Уважаеми дами и господа, уважаеми господин министър! Съгласно Закона за съдебната власт, за четвърти път, за четвърта година, представям пред Народното събрание доклада за бюджет на съдебната система.
Ще се опитам да бъда кратък.
Основният принцип при разработване на бюджетната прогноза на съдебната власт за следващите две години е независимост и прогнозиране на оптимален размер на средствата за нормално функциониране на съдебните институции. Разчетите са изцяло съобразени с допълнителните приоритети и мерки на Стратегията за продължаване на реформата на съдебната система в условията на пълноправно членство в Европейския съюз.
Разчетите са изготвени като за база са използвани обективните потребности от числеността на магистратите и служителите от съдебната система, съдебната администрация, определени спрямо броя на съдебните производства и темпа на тяхното нарастване, както и действието на Единния класификатор на длъжностите в съдебната администрация и Таблицата за заплатите на магистратите.
Данните са консолидирани от предложенията на органите на съдебната власт, направени на база на минимални разчети необходими за нормалното им функциониране и осигуряващи сравнително бързо правораздаване, като са отразени последните промени в Закона за съдебната власт и други нормативни актове с добавен резерв.
Разчетите са изготвени на база на указанията на Министерство на финансите за подготовката на бюджетната прогноза за периода 2011-2013 г. и проекта на бюджет за 2011 г., като е предвидена промяната в макроикономическите показатели.
Политики в компетентностите и отговорностите на Висшия съдебен съвет, подлежащи на бюджетно финансиране.
При разработването на разходната част в бюджетната прогноза за периода 2011-2013 г. е предвидено оптимално финансово осигуряване на основните политики, заложени в актуализираната Стратегия за реформа на българската съдебна система, на които е подчинена дейността на всички работещи в съдебната система на Република Българ ия.
Реформата в тази сфера е насочена към постигането на равен достъп до правосъдие и на европейски стандарти в областта на правната помощ, съдебното изпълнение и алтернативното решаване на споровете.
Тези политики са следните:
Политика 1: Осъществяване на правосъдие и правораздавателна власт с цел защита правата и законните интереси на гражданите, юридическите лица и държавата.
Първата политика включва дейността на съдилищата в Република България – Върховен касационен съд, Върховен административен съд, апелативни, военни, окръжни, административни и районни съдилища. Приоритет на тези органи на съдебната власт са осигуряване на равенство и условия за състезателност на страните в съдебния процес като се прилагат законите точно и еднакво спрямо всички за установяване на истината.
Конкретните програми, предвидени по практическото реализиране на политиката в компетентностите и отговорностите на Висшия съдебен съвет, подлежащи на бюджетно финансиране, са следните:
Програма 1: Щатно комплектуване на цялостната дейност на съдилищата във връзка с изискванията на Закона за съдебната власт, както и създаване на механизми за достъп на информация с цел повишаване на общественото доверие в съдебната власт.
Конкретните задачи за осъществяване на програмата са, както следва: осигуряване на възнаграждения за труд и издръжка на магистратите и съдебните служители в съдилищата; участието на вещите лица и съдебните заседатели и заплащане на техния труд и осигурителни вноски на основата на законоустановените критерии.
Програма 2: Подобряване на инфраструктурата и сигурността в съдилищата.
Дейността по осъществяването на тази политика е насочена към подобряване на материалните условия на работещите в органите на съдебната власт, създаване на съвременни условия на гражданите, включително за обвиняемите, за провеждане на съдебния процес, създаване на условия за опазване на класифицираната информация.
Конкретните задачи за осъществяване на програмата са, както следва: осигуряване на минимално необходимите условия за нормален съдебен процес – съдебни зали, информационно- озвучителни инсталации, помещения за охранителния състав, за свидетелите и за другите участници в наказателните производства, защитни приспособления; съвременно оборудване и обзавеждане на кабинетите на магистратите и специализирано оборудване на помещенията на съдебната администрация – архиви, съдебни деловодства и др.
Програма 3: Усъвършенстване на информационните технологии в работата на съдилищата и разширяване на автоматизирания обмен на специализирана информация между съдебните институции и държавната администрация.
Целта на Висшия съдебен съвет в областта на тази програма е дооборудване на системите за събиране на данни за поддържане на стратегически масиви, повсеместно внедряване на системи за управление на делата и разширение на техническите възможности за връзка между отделните органи на съдебната власт, включително и осигуряването на автоматизиран достъп до публичните съдебни регистри.
Конкретните задачи за осъществяване на програмата са, както следва: цялостна компютъризация на съдилищата; въвеждане на станд арти за обмен на информация между отделните подсистеми в съдебната власт; създаване и внедряване на стандартен софтуер за публичните регистри и информация за работата на съдебните институции.
Политика 2: Спазване на законността в Република България чрез привличане към отговорност на лица, извършили престъпления, ръководене на разследването, поддържане на обвинения по наказателни дела и упражняване на надзор при изпълнение на наказателни и други принудителни мерки.
Програма първа към тази Политика : щатно комплектуване на цялостната дейност на Прокуратурата на Република България, създаване на механизми за достъп до информация с цел повишаване на общественото доверие в съдебната власт.
Конкретните задачи за осъществяване на програмата са, както следва: осигуряване на възнаграждения за труд и издръжка на магистратите и съдебните служители в Прокуратурата; осигуряване участието на съдебни експерти чрез нормализиране заплащането на техния труд на основата на законово установените критерии.
Програма 2: Подобряване на инфраструктурата и сигурността в Прокуратурата на Република България.
Конкретните задачи за осъществяване на програмата са, както следва: съвременно оборудване и обзавеждане на кабинетите на магистратите и специализирано оборудване на помещенията на съдебната администрация; подсигуряване на оборудване за работа с класифицирана информация; дооборудване на обекти със специално предназначение и битовите помещения към тях; оборудване и обзавеждане на четвъртия етаж на Съдебната палата след приключването на ремонта.
Програма 3: Усъвършенстване на информационните технологии в работата на Прокуратурата и разширяване на автоматизирания обмен на специализирана информация между съдебните институции и държавната администрация.
Конкретните задачи за осъществяване на програмата са, както следва: цялостна компютъризация на Прокуратурата за удовлетворяване на нуждите на част от заетата численост във връзка с работата с унифицираната информационна система; въвеждане на стандартите за обмен на информация между отделните подсистеми в съдебната власт; създаване и внедряване на стандартен софтуер за публичните регистри и информация за работата на съдебните институции и актуализиране на съществуващите програмни продукти.
Програма 4: Осъществяване на сътрудничество и участие в международни програми с институциите на Европейския съюз.
Конкретните задачи за осъществяване на програмата са, както следва: дейности по международни програми, по които Прокуратурата е бенефициент; издръжка на специалните съветници в EURODJUST – Група на Европейския съюз за юридическо сътрудничество, и в други международни институции, чиято цел е засилване на борбата срещу тежката и организирана престъпност чрез взаимодействие с държавите – членки на Европейския съюз.
Програма 5: Изграждане на единна информационна система за противодействие на престъпността.
Конкретните задачи за осъществяване на програмата са, както следва: разработване на конвертор за връзка на Унифицираната информационна система на Прокуратурата на Република България с ЕИСПП – Единна информационна система за противодействие на престъпността, и актуализиране при промяна на стандартите, включително закупуване на комуникационно оборудване и комуникационни компоненти за свързване на ведомствената система към ядрото на ЕИСПП; разработване на конвертор за връзка на Централния полицейски регистър с ЕИСПП и актуализиране при промяна на стандартите, включително закупуване на комуникационно оборудване и комуникационни компоненти за свързване на ведомствената система към ядрото на Единната информационна система за противодействие на престъпността; разработване на конвертор за връзка с информационната система на Главна дирекция за изтърпяване на наказанията с ЕИСПП и актуализиране при промяна на стандартите, включително закупуване на комуникационно оборудване и комуникационни компоненти за свързване на ведомствената система към ядрото на ЕИСПП; закупуване, инсталиране и поддръжка на комуникационни компоненти за връзка на съдилищата към ядрото; осигуряване на преносна среда за нуждите.
Политика 3: Управление и организация на работата на съдебната власт без да се нарушава нейната независимост.
Програма 1: Щатно комплектуване цялостната дейност на Висшия съдебен съвет с цел качествено изпълнение на предвидените в Закона за съдебната власт задължения и повишаване на обществено доверие в съдебната власт.
Програма 2: Подобряване на инфраструктурата на Висшия съдебен съвет.
Програма 3: Усъвършенстване на информационните технологии в работата на Висшия съдебен съвет и съдебната система.
Програма 4: Включване на Висшия съдебен съвет и съдилищата към ЕИСПП във връзка с чл. 378, ал. 2 от Закона за съдебната власт.
Политика 4: Укрепване на професионалната квалификация на правоприлагащите органи.
За реализирането на тази политика е предвидено изпълнението на следните задачи: начално обучение на младши съдии и младши прокурори; срещи на магистрати-наставници с младши магистрати с цел обмен на добри практики и намиране на решение по възникнали проблеми; текущо обучение при повишаване в длъжност на съдии и прокурори.
Програма 1: Щатно комплектуване на цялостната дейност на Националния институт на правосъдието с цел качествено изпълнение на предвидените в Закона за съдебната власт задължения.
Програма 2: Подобряване на инфраструктурата на Националния институт на правосъдието.
Програма 3: Усъвършенстване на информационните технологии в работата на Националния институт на правосъдието.
Политика 5: Контрол на органите на съдебната власт, основаващ се на принципите на законосъобразност, обективност и публичност.
Програма 1: Щатно комплектуване на цялостната дейност на Инспектората към Висшия съдебен съвет с цел качествено изпълнение на предвидените в Закона за съдебната власт задължения.
Програма 2: Подобряване на инфраструктурата на Инспектората към Висшия съдебен съвет.
Програма 3: Усъвършенстване на информационните технологии в работата на Инспектората към Висшия съдебен съвет.
Уважаеми дами и господа народни представители, предварително искам да ви се извин я, че току-що ми беше съобщено, че трябва да се явя пред вас, и поради това така набързо съм нахвърлял бележките, които ви прочетох.
Във връзка с всичките тези програми, които ви съобщих, по предложение на Висшия съдебен съвет бюджетът е 483 млн. 429 хил. лв., становището на Министерския съвет е 387 млн. 705 хил. лв., разликата е 95 млн. 724 хил. лв. По предложението на Висшия съдебен съвет в общата сума на разходи за 2011 г. са предвидени средства за дейностите, произтичащи от нормативни актове, пряко свързани с характера и динамиката на съдебния процес. Другата част са текущи разходи, свързани с издръжката и промените в тяхното равнище във връзка с ръста на цените на основни услуги и общият индекс на инфлацията.
В становището на Министерския съвет предвидените разходи за 2011 г. са в същия размер, както по бюджета за 2010 г., не е заложен ръст. Очакваното изпълнение на разходите за 2010 г. ще бъде с около 10 млн. лв. повече от утвърдените средства със Закона за държавния бюджет за 2010 г. Тази разлика ще се финансира от очакваното в същия размер преизпълнение на приходите. За 2011 г. не може да се гарантира преизпълнение на приходите за осигуряване на допълнителен източник за разходите над определените със Законопроекта за държавния бюджет за 2011 г. Несериозно е при изготвянето на бюджета на съдебната власт да се разчита на бъдещи несигурни събития.
Заплати, които са предвидени по предложение на Висшия съдебен съвет: средствата са 286 млн. 548 хил. лв., в становището на Министерския съвет – 263 млн. 372 хил. лв., разлика –23 млн. 176 хил. лв. Последните няколко години ръстът на съдебните производства не беше осигурен с аналогичен ръст на съдебните кадри вследствие недостатъчен размер на средства по бюджета на съдебната власт, което води до задържане ръста на числеността на съдебните кадри. В резултат на това се предвижда назначението на свободна щатна численост на 946 броя през следващата година, в това число 519 магистрати и 427 служители, както и назначението на 28 нови щатни бройки, за което са необходими 22 млн. 600 хил. лв.
Други възнаграждения: предложение на Висшия съдебен съвет – 31 млн. 969 хил. лв., становище на Министерския съвет – 20 млн. лв., разлика – 11 млн. 969 хил. лв. Съдебната система ще изпадне в невъзможност да изплаща средствата за служебни защитници, обезщетенията при пенсиониране и напускане на магистрати и служители с дългогодишен стаж в съдебната система. За 2010 г. тези разходи ще бъдат покрити от очакваното преизпълнение на приходите, тъй като не бяха утвърдени в бюджета за 2010 г. Средствата за изпълнение на обезщетения при пенсиониране или напускане на магистрати и служители с дългогодишен стаж в съдебната система за 2011 г. са в размер на 8 млн. 300 хил. лв. общо за 343 щатни бройки, в това число 73 магистрати и 270 служители.
Относно осигуровките: предложение на Висшия съдебен съвет – 71 млн. 704 хил. лв., становище на Министерския съвет – 61 млн. лв., разлика – 10 млн. 704 хил. лв. Средствата за осигуровки възлизат на 25% от средствата за работна заплата.
Издръжка: предложение на Висшия съдебен съвет – 67 млн. 243 хил. лв., становище на Министерския съвет – 40 млн. 247 хил. лв., разлика – 26 млн. 996 хил. лв. В бюджета за 2010 г. не са утвърдени средства за възнаграждение на вещи лица, които ще бъдат покрити от очакваното преизпълнение на приходите. Поради тази причина възниква реална опасност през 2011 г. съдебната система да няма възможност да изплаща тези средства, които са предвидени в размер на 5 млн. лв.
В предложения от Министерския съвет бюджет на съдебната власт за 2011 г. не са предвидени средства за осигуряване на дейността по подготовка и предоставяне на удостоверения по § 4 и от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за Търговския регистър. Предвидените средства по проекта на Висшия съдебен съвет са в размер на 3 млн. лв. Не са предвидени средства по изпълнителни листове по Закона за отгов орността на държавата и общините за вреди. Именно за тези разходи са предвидени средства в размер на 2 млн. 800 хил. лв. по данни на Прокуратурата на Република България за дължими обезщетения.
Съществува реална необходимост от средства за текущ ремонт на съдебните сгради, където не може да не се отчита обстоятелството, че има непрекъснат поток от граждани и други лица, включително недобросъвестни действия, което не е характерно за повечето бюджетни учреждения. Предвидени са средства в размер на 4 млн. 491 хил. лв., от които 1 млн. лв. са предназначени само за Прокуратурата на Република България.
Капиталови разходи: предложение на Висшия съдебен съвет – 25 млн. 325 хил. лв., становище на Министерския съвет – 2 млн. 450 хил. лв., разлика – 22 млн. 875 хил. лв. В последните три години утвърждаваните средства за капиталови разходи са крайно недостатъчни и са извършени минимални разходи. В органите на съдебната власт техниката е морално и физически остаряла, с ниски технически параметри, което затруднява работата с наличните информационни системи.
В предложения от Министерския съвет бюджет на съдебната власт за 2011 г. не са предвидени средства и няма да могат да се осъществят следните основни задачи: преместване състава на Софийския районен съд в сградата на бул. „Цар Борис ІІІ” –разходите, предвидени в проекта на Висшия съдебен съвет, са 10 млн. лв., предвидените средства са за капиталови разходи и обхващат цялостно обзавеждане, оборудване на сградата за протичане на нормален работен процес на магистратите и съдебните служители, които ще се помещават в сградата; изграждане на Единна информационна система за противодействие на престъпността и включването на органите на съдебната власт. Предвидените средства по проекта на Висшия съдебен съвет са в размер на 5 млн. 200 хил. лв. Благодаря ви за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .