Благодаря.
Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Безспорно Законът за горите и подзаконовата нормативна уредба регламентират обществени отношения в една важна сфера от обществения живот – важна сфера както от екологична, така и от икономическа гледна точка.
В горското стопанство, в дърводобивната, в дървопреработвателната промишленост се генерира сериозен дял от нашия брутен вътрешен продукт. Тези отрасли се отличават със сериозна трудова заетост, особено в планинските региони, където обикновено други икономически дейности са слабо развити или въобще липсват.
Едно огромно предизвикателство пред управлението на горските територии е как устойчивото развитие на горите да е в синхрон или да не възпрепятства разгръщането на други отрасли от икономиката, които са в непосредствен допир с горския фонд или пък се развиват въз основа на него. Такъв отрасъл е туризмът, особено тези видове туризъм, които се развиват в планинските региони.
Като народен представител именно от планински район, какъвто е Смолянска област, аз отдавам изключително голямо значение на предлаганите промени в Закона за горите. Ще изкажа своето становище върху част от предложените текстове в законопроекта, внесен от Министерския съвет.
Приветствам и считам за абсолютна адекватна и обоснована промяната, с която стълбовете за изграждане на лифтове и влекове, както и стълбовете за друг вид такъв транспорт, се третират наравно със стълбовете от електропреносната мрежа. Това на практика създава възможността и спрямо тях да се прилага режима за възмездно право на строеж в горския фонд, без да е необходима промяна на предназначението на земята. Тази промяна бих я определил като справедлива. Така се създава един добър режим за изграждане на лифтове и влекове, като не се прилага разпоредбата на Глава пета, третираща правото на строеж с промяна на предназначението.
Предвид вида на съоръжението това е режимът, който считам че е най-подходящ, имайки предвид конструкцията на самите лифтове и влекове, техния сравнително лесен, бърз монтаж и демонтаж. Редно е обособяването на зоните за тяхното обслужване да става по един по-облекчен начин.
По същия начин, имайки се предвид и това какво представляват ски пистите като съоръжение, за строежа на които не са необходими тежки конструктивни решения, не се влагат сложни конструктивни елементи, считам, че е справедливо и резонно те също да бъдат включени към съоръженията, за които се учредява право на строеж без промяна на предназначението.
Тези промени смятам, че са важни, напълно адекватни с условията, в които се намираме в момента. Тези промени в Закона за горите ще насърчат инвестициите в ски зоните, ще спомогнат за разрастването на курортите ни и те ще станат още по-атрактивни, по-предпочитани, ще се отворят сериозни възможности за по-висока посещаемост, това ще доведе до по-голяма и трайна заетост.
На територията на нашата област са разположени две от големите курортни комплекси в България – Пампорово и Чепеларе, които са предпочитани от местни и чуждестранни турист и и предлагат добри условия за ски туризъм. Нещо повече, от тази година те имат амбицията да бъдат редовни организатори на сериозни международни прояви от най-висок ранг. Такова събитие има и в края на седмицата в Пампорово.
Безспорно е, че за организирането на такива събития най-важният фактор е добрата инфраструктура в ски зоните. Именно с промените, които разискваме днес, се създава възможността за разширяване и подобряване на ски зоните.
Искам да подчертая пред Вас, че промените в Закона за горите, които обсъждаме, се подкрепят от местния туристически бизнес, от местните, от регионалните власти. Те осъзнават възможността за икономическо развитие, която се открива пред зимните ни курорти.
Строителният бум отпреди няколко години не подмина и зимните курорти, легловата база се увеличи в пъти. Личните ми наблюдения, предполагам и на много от колегите, особено по празници, са, че дори легловата база да е запълнена, ски пистите не поемат всички желаещи да карат ски. Ето защо смятам, че необходимостта от разширяването на ски зоните е обективно обусловена.
Преждеговорившите колеги не споменаха нито веднъж, че обсъжданите промени се отразяват благоприятно и на минно- добивния отрасъл, който също би могъл да се възползва от предлаганите промени – да влага инвестиции в такъв транспорт, като се изграждат въжени линии за по-бързо транспортиране на руда и други суровини. Смятам това за изключително важно.
Според мен трябва да разсеем притесненията, че ще се стигне до масово изсичане на горите в районите на зимните курорти. Съществуващият режим не позволява поголовното изсичане на дървесината, както се опасяват някои от колегите, и мисля, че тази регулация, този режим ще се спазва стриктно от съответните горски инспектори. Много важно за отбелязване е, че все пак предназначението на тези терени не се променя. Териториите остават изключително горски фонд, а това е факт, който лесно позволява възпроизвеждането и рекултивацията примерно при отпаднала необходимост от сервитут или прилежащи територии.
Изразявам своето положително становище по една друга предлагана промяна, с която се позволява на физическите лица, собствени ци на гори, да добиват по облекчен ред дървесина и дърва за отопление за собствени нужди. Смятам това за изключително справедливо и уважаващо правата на собствениците. Това е сериозно облекчение и за хората от нашата област, много от които имат собственост в горските масиви.
Ето защо, колеги, предвид казаното до тук, смятам, че аргументите за приемане на предлаганите промени са сериозни. Те са оправдани и заслужават подкрепата на народните представители. С тях се създават възможности за инвестиции, възстановява се справедливост и смятам, че поправките в закона ще получат положителна оценка и от българските граждани. Благодаря за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .