Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Ще се постарая съвсем накратко да коментирам два въпроса и принципна позиция по законопроекта.
Първо, стои големият въпрос: защо сега влезе този законопроект в залата? Съжалявам, че министър Дянков го няма, за да очакваме отговор от него. Ако са верни сериозните намерения за истинска, радикална административна реформа, то такава реформа се прави в началото на един мандат, а не две години и половина по-късно или почти вече минаваща средата на мандата.
Второ, административна реформа на държавната администрация се прави на базата на съответния функционален анализ. Такъв анализ, за съжаление, липсва и де факто със закона, който влиза в момента, се прави отново един палиативен опит за някаква привидна реформа, която, за съжаление, няма да даде очаквания резултат.
Всички в залата сме наясно, че нашата администрация има нужда от пълна функционална характеристика. След присъединяването ни към Европейския съюз има нужда да се направи преглед на действащата държавна администрация – дали тя по функционална, количествена и качествена характеристика отговаря на новото ни участие в Европейския съюз, доколко е адаптирана към тези нови условия и дали изпълнява своите функции.
Тук прозвучаха много мнения, че трябва да се реже администрацията, че трябва да се съкращава в сравнение с други европейски страни. Въпросът е, че не може, когато се говори за реформа, всичко да се фокусира като действие само върху съкращения.
На каква база се правят или предприемат съкращения, когато няма съответния функционален анализ или анализ на функционалната характеристика на администрацията, за да е ясно в кои сектори на държавната администрация имаме нужда да съкратим, а вероятно има други сектори, където администрацията е пренатоварена и има нужда да се увеличи нейният брой?!
За съжаление – обръщам се към вносителите, такъв анализ липсва и на тази база липсва възможността да се коментира, дебатира един сериозен закон, който да доведе до резултат, а именно до истинска административна реформа.
Този закон е внесен в парламента през месец ноември, но сега спонтанно влиза тази седмица, и то за съжаление поради чисто популистки съображения – поради факта, че в последните дни и седмици тече изключително остър и болезнен дебат в обществото и в медиите за бонусите и се прави опит от ГЕРБ с този закон да се каже, че наистина се решава и регламентира този въпрос. Факт е, че не се решава и не се регламентира, защото законът се занимава с държавната администрация до политическите нива, но не и с политическите нива на администрацията. Това липсва и ние ще направим съответните предложения в Заключителните разпоредби на този закон да има текстове, които реално да коментират и регламентират този въпрос, а именно политическите нива на администрацията.
Освен това, или министър Дянков използва този закон като добър параван в момента и оправдание пред обществото, че с него се решават всички въпроси, или се дава отговор на всички въпроси, които вълнуват обществото – за бонусите и за наистина реално действаща администрация.
Истината е, че още от 2003 г. има регламент, който въвежда оценка на изпълнението на работата и качествата на съответните служители, така че няма нищо ново в това отношение в закона. Лошото е, че в закона липсват принципни решения и отговори на три въпроса. Каква възможност за кариерно развитие получава българската администрация, защото млади, добре образовани, висококвалифицирани младежи и експерти не могат да бъдат задържани? Те не се вълнуват само от пари. Те се вълнуват и от възможността за истинско кариерно израстване и да бъдат експерти в администрация в европейския смисъл на тази дума – една носеща конструкция на държавата, а не политически зависими, не политически уязвими и парализирани във всяко свое действие. Този закон трябва да дава отговор на тези въпроси – гарантираме ли политическа независимост на работата на администрацията, даваме ли възможност за кариерно израстване и, разбира се, гарантираме ли едно достойно заплащане на тези хора, ако искаме да имаме развитие на нашата държава? За съжаление, тези въпроси не намират отговор в този закон. Даже и опитите да направим допълнения и предложения между двете четения няма да дадат възможност да се направи истинска реформа. Затова призоваваме, на първо място, към анализ и отговор на тези основни въпроси, които вълнуват администрацията. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .