Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми министри! Проектобюджетът на съдебната власт за 2012 г. е съобразен с реалните потребности на съдебните институции за нормалното протичане на съдебния процес. Разчетите са разработени на база законоустановените изисквания и отговарят на възможността за поддържане и подобряване квалификацията на магистратите и съдебните служители, използване на съвременни технологии и поддържане и обновяване на материалната база с цел осигуряване на адекватно ресурсно обезпечаване на съдебната власт.
Проектобюджетът за 2012 г. включва средства, необходими за реализирането на структурните промени в съдебната система, касаещи създаването на специализирани съдилища и прокуратури, регламентирани със Закона за съдебната власт. Предвидени са и средства за IT-стратегия на правораздавателните органи на Република България и използването на видео-конферентни връзки в съдебния процес. Данните са консолидирани от предложенията на органите на съдебната власт, направени на база минимални разчети, необходими за нормалното й функциониране и осигуряващи сравнително бързо правораздаване, като са отразени последните промени в Закона за съдебната власт и други нормативни актове.
Разчетите са изготвени на база указанията на Министерството на финансите за подготовката на Проектобюджета за 2012 г. и прогнозите за 2013 и 2014 г. съгласно чл. 363 от Закона за съдебната власт.
При разработването на разходната част в бюджетната прогноза за периода 2011-2013 г. е предвидено оптимално финансово осигуряване на основните политики, заложени в актуализираната стратегия за реформа на българската съдебна система, на които е подчинена дейността на всички работещи в нея. Реформата в тази сфера е насочена и към постигането на равен достъп до правосъдие и на европейски стандарти в областта на правната помощ, съдебното изпълнение и алтернативното решаване на спорове..
Проектобюджетът на съдебната власт е при Вас и виждате, че в него са заложени девет политики, всяка от които има съответните програми. Ще Ви посоча само политиките, които са предвидени в Проектобюджета на съдебната власт.
Първата е осъществяване на правосъдие и правораздавателна власт с цел защита правата и законните интереси на гражданите, юридическите лица и държавата.
Втората е спазване на законността в Република България чрез привличане към отговорност на лица, извършили престъпления, ръководене на разследването, поддържане на обвинения по наказателни дела и упражняване на надзор при изпълняване на наказателни и други принудителни мерки.
Третата политика е управление и организация на работата на съдебната власт, без да се нарушава нейната независимост.
Четвъртата е укрепване на професионалната квалификация на правоприлагащите органи.
Пета – контрол на органите на съдебната власт, основаващи се на принципите на законосъобразност, обективност и публичност.
Шестата е дейност на специализирани съдебни институции в съответствие със законодателни промени.
Седма – изграждане на единна информационна система за противодействие на престъпността.
Осма – информационна стратегия на правораздавателните органи на Република България.
И девета – използване и развитие на видеоконферентни връзки в съдебната система за развитие, експертизи, освидетелстване и представяне на веществени доказателства.
Към всички политики има и съответните програми, които в бюджета за съдебната власт са изложени с подробни мотиви, като са посочени необходимите средства за тяхното реализиране.
По приходната част предложението на Висшия съдебен съвет е 105 млн. 500 хил. лв. Становището на Министерския съвет е 140 млн. лв. Разликата е с 34 млн. 500 хил. лв.
По разходната част предложението на Висшия съдебен съвет е 493 млн. 982 хил. 400 лв. Становището на Министерския съвет е 400 млн. лв. Разлика 93 млн. 982 хил. 400 лв.
Уважаеми дами и господа народни представители, ако подкрепите Проектобюджета за съдебната власт на Министерския съвет, то нашата молба е той да не бъде допълнително преразпределян със законови промени. Какво имам предвид?
Всички бяхме свидетели какво недоволство и напрежение предизвика създаването на чл. 99а от Закона за лечебните заведения сред съдебните лекари, което наложи неговото отменяне. С този текст се увеличаваше разходната част на бюджета на съдебната власт, без да има съответното финансово обезпечаване.
Със Закона за защита на класифицираната информация се вменяват задължения на съдилищата и прокуратурите да изградят специализирани регистратури и деловодства, за което са необходими около 3 млн. 300 хил. лв. За да бъдат обслужвани същите следва да бъдат назначени допълнително такива регистратори, деловодители и служители по сигурността или около 1000 човека в съдебната система, като само за заплата на същите ще са необходими около 12 млн. лв. за една година.
При извършена проверка от служители на ДАНС в структурните звена на съдебната власт, пак въз основа на този закон, е предписано на административните им ръководители да закупят специални компютри и принтери с по-висока степен на защита на информацията. От извършената проверка се установи, че същите струват по 10 хил. евро е диният или за нуждите на съдебната власт – около 370 структурни звена – са необходими 7 млн. 400 хил. евро, които също ги няма в проектобюджета.
Във връзка с § 4 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за Търговския регистър, до този момент сме заплатили на „Информационно обслужване” АД около 12 млн. лв. за издаване на удостоверения за пререгистрация на фирмите. Сега с новите промени в същия закон и по-точно с изискванията на § 5, ал. 4, § 5б, ал. 1 и 15 от Преходните и заключителни разпоредби, отново в бюджета на съдебната власт за 2012 г. следва да изплатим на „Информационно обслужване” сумата 3 млн. 700 хил. лв., която също не е предвидена в бюджета на съдебната власт.
От тези примери е видно, че с нормативни актове се преразпределя бюджетът на съдебната власт, като се увеличава разходната му част без да има съответното финансово обезпечение.
Уважаеми дами и господа народни представители, членовете на ВСС сме отговорни хора и знаем, че в период на финансова криза да се изтъкват нашите проблеми като по-важни от тези на другите институции и да искаме увеличаване на нашия бюджет за сметка на други най-малкото не е коректно. Затова при предварителните разговори с колегите от Министерството на финансите бяхме стигнали до известни приемливи компромиси.
Тук ще си позволя да използвам примера, даден преди време пред Вас от вицепремиера господин Дянков с пицата. Ноторен факт е, че държавният бюджет е едно цяло – било то пица, баница, торта и така нататък, което правителството следва да раздели на отделни части и разпредели между всички бюджетни институции, за да могат да функционират нормално. С Министерството на финансите се бяхме договорили каква трябва да е частта на съдебната система, за да може тя да работи, съгласно законовите изисквания. Когато беше публикуван проектобюджетът на Министерския съвет, нормално беше да огледаме това наше парче от тази пица. Когато го взехме обаче, видяхме, че една значителна част от него остана залепнала за кутията и нито съдебната система ще може да го ползва, нито правителството. Говоря за преходния остатък, който е неразделна част от бюджета на съдебната власт.
С оглед на това молбата ни е, ако не подкрепите предложения от нас Проектобюджет на съдебната власт, а този на Министерския съвет, то в чл. 2 от Закона за държавния бюджет за 2012 г. да гласувате ал. 5 така, както е предложена от Висшия съдебен съвет. Така този текст ще отговаря най-пълно на Конституцията на Република България.
И за по-голяма законодателна прецизност, независимо дали ще уважите това наше искане или ще гласувате предложената ал. 5 от проектобюджета на Министерския съвет, бих помолил госпожа Фидосова като председател на Комисията по правни въпроси между двете четения в Преходните и заключителни разпоредби на Закона за държавния бюджет за 2012 г. да се предвиди параграф, с който да се измени чл. 361, ал. 3 от Закона за съдебната власт, като преди израза „с изключение на разходите” се добави „както и преходният остатък”.
Уважаеми дами и господа народни представители, за пети и последен път заставам на тази трибуна като представител на Висшия съдебен съвет, за да представя Проектобюджета на съдебната власт, тъй като, както знаете, през следващата година нашият мандат изтича и ще бъдат избрани нови членове на ВСС, половината от които Вие ще изберете. Нека се опитаме с общи усилия да им оставим един бюджет, който ще позволи както на тях, така и на цялата съдебна система, да работи нормално, за да изпълнят високите цели, които са й поставени от българското общество, правителството и Европейския съюз, и най-после да бъде затворена Глава двадесет и четвърта „Правосъдие и вътрешен ред”. Благодаря Ви за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .