Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги!
„СТАНОВИЩЕ
относно проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за екстрадицията и Европейската заповед за арест, № 102-01-30, внесен от Министерския съвет на 18 май 2011 г.
На заседанието, проведено на 1 юни 2011 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за екстрадицията и Европейската заповед за арест, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на комисията взеха участие представители на Министерството на правосъдието: Даниела Машева – заместник-министър и Елена Вичева – младши експерт в Дирекция „Международно правно сътрудничество и европейски въпроси”.
С настоящия законопроект се предлага приемането на разпоредби, гарантиращи съответствието на българското законодателство с европейските изисквания относно взаимното признаван е на задочно постановени съдебни решения.
Законопроектът е съобразен с изискванията на Рамково решение 2009/299 на Съвета от 26 февруари 2009 г. за изменение на рамкови решения 2002/584, 2005/214, 2006/783, 2008/909 и 2008/947, с което се укрепват процесуалните права на лицата и се насърчава прилагането на принципа за взаимно признаване на решения, постановени в отсъствието на заинтересованото лице по време на съдебния процес. С рамковото решение се установяват общи правила за признаване и изпълнение в една държава-членка (изпълняващата държава-членка) на задочно постановени съдебни решения в друга държава-членка (издаващата държава-членка).
Предвидените изменения в съответствие с чл. 2 от Рамково решение 2009/299 съдържат факултативно основание за отказ да се изпълни Европейска заповед за арест, ако лицето не се е явило лично на съдебния процес. Посочени са изключенията, при които въпреки проведеното задочно производство издадената Европейска заповед за арест следва да бъде изпълнена от компетентните органи на изпълняващата държава.
В цитираните изменения се създават и редица задължения за компетентните органи на издаващата държава: предоставяне на копие от съдебното решение по искане на лицето преди неговото предаване в случаите, когато то не е било официално уведомено за наказателното производство и не му е било връчено съдебното решение, задължение за съдебен контрол върху мерките за неотклонение и задължение за ново разглеждане на делото незабавно след предаването на лицето.
В съответствие с Рамково решение 2009/299, законопроектът съдържа изменения и допълнения във формуляра за Европейска заповед за арест, включен като приложение към Рамково решение относно Европейска заповед за арест.
В законопроекта са предвидени и други разпоредби, които не са директно свързани с европейското законодателство.
С приемането на законопроекта ще бъдат укрепени процесуалните права на гражданите, по отношение на които има издадена ЕЗА и които не са взели участие в производството по нейното издаване.
В заключение следва да се отбележи, че срокът, предвиден в чл. 8 от Рамково решение 2009/299 за вземане на необходимите мерки за транспониране в националното законодателство, е 28 март 2011 г. В тази връзка е необходимо законопроектът да бъде приет във възможно най-кратки срокове от Народното събрание.
В заключение може да се каже, че предложеният Законопроект за изменение и допълнение на ЗЕЕЗА, съответства на изискванията на Рамково решение 2009/299 на Съвета от 26 февруари 2009 г.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага с 12 гласа „за” на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за екстрадицията и Европейската заповед за арест, № 102-01-30, внесен от Министерския съвет на 18 май 2011 г.” Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .