Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги! Досега всички преждеговоривши говориха относно един данък – данъкът за облагане на доходите на физическите лица и относно дохода от лихви.
Аз смятам, че във внесения законопроект на Министерския съвет има редица разпоредби, които намаляват административната тежест на бизнеса. Какво имам предвид? В Закона за корпоративното подоходно облагане е променен начинът относно формиране на авансовите вноски. Авансовите вноски вече ще се правят не върху резултата от предходната година, а на прогнозируемата данъчна печалба от самите данъчни субекти. Освен това е изменен и прагът, от който са задължени да внасят авансови вноски данъчно задължените лица. Например той е вдигнат с 50% – от 200 хиляди на 300 хил. лв. са вдигнати нетните приходи от продажби. Данъчно задължените лица, които имат нетни приходи от продажби до 300 хил. лв. няма да правят авансови вноски или могат да правят такива по желание. Данъчно задължените лица от 300 хиляди до 3 милиона нетни приходи ще правят авансови тримесечни вноски, а над 3 милиона ще остане стария ред за месечни авансови вноски.
Същевременно е изменен и срокът, по който трябваше да бъде внасян данъкът върху разходите на данъчно задължените лица. Досега тези данъци се внасяха месечно, а сега се изчисляват годишно и ще се внасят до 15-и, заедно с подаване на годишната данъчна декларация. Декларирането на авансовите вноски също ще става с подаване на годишната данъчна декларация, като вноските за месеците януари, февруари и март ще се внасят до 15 април, а останалите вноски – до 15-о число на текущия месец.
Изменен е още данъкът върху приходите на бюджетните предприятия, той също става годишен данък. Направени са редица изменения с цел подобряване прилагането на данък добавена стойност. Предвижда се удължаване на срока от 7 на 45 дни за подаване на регистрационен опис от датата на регистрация.
Направени са и промени, които са свързани с предотвратяването на злоупотреби с данък добавена стойност, когато доставчикът е нерегистрирано лице. В Закона за данък добавена стойност също е направено предложение, което дава право на лицето, което не е приспаднало данъчен кредит на стоки и услуги, които при придобиването си са били предназначени за извършването на освободени доставки или за дейности извън независимата икономическа дейност, да могат да приспадат данъчен кредит в случаите, когато променят предназначението на стоките и услугите и ги използват за облагаеми доставки.
Направени са редица промени, свързани със Закона за облагане доходите на физическите лица. Предвижда се значително стесняване на обема информация, която данъчно задължените лица предоставят на НАП с оглед намаляване на административната тежест на данъчно задължените лица при декларирането. Например предложено е за справката, която се подава от предприятията и самоосигуряващите се лица – платци на доходи, за изплатени от тях през годината доходи на физическите лица да се въведе праг от 5 хил. лв. по отношение на изплатените доходи от възнаграждения.
Другата промяна, свързана със Закона за облагане доходите на физическите лица, е по отношение облекчаване на декларирането и внасянето на данъци. Предложено е окончателните данъци върху доходите на чуждестранни и местни лица от източник в България и чужбина да се внасят по тримесечия вместо ежемесечно, както беше досега.
Всички тези изменения ще облекчат не само административната тежест на бизнеса, но ще доведат и до намаляване на разходите по администрирането на данъци в приходната администрация. Затова Ви призовавам да подкрепите законопроекта.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .