„ДОКЛАД
на Комисията по околната среда и водите
относно Законопроект за изменение и допълнение на
Закона за защита на животните, № 102-01-61,
внесен от Министерския съвет на 19 септември 2011 г.
На свое редовно заседание, проведено на 29 септември 2011 г., Комисията по околната среда и водите под ръководството на госпожа Искра Михайлова – председател на комисията, разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на животните, № 102-01-61, внесен от Министерския съвет на 19 септември 2011 г., разпределен на Комисията по земеделието и горите като водеща.
Предлаганите изменения и допълнения в Закона за защита на животните са продиктувани от това, че с влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на Наказателния кодекс (ДВ., бр. 33 от 2011 г.), с който се инкриминира проявата на жестокост към животните и на основание § 45 от същия закон, следва да се направят изменения и допълнения на законите, чиито разпоредби следва да се приведат в съответствие с Наказателния кодекс, а именно Законът за ветеринарномедицинската дейност (ЗВД) и Законът за защита на животните (ЗЗЖ).
На първо място изменението им се налага с оглед отстраняване на възникващи противоречия между техните разпоредби и направените промени в Наказателния кодекс със Закона за изменение и допълнение на Наказателния кодекс (ДВ, бр. 33 от 2011 г.). Тъй като някои от случаите на проява на жестокост към животни и причиняването противозаконно на смърт на животно, за които в ЗВД и ЗЗЖ са предвидени административни санкции, вече са инкриминирани, тоест вече се предвижда наказателна санкция, не е допустимо за едно и също деяние да има и административна, и наказателна санкция, тоест трябва да се отстрани дублирането.
Със законопроекта се удължава срокът за изтегляне на популацията от безстопанствени кучета в приюти. Според сега действащата норма от § 5 на Преходните и заключителните разпоредби на ЗЗЖ в тригодишен срок от влизането в сила на закона общинските съвети и кметовете на общини следва да осигурят настаняването на безстопанствени животни в приюти.
Законът е влязъл в сила от 31 януари 2008 г., следователно до 31 януари 2011 г. всички безстопанствени животни трябваше да бъдат настанени в приюти. Изпълнението на тази законова разпоредба в предвидения срок се оказа невъзможно по редица обективни причини: естественото свиване на популацията вследствие на кастрация е невъзможно в рамките на три години; на второ място, трябва да се има предвид и големият брой (свръхпопулация) на безстопанствените кучета в цялата страна, и на трето, но много важно – размерът на финансовите средства, необходими за изграждането и поддържането на приюти с капацитет, достатъчен да побере свръхпопулацията от безстопанствени кучета, е в такива големи размери, че е невъзможно да бъде осигурен в условията на финансова криза и би представлявал ненужно бреме за данъкоплатеца.
Следва да се отбележи и фактът, че след като законът е влязъл в сила на 31 януари 2008 г., процедурата по изготвяне и приемане на общинските бюджети е била започнала. Програмите за овладяване популацията на безстопанствените кучета са станали факт в средата на 2008 г. (а за много общини дори в края на 2010 г.), при вече приет и действащ бюджет за годината, което води до ограничаване на възможността за предвиждане на оптималния размер средства за тяхното реализиране. Предвиждането на достатъчно средства за реализиране на посочените програми бе възможно едва при изготвянето и приемането на общинските бюджети за 2009 г. (за друга голяма част от общините чак 2011 г., а голям брой общини изобщо не разполагат със средства за тази дейност).
В условията на неовладяна популация от безстопанствени кучета (много нисък процент на кастрираните кучета от уличната популация), каквато е тя в момента в почти цялата страна, прибирането на животните и постоянното им настаняване и издръжка в приюти е необосновано, крайно скъпо и необходимият финансов ресурс не би могъл да бъде осигурен.
С удължаването на срока за изтегляне на безстопанствените кучета от улиците ще се предостави възможност в един разумен срок общините в Република България да се справят с проблема и да изпълнят вменените им задължения. Значително ще се намали размерът на необходимите финансови средства за решаване на проблема, като се разсрочат във времето необходимите средства за построяване и издръжка на приютите за безстопанствени животни.
По предложение на Министерството на околната среда и водите са направени някои допълнения и уточнения в разпоредбите за дивите животни – чл. 21, 22, 27, 59 и 70 от Закона за защита на животните, като са уточнени понятията „полумаймуни и маймуни” от разред „Примати” и са включени всички видове от този разред „Примати”, тъй като бяха пропуснати лемурите, които имат същите изисквания за отглеждане, както и останалите видове примати. Понятието „отглеждане на диви животни в домашни условия” е трудно да бъде дефинирано и не може да изчерпи всички възможности за отглеждане на диви животни извън естествената им среда, затова е заменено с по-точното определение – отглеждане „извън зоологически градини, центрове за отглеждане и размножаване на защитени видове животни, спасителни центрове и бази за интензивно стопанисване на дивеч”. Създаден е и нов чл. 22а с информация за данните в регистрационните карти, които издават регионалните инспекции по околната среда и водите при регистрация на дивите животни.
Чрез направените изменения на чл. 59, ал. 2 и чл. 70, ал. 1 са разширени пълномощията за контрол на Министерството на околната среда и водите по изпълнение на мерките за защита на дивите животни, като са добавени и регионалните инспекции по околната среда и водите, които като самостоятелни юридически лица до момента са срещали трудности по прилагането на закона при старата формулировка.
С предвидените изменения в проектозакона, всички изисквания в Закона за защита на животните ще се отнасят и за дивите животни, като контролът ще се извършва от Министерството на земеделието и храните, Министерството на околната среда и водите и Изпълнителната агенция по горите както самостоятелно, така и съвместно, при всички случаи за упражнено нехуманно отношение или жестокост към дивите животни и съответните контролни органи ще разполагат с необходимите правомощия за санкциониране.
След запознаване на членовете на комисията с предложения законопроект и обоснованата необходимост от пренасяне на някои изисквания на приетия Наказателен кодекс в Закона за защита на животн ите, Комисията по околната среда и водите единодушно подкрепи законопроекта и изразява следното становище:
Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на животните, № 102-01-61, внесен от Министерския съвет на 19 септември 2011 г.”
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .