Госпожо председател, уважаеми колеги!
„Д О К Л А Д
за първо гласуване относно Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-119, внесен от народните представители Даниела Дариткова, Менда Стоянова и Лъчезар Иванов на 15 декември 2012 г., Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-120, внесен от народните представители Ваньо Шарков и Цветан Костов на 17 декември 2012 г., и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-121, внесен от народния представител Мая Манолова на 17 декември 2012 г.
На свое извънредно заседание, проведено на 18 декември
2012 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-119, внесен от народните представители Даниела Дариткова, Менда Стоянова и Лъчезар Иванов на 15 декември 2012 г., Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-120, внесен от народните представители Ваньо Шарков и Цветан Костов на 17 декември 2012 г., и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-121, внесен от народния представител Мая Манолова на 17 декември 2012 г.
На заседанието присъстваха министърът на здравеопазването госпожа Десислава Атанасова, управителят на Националната здравноосигурителна каса д-р Пламен Цеков, представители на съсловните организации в сферата на здравеопазването и на пациентските организации.
1. Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-119, внесен от народните представители Даниела Дариткова, Менда Стоянова и Лъчезар Иванов на 15 декември 2012 г.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от д р Даниела Дариткова. Тя информира народните представители, че към настоящия момент не е постигната договореност между Българския лекарски съюз и НЗОК за приемане на Национален рамков договор за медицинските дейности за 2013 г. Съгласно разпоредбата на чл. 54, ал. 8 от Закона за здравното осигуряване в случаите, когато Националният рамков договор за медицинските дейности не бъде приет при условията и в сроковете, определени в закона, се прилага действащия до момента Национален рамков договор. Доктор Дариткова поясни, че при прилагането на горепосочената разпоредба е установено, че е на лице празнота в нормативната уредба на този вид обществени отношения.
Предлаганото допълнение има за цел създаване на правна възможност за финансиране на нови дейности със средства от бюджета на Националната здравноосигурителна каса, в случаите когато няма приет Национален рамков договор за медицинските и съответно за денталните дейности, като се предлага условията, редът и критериите по чл. 55, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване за тези дейности да бъдат определяни с решение на Надзорния съвет на НЗОК по предложение на управителя на НЗОК. Предвижда се министърът на здравеопазването да съгласува решението и да го обнародва в „Държавен вестник”.
Представителите на институциите запознаха народните представители със своите становища по предлагания законопроект, като Министерство на здравеопазването и Националната здравноосигурителна каса изразиха подкрепа за предлаганото допълнение и посочиха, че по този начин ще се гарантира и осигури достъпно и качествено лечение на българските граждани.
От страна на пациентските организации беше изразена единодушна подкрепа за разглеждания законопроект, тъй като по този начин през 2013 г. ще се финансират редица нови дейности, които до момента не са били в обхвата на основния пакет, гарантиран от бюджета на Националната здравноосигурителна каса.
В хода на дискусията, членове на Комисията по здравеопазването отправиха конкретни въпроси по предвидените в законопроекта промени във връзка с прехвърлянето на дейности, които досега са били отговорност на държавата, от Министерството на здравеопазването в НЗОК и причините, поради които предлаганото допълнение не беше направено със Закона за бюджета на НЗОК за 2013 г., въпреки че още тогава от страна на Българския лекарски съюз бе заявена възможността за неприемане на Национален рамков договор за медицинските дейности за 2013 г.
Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати: „за” – 11, „против” - 6, без „въздържали се”, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-119, внесен от народните представители Даниела Дариткова, Менда Стоянова и Лъчезар Ивано в на 15 декември 2012 г.
2. Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-120, внесен от народните представители Ваньо Шарков и Цветан Костов на 17 декември 2012 г.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от д р Ваньо Шарков, който поясни, че поради невъзможност за постигане на договореност между Българския лекарски съюз и Националната здравноосигурителна каса за приемане на Националния рамков договор през 2013 г. ще се прилага действащият до момента Национален рамков договор. Във връзка с този факт Националната здравноосигурителна каса няма да има правно основание да финансира медицинските дейности, за които през 2012 г. е заплащано със средства от бюджета на Министерството на здравеопазването, тъй като те са вменени като отговорност на държавата.
Доктор Шарков уточни, че ваксините за задължителни имунизации и реимунизации, дейностите по амбулаторно проследяване на пациенти с психични заболявания и на пациенти с кожно-венерически заболявания, интензивното лечение и асистираната репродукция никога не са били финансирани със средства от здравноосигурителни вноски и не би следвало да бъдат финансирани по този ред с оглед решението на Конституционния съд на Република България. Той допълни, че тези дейности са приоритет и задължение на Министерството на здравеопазването, тъй като те са част от националната политика по опазване на общественото здраве, която не се основава на здравноосигурителния статус на българските граждани.
Предлаганият законопроект има за цел запазване отговорността на държавата за финансиране на горепосочените дейности, с което да се гарантира опазване здравето на нацията.
В становищата на Министерството на здравеопазването и Националната здравноосигурителна каса беше изразена неподкрепа за предлагания законопроект, тъй като по своята същност той противоречи на Закона за бюджета на НЗОК за 2013 г. и Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г. Обърнато бе внимание на факта, че в Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г. не са предвидени средства за финансиране на тези дейности от Министерството на здравеопазването и в случай че бъде прието предлаганото допълнение, то ще доведе до възпрепятстване заплащането на новите дейности през 2013 г. като цяло. В законопроекта не се предвижда и хипотеза за добавяне на нови дейности, които не са били финансирани нито от Министерството на здравеопазването, нито от НЗОК. В тази хипотеза, предлаганата разпоредба на практика е неприложима, тъй като финансирането на дейности от Министерството на здравеопазването и Националната здравноосигурителна каса се извършва единствено и само, когато това е предвидено със закон и са предвидени средства в бюджета на Министерството на здравеопазването, съответно на НЗОК.
В хода на дискусията народни представители от Комисията по здравеопазването посочиха, че ако бъде приет предлаганият законопроект, редица български граждани ще бъдат лишени от конституционното им право, гарантиращо достъпна медицинска помощ.
Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „за” – 6, „против” – 0, „въздържали се” – 11, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-120, внесен от народните представители Ваньо Шарков и Цветан Костов на 17 декември 2012 г.
3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-121, внесен от народния представител Мая Манолова на 17 декември 2012 г.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от госпожа Мая Манолова. Тя посочи, че с предлаганите изменения и допълнения на чл. 36, ал. 1 се създава правна възможност здравноосигурените лица да могат да осъществяват лечение в чужбина без предварително разрешение от НЗОК, като се гарантира възстановяване на извършените разходи в случаите, когато здравословното им състояние налага получаването на своевременна медицинска помощ извън пределите на България.
Предлага се изменение на чл. 45, ал. 8, с което се предвижда включването в списъка на заболяванията, за чието домашно лечение НЗОК заплаща лекарствените продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели напълно или частично, да се извършва при необходимост, а не веднъж годишно, както е предвидено в действащия текст на разпоредбата.
Със законопроекта се предвижда в случаите, когато няма постигната договореност между Българския лекарски съюз и Националната здравноосигурителна каса за приемане на Национален рамков договор, а същевременно със закон е предвидено финансирането на нови медицински дейности, лекарствени продукти и медицински изделия със средства от бюджета на НЗОК, тези дейности да се заплащат по установения ред или от бюджета на Министерството на здравеопазването.
Министерството на здравеопазването и Националната здравноосигурителна каса представиха пред народните представители своите становища, с които не подкрепят предлаганите изменения и допълнения.
Представителите на пациентските организации изразиха своята подкрепа за предлаганото изменение на чл. 45, ал. 8, което предвижда включването в списъка на заболяванията, за чието домашно лечение НЗОК заплаща лекарствените продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели напълно или частично, да се извършва при необходимост, тъй като по този начин значително ще се подобри достъпът на пациентите до съвременно лечение на техните заболявания.
В хода на дискусията народни представители от Комисията по здравеопазването посочиха, че с предвидените със законопроекта промени се вменяват задължения на НЗОК, за които не е уточнено по какъв начин ще бъде осигурено съответното финансиране. По отношение на предлаганото допълнение на чл. 54 беше изразено притеснение, че приемането на разпоредбата ще доведе до ограничаване на правата на определени групи от хора, които няма да могат да получат необходимото им лечение.
Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „за” – 6, „против” – 2, „въздържали се” – 9, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-121, внесен от народния представител Мая Манолова на 17 декември 2012 г.” Благодаря за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .