„ДОКЛАД
по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба, № 254-01-6, внесен от Анастас Анастасов и група народни представители на 18 януари 2012 г.
На свои заседания, проведени на 22 февруари и 1 март 2012 г., Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба.
На заседанието присъстваха: заместник-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Димитър Чохаджиев, Ивелина Бахчеванова – директор на дирекция „Международно контролирана търговия и сигурност” в същото министерство, заместник министърът на вътрешните работи Веселин Вучков и заместник-директорът на ГДБОП Валентин Трифонов.
Законопроектът беше представен от народния п редставител Николай Петков. Той изтъкна, че с него се цели да бъде регламентирано обезпечаването на Министерството на вътрешните работи с информация в достатъчна степен за изпълнение на функциите му по осъществяване на контрол, включително и преди издаване на лиценз, разрешение или удостоверение, издадени по реда на закона.
Съгласно разпоредбата на чл. 67 контролът по Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба следва да бъде извършван във взаимодействие с ведомствата и агенциите, включени в състава на Междуведомствената комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение. В нея са включени представители на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, Министерството на външните работи, Министерството на отбраната и ДАНС, но не и на МВР.
В мотивите към законопроекта се посочва още, че тази информация е необходима на Министерството на вътрешните работи и във връзка с правомощията и задълженията на ведомството, произтичащи от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия. Нейното събиране, обработване и анализиране цели както да бъде създадена възможност за извършването на предварителна оценка на рисковете от осъществяването на конкретни сделки по Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба, така и осъществяване на превантивни действия с цел пресичане на престъпна дейност.
Посочва се още, че липсата на актуална информация в МВР за издадени, продължени и отнети разрешения и удостоверения по реда на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба и неучастието на представители на МВР в състава на Междуведомствената комисия са сериозни предпоставки, които значително ще затруднят ефективното изпълнение на част от основните задачи и дейности на МВР, регламентирани в чл. 6 и чл. 7 от Закона за Министерството на вътрешните работи и най-вече на контролните му функции, възложени съгласно чл. 67 от Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба.
В заключение беше изтъкнато, че предлаганите промени ще позволят на МВР да изпълни регламентираните задължения на ведомството, свързани както със защита на националната сигурност, противодействие на престъпността, опазване на обществения ред, осъществяване на оперативноиздирвателна дейност, предотвратяване на терористични действия, така и с предварителния и последващ контрол при издаване на лиценз, сертификат за получател, разрешение или удостоверение, предвиден в Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба.
От Министерството на икономиката, енергетиката и туризма не подкрепиха законопроекта по § 1 и го подкрепиха по параграфи 2, 3, 4 и 5.
Беше изтъкнато, че Министерството на вътрешните работи участва в лицензиращия орган, а именно Междуведомствения съвет. В този смисъл няма пречка министерството да изпълнява своите контролни функции, заложени в закона. Освен това, беше отбелязано, че е практика в заседанията на Междуведомствената комисия да участват представители на МВР в случаите, когато се разглеждат въпроси, свързани с тяхната компетентност, както и че в случай на необходимост се предоставя информация, в това число екземпляри от всички издадени разрешения, независимо дали това е записано в закона.
В хода на дискусията народният представител Корнелия Нинова отбеляза, че в търговията с оръжие има два органа, които вземат решения. Това са Междуведомственият съвет на Министерския съвет и Междуведомствената комисия при министъра на икономиката, енергетиката и туризма. Междуведомственият съвет, в който участва заместник-министър на МВР, взема решенията за издаване на лиценз и удостоверение на фирмите за търговия с оръжие. А Междуведомствената комисия, след като вече Междуведомственият съвет е издал лиценз, издава разрешение за всяка конкретна сделка.
След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: „за” – 10 народни представители, „против” – 3, „въздържали се” – 2 народни представители.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм пре длага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба, № 254-01-6, внесен от Анастас Анастасов и група народни представители на 18 януари 2012 г.”
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .