Благодаря, почитаеми господин председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, както повелява разпоредбата на чл. 13, ал. 4 от Закона за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност, комисията е предоставила на Народното събрание доклад за обсъждане на своята дейност за миналата година в установените от закона срокове. Такива доклади съгласно същата разпоредба се предоставят и на министър-председателя, и на президента. Там те се приемат само за сведение. Ние сме парламентарна република, водещата и върховна институция е парламентът и аз се радвам, че става обсъждане на нашата дейност в тази институция.
Благодаря за зададените въпроси и за направените оценки и препоръки от народните представители.
Искам да подчертая само няколко момента в нашата дейност.
Първият, изтеклата 2009 г., която сега отчитаме, в известен смисъл е решаваща в историята на комисията, защото, макар и малко – четири съдебни решения за отнемане, вече имаме реално отнемане. Това го чакахме от много години. Много бавен и труден е съдебният процес, сложен, където се води битка с най-добрите адвокати в България.
Искам още нещо да отбележа пред вас, без да го приемате като оправдание. И изказалите се народни представители подчертаха водещата роля на Ирландия. Тя е, така да се каже моделът, еталонът в Европейския съюз като най-добра практика, макар и малка държава, по проблемите на установяването и отнемането. При тях първото отнемане е станало в петата година. Това не е оправдание, но и там е имало страхотна битка, имало е две конституционни дела за закриване на комисията, три или четири пъти са се озовавали в Страсбург и сега са най-ефективният орган по установяване и отнемане в Европейския съюз, който отнема стотици милиони евро. Така че нужно е да мине време, за да покаже практиката възможностите на една институция. Нужно е да се извърши организационно и структурно изграждане и едва след това да се чакат резултати.
Кои са основните изводи от дейността на комисията?
Първо, че в продължение на годините, които отчитаме, тя укрепва и развива своя административен капацитет и производствен потенциал.
Вие познавате фактите в доклада. Аз бих си послужил, и това за Вас като представители на върховната власт ще бъде интересно, с нови факти. През м. юли предстои да излезе Оценъчният доклад на Европейската комисия за дейността на България в изпълнение на препоръките за борба с организираната престъпност и реформата в съдебната система. Там се оценява и дейността на нашата комисия. През миналата година общата оценка на европейската институция - на Европейския съвет и Европейската комисия, знаете, беше положителна, но имаше сериозни препоръки към законодателната рамка и въвеждане на нови законодателни условия за работата на комисията.
Аз ще си позволя само с няколко примера да направя сравнение със сегашните данни. На 14 май подадохме данните за новия доклад, който ще излезе през м. юли. Основата за сравнение са резултатите от работата за периода 1 август 2009 – 10 май 2010 г., а предишната година са 1 август 2008 до 1 май 2009 г., и с това ще очертая тенденциите.
Фундаментален способ за ефективно противодействие на организираната престъпност е налагането на обезпечителните мерки. Това е главното правомощие на комисията. Тук съм съгласен с изказващите се народни представители – това е средството за превенция против престъпността, защото другото производство – отнемането, е много дълго във времето и все още много от големите престъпници се надяват, че могат да го избегнат. Налагането на обезпечителните мерки е почти, не бих казал мигновено, но много бързо, и то действа превантивно – този, който върши престъплението, знае и трябва да знае, че много скоро ще му бъдат наложени възбрана и запори и ако той е бизнесмен, неговият бизнес ще умре. Ако е извършил, разбира се, тежки престъпления. Ще направя сравнение: за 2008-2009 г. комисията е постановила за това време, за тези сравнителни периоди, 92 броя решения за 78 млн. 276 хил. лв., а за периода, за който сега сме дали данни пред Европейската комисия - 1 август 2009 - 12 април 2010 г., тя е постановила 107 броя решения. Тук имаме 16% нарастване, обаче общата стойност на имуществото, което е запорирано, е 315 млн. 860 хил. лв. – 303% нарастване. Ето това отчитаме сега в областта на обезпечителните мерки пред Европейската комисия за доклада, който ще бъде приет през м. юли.
Да видим как стои въпросът с заведените дела за отнемане на имущество в същото това сравнение. Това са съвсем нови данни, които искам да имате предвид. За периода 2008-2009 г. са внесени мотивирани искания за отнемане на имущество за 56 млн. 196 хил. лв. Сега, за периода, за който ще искаме оценка от Европейската комисия, са внесени мотивирани искания за 102 млн. 65 хил. лв., тоест тук имаме нарастване с 82%. Ето това ми дава основание, с тези най-нови данни, да потвърдя тенденцията на нарастване на административния капацитет и производствения потенциал на комисията.
Другият проблем, който искам да подчертая като основна тенденция, е, че борбата с организираната престъпност – това беше подчертано и в изказването на няколко от народните представители, представлява основен приоритет в дейността на комисията.
Позволете ми да Ви кажа новите данни, които сме представили сега пред Европейския съюз, пред Европейската комисия. За периода 2008-2009 г. тя е взела 11 броя решения по 321 срещу организирани престъпни групи – най-опасната престъпна дейност в държавата. За периода, който сега от читаме – 2009-2010 г., те са 36 броя, тоест тук имаме нарастване с 227%. Това са новите данни, които подаваме на Европейската комисия за доклада, който ще излезе през м. юли.
Искам да спомена и няколко нови данни за съдебните решения, въпреки че ние не можем да бъдем доволни от работата на съдебната система. Съдебната система в момента е ахилесовата пета на българската обществено-политическа система, и това се вижда най-добре не само от самите нас, но и от нашите европейски партньори, от нашите натовски партньори. И тук забележките са много. Но все пак бих казал пред Вас, уважаеми народни представители, че и тук има малко светлина в тунела. Питали са ме по този въпрос и журналисти, но аз давам отчета на Вас.
За периода 2008-2009 г. са постановени общо 12 броя съдебни решения. Това е от 1 август до 1 май. Европейската комисия винаги отчита така – не по години, а в тези периоди. На първа инстанция - 12 броя решения за имущество - 5 млн. 792 хил. лв. За новия период, който сега отчитаме - 2009-2010 г., решенията са 21 броя за сумата 14 млн. 96 хил. лв. По ръст на уважените искове имаме 75%, по ръст на цената на уважените иско ве – 143%.
Ето защо смятам, че тази сложна дейност вече „превъртява” с времето движението на съдебните дела и ние стигаме до етап, когато в много скоро време ще започнат да излизат дела за отнемане на имущество. Сега водим 205 дела за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност, на голяма стойност – 235 млн. лв. Започваме почти през ден да получаваме известия за уважени наши искове. Преди 3-4 дни получихме известие, че Бургаският окръжен съд е уважил иска ни срещу Янко Гюров – Лейтенанта, последният от групата на Митьо Очите, срещу когото нямахме решение. За всички останали имаме решения за отнемане. За Митьо Очите имаме и на втора инстанция. Чакаме Върховният съд да потвърди. Завчера получихме известие за уважен иск на втора инстанция от Пловдивския апелативен съд за отнемане на имуществото на Атанас Кантарев, което по една оценка е 500 хил. лв., а по друга – 555 хил. лв.
Това е втората тенденция. Виждаме, че и съдебната система започва да се задвижва, макар и трудно, макар и бавно, макар че имаше известна съпротива. Бих казал, че от отделни съдилища чувстваме известно неразбиране по прилагането на закона – не така, както би следвало съгласно принципите, залегнали в него.
Искам да благодаря на народните представители, които поставиха редица въпроси. На тях ще дам съвсем кратък отговор. Ще се спра на препоръката…
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .