Уважаема госпожо председател, уважаеми господин министър, уважаеми колеги народни представители! Искам да изразя своята позиция в подкрепа на задължителното предучилищно образование за 4-годишните. В много кратък план ще акцентирам защо подкрепям тази мярка. Подкрепям я, защото това е европейска мярка от 2009 г. Подкрепям я, защото когато говорим за предучилищно образование, аз разбирам детска градина с всички методи на обучение, характерни за детската градина, защото към момента 80% от децата на 4 години са обхванати в детските градини и тази мярка на практика ще бъде насочена към останалите 20%. Подкрепям, защото 65% от заболеваемостта, която се открива в ранна детска възраст, се разкрива точно в детските градини, където обгрижването в тази посока е по-сериозно.
Според мен родителите, както е формулиран законът, и с направеното допълнение от колежката Дукова, имат възможност за избор. Ние не отнемаме правата на родителите – да се твърди това е несериозно, тъй като всеки от нас е родител, а много от нас сме баби и дядовци, и няма как ние да заставаме зад тезата, че се отнемат правата на семействата. Напротив, за мен семейството е най-важната единица в обществото, в което детето се ражда, в което се възпитава. Детската градина е институцията, която надгражда и разширява обкръжението на детето в неговото развитие.
Задължителната мярка за детската градина на 4 години влиза от 2016-2017 г. Аз подкрепям, защото това е единственият начин на държавата да бъде вменена отговорността и задължението да осигури база за всички деца, които трябва да посещават детска градина, тъй като това е огромен проблем, особено в големите градове.
Няма да повтарям изследването на „Пърлс”, че децата, които са посещавали детски градини, се развиват по-добре в училище.
Ще споделя, че аз като народен представител съм обиколила всичките 11 общини във Варненска област и районите на град Варна. Срещнала съм се с общинските администрации и директорите на училищата. Ще споделя, че този проблем за 4-годишните никъде не беше засегнат като проблем. Напротив, директорите на училища, особено на средищните, споделиха с болка, че много от децата в І клас не говорят български език, че трудно се социализират и че имат проблем в комуникацията със собствените си връстници в І клас. За мен когато детето посещава детска градина, се учи отрано да работи и в екип, за да може да комуникира по-добре. Не говорим само за малцинствените групи.
Но тъй като се надигна този дебат и се оказа, че има малък процент недоволни родители, мисля, че ние трябва да им дадем възможност да правят с децата си и да ги подготвят както намерят за добре на 4-годишна възраст.
В тази връзка подкрепям онова, което каза госпожа Дукова за индивидуален или самостоятелен план, което би трябвало да формулира Комисията по образованието, която днес ще се събира в 11, 00 ч.
В тази връзка имам процедура, госпожо председател. Във връзка с консенсусното уточняване н а този въпрос предлагам на основание чл. 73 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание да отложим разглеждането и гласуването на Раздел ІV и да преминем направо към Глава втора – „Език в системата на предучилищното и училищното образование”.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .