Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! С предложения проект на Закон за изменение и допълнение се поставят няколко цели. Първата е по- прецизното и ефективно провеждане на политиката в областта на рибарството.
Второ, уреждане на отношенията, свързани със собствеността, организацията, управлението, ползването и опазването на рибните ресурси.
Трето, търговията с риба и водни организми.
За осигуряването на устойчиво развитие на рибните ресурси, развитие на стопанския и любителския риболов и прилагане на правилата за отговорен риболов възниква необходимост от промяна на някои от изискванията и санкциите, залегнали в сега действащия закон. Основно измененията се състоят в следното.
Първо, предлага се удължаване на срока за регистрация като еднолични търговци или юридически лица по смисъла на Търговския закон на лицата, осъществяващи стопански риболов, развъждане и отглеждане на риба и други водни организми или извършващи дейности като регистриран купувач или център за първа продажба. Към настоящия момент броят на регистрираните лица, осъществяващи стопански риболов, е 2 325, от които 2 135 са физически лица и само 188 са със статут на юридически лица и еднолични търговци. Лицата, които са регистрирани за дейност по развъждане и отглеждане на риба и други водни организми, са 363. От тях 66 са физически лица. Дейности като регистриран купувач или център за първа продажба извършват 1293 лица, от които 443 са физически лица.
Широкият кръг от субекти, за които възниква задължението за регистрация, както и необходимите административни процедури обуславят залагането на по-дълъг период от време. В момента в действащия закон този срок е 31 декември 2012 г. Предложението е той да стане 31 декември 2013 г.
Поради удължаването на срока за регистрация се въвеждат и административнонаказателни разпоредби за нарушения, извършени както от юридически лица и еднолични търговци, така и от физически лица.
Втората промяна е по отношение прецизиране на разпоредбата на чл. 17, ал. 4, като придобитото право за усвояване на ресурс от риба и други водни организми за съответната календарна година се удостоверява единствено с удостоверение, издадено от ИАРА. Съгласно чл. 17а, ал. 5 размерът на таксата за специално разрешително за улов на квотиран вид риба не може да надвишава административните разходи за неговото издаване. В този смисъл специалното разрешение няма ресурсен характер, а то единствено идентифицира риболовните кораби, които имат право да извършват риболов на квотирания вид риба.