 е създадена нова ал. 6, в която се посочва, че по предложение на министъра на физическото възпитание и спорта медалисти от олимпийските игри, световни и европейски първенства могат да се приемат без приемни изпити във висшите училища. С това ще се допринесе за издигане престижа на спорта и стимулиране на спортистите за постигане на високи спортни резултати. И досега много от спортистите завършват престижни висши учебни заведения и се реализират в живота, но това ще допринесе за по-големия авторитет на българските високоразрядни спортисти.
Уважаеми колеги, аз и моите колеги от ГЕРБ ще подкрепим приемането на Закона за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта. Той дава възможност за издигане нивото на физическото възпитание и спорта, модернизиране, реконструкция и изграждане на нови спортни бази, в това число и за националните отбори. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .