Уважаеми господин председателстващ, уважаеми господин министър! Колеги, това, което предлагат тези текстове, в никакъв случай не е заклеймяване на определени хора или постигане на някакъв дискриминационен ефект. Това, което предлагат тези текстове, е ново, по-различно начало за българската дипломатическа служба, тоест скъсване със зависимостите от бившата Държавна сигурност и тоталитарната държава.
Огромният проблем, който дебатирахме по време на приемането на декларацията преди няколко месеца, беше за огромния процент служители в дипломатическата ни служба, които по един или друг начин са били свързани с Държавна сигурност. Това не на всяка цена заклеймява тези служители или дава някакви квалификации за тях.
В същото време с оглед на външнополитическите ни приоритети сме длъжни да покажем пред европейските ни партньори едно по-различно лице на тази дипломация. Именно това целят тези текстове и смятам, че мотивите за противоконституционност не отговарят на действителността, защото има някои решения на Конституционния съд, като например Решение № 18 от 1997 година, в което е застъпено становището, че правото на едно лице да заема определена длъжност не е абсолютно по своя характер. То подлежи на различни ограничения от обективен и субективен характер, които произтичат от различни конституционни ценности и принципи.
Решение № 18 от 1997 година и Решение № 10 от 1999 година посочват, че „принципът на правовата държава не изключва правото на законодателя да установява конкретни изисквания за заемане на определени постове и длъжности”. Не се нарушава и правото на труд на тези български граждани, тъй като те имат възможността да останат на дипломатическа служба.
Други подобни текстове от действащи закони – бих посочил Закона за радиото и телевизията. Член 26 казва: „Не могат да бъдат членове на Съвета за електронни медии лица, които са – трета точка – били щатни и нещатни сътрудници на бившата Държавна сигурност.” Член 59 посочва, че не могат да бъдат членове на Управителния съвет на БНР, съответно БНТ, ли ца, които са били щатни и нещатни сътрудници на бившата Държавна сигурност. Подобни текстове има и в Закона за политическата и гражданска реабилитация на репресирани лица.
Всички тези аргументи ни дават основание да подкрепим този текст и надявам се, че няма да има политически измерения в него, а наистина ще дадем възможност на дипломатическата служба да се реформира. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .