Уважаеми господин председател, уважаеми колеги!
„СТАНОВИЩЕ
относно Законопроект за виното и спиртните напитки,
№ 202-01-1, внесен от Министерския съвет на
6 януари 2012 г.
На заседанието, проведено на 18 януари 2012 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа Законопроект за виното и спиртните напитки, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на комисията взеха участие Цветан Димитров – заместник-министър на земеделието и храните, и Красимир Коев – изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по лозата и виното.
І. Законопроектът е изготвен с цел да се въведат измененията от европейското право след реформата в областта на сектор „Вино”, както и измененията, направени в областта на сектора, свързан със спиртните напитки. Законопроектът за виното ще регулира мате рия, която в момента е регламентирана в голям брой подзаконови нормативни актове.
Законопроектът ще създаде условия за прякото прилагане на текстове от Регламент 1234/2007/ЕО на Съвета, Регламент 110/2008/ЕО на Съвета, Регламент 555/2008/ЕО на Комисията, Регламент 606/2009/ЕО на Комисията, Регламент 607/2009/ЕО на Комисията, Регламент 401/2010/ЕО на Комисията. От една страна законопроектът въвежда ясни правила в областта на засаждането, отглеждането и изкореняването на лозови насаждения, разрешените производствени практики, етикетиране, транспортиране и предлагане на пазара на вина и спиртни напитки. От друга страна ясно се дефинират функциите на браншови и контролни органи с оглед постигане на прозрачност и честна конкуренция при производство на спиртни напитки, гроздо- и винопроизводство.
ІІ. При разглеждане на законопроекта следва да се вземе предвид следното:
1. Законопроектът е от множество препоръки към Правилника за неговото прилагане. Съгласно § 3, ал. 1 от Преходните и заключителните разпоредби Министерският съвет приема Правилник за прилагане на закона в срок три месеца от влизане в сила на закона. Този текст е в противоречие с § 3, ал. 2, съгласно който правилникът по ал. 1 влиза в сила от деня на влизането в сила на този закон. Предвид гореизложеното следва да се избегнат противоречието между ал. 1 и ал. 2 на § 3 от законопроекта. Същевременно би следвало да се създаде разумен срок за запознаване на заинтересовате лица с разпоредбите на Правилника за прилагане на Закона за виното и спиртните напитки.
2. Необходимо е прецизиране на текстовете, свързани с придружителните документи при превоз на винено грозде, на гроздова мъст, на концентрирана гроздова мъст, на концентрирана и ректифицирана гроздова мъст и вино в следните направления:
- Чл. 116 ал. 1 създава задължения за физически и юридически лица – производители и вносители, да съставят придружителни документи при превоз на вино. От гореспоменатия член произтичат задължения за издаване на придружителни документи, включително и за вина, освободени за потребление, при транспортиране на вина между производители/краен клиент, както и при движение на вина между складове на производители и вносители. Същевременно при транспортиране на вино от страна на търговци не възникват гореспоменатите задължения. В този смисъл с чл. 116, ал. 1 се създават предпоставки за изкуствено разделяне на дейността на винопроизводители на производствена и търговска и създаване на нови търговски фирми с всички произтичащи от това последствия.
- В чл. 116, ал. 3 следва да се прецизира начинът на заверяване на придружителните документи от ИАЛВ, като се вземат под внимание случаи, когато се извършва превоз на грозде в извънработно време или неработни за териториалните структури на ИАЛВ дни, както и самата териториална структура на ИАЛВ. Също така трябва да се отчетат и случаите, когато се превозват малки количества грозде с цел несъздаване на допълнителна административна тежест пред гроздопроизводителите.
3. С оглед избягване на неясноти, да се преразгледат чл. 122, ал. 1 и чл. 126. В тази връзка следва да се прецизират термините „предлагане за консумация” и „предлагане на пазара”.
4. На различни места в законопроекта са въведени изисквания за гроздо- и винопроизводители за представяне на документи пред контролните органи, в това число издавани от други държавни институции, чийто срок за издаване може да е по дълъг от технически предвидения в закона срок за представяне на документи от страна на задължените лица. В тази връзка би било уместно да се добави изразът „срокът се удължава със срока, необходим за издаване на съответните документи”.
5. Необходимо е прецизиране размера на глобите и имуществените санкции, описани в Глава дванадесета – „Административнонаказателни разпоредби”, с оглед реалната тежест на извършваните нарушения, възможността за заплащане на предвидените глоби/имуществени санкции от страна на стопанските субекти и избягване на субективност от страна на контролните органи.
6. Използваният в законопроекта термин „държави-членки” следва да се прецизира, като се уточни, че това са „държавите членки на Европейския съюз”. Също така терминът „пазар на Европейския съюз” е коректно да се изпише като „вътрешен пазар на Европейския съюз”.
7. При изписване на наименованието на регламентите в текстовете на чл. 182 ,ал. 2, т. 29 от § 1 на Допълнителните разпоредби на законопроекта са допуснати неточности.
8. В законопроекта са допуснати и други правно-технически грешки, които следват да бъдат уточнени от водещата комисия при разглеждане на законопроекта между първо и второ четене.
9. Наименованията на категориите спир тни напитки в Част ІІ от Приложение № 1 към чл. 1, ал. 2, които са на език, различен от българския, да бъдат изписани и на български език.
ІІІ. В заключение може да се каже, че предложените текстове не противоречат на изискванията на правото на Европейския съюз в частта, регламентираща сектор „Вино” и при отчитане на направените препоръки биха създали предпоставки за по прозрачно и конкурентно развитие на сектора. Същевременно следва да бъде отчетена евентуалната допълнителна административна тежест, която би се създала за дребните и малки гроздо- и винопроизводители и производители на спиртни напитки.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага с 12 гласа „за” и 4 гласа „въздържали се” на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за виното и спиртните напитки, № 202 01 1, внесен от Министерския съвет на 6 януари 2012 г..”
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .