Уважаема госпожо председател, уважаеми господин министър, уважаеми колеги народни представители! Отколешна ценност за българина е образованието на потомството и днешното обсъждане е отпратка на огромната грижа и отговорност за поколенията след нас. Ние сме задължени пред тях в Закона за предучилищното и училищното образование да заложим нова образователна философия, съответстваща на българската традиция, в съчетание с доказани европейски модели.
Съвремието ни носи динамика, същност и смисъл на състезаващи се възгледи, идеи и платформи. Този темп на развитие и усъвършенстване трябва да ни изведе от наслагванията на 90 те години на миналия век, когато престанахме да вярваме в бъдещето и се обърнахме към миналото, превърнахме го в индустрия на носталгията, започнахме да го величаем и това ни поведение предопредели в голяма степен застой, от който трябва да излезе обществото като цяло и образователната ни система в частност.
Резултатността на образователните институции и процесите на обучение и възпитание, които произвеждат, трябва да се съизмерва със световната динамика на мобилността и комуникациите, процесите на социалното преструктуриране и размаха на икономическия темп. В този състезаващ се свят степента на образованост ще има все по-решаваща роля за личностното развитие и това на обществото.
Искам да вярвам, че ние завинаги ще излезем от примирения житейски път и в това състезание ще сме не само участници, поради което приемам за правдиво и логично да се въведе по-продължително задължително предучилищно образование, тоест от 4-годишна възраст. Не само заради Стратегическата рамка за европейско сътрудничество в областта на образованието и обучението след 2020 г., а главно изхождайки от целта на предучилищното образование – да изгради представи за света у детето, които да поставят основите за последващо учене, както и да съдейства за езиковото, социалното и емоционалното му развитие.
Всеизвестно е, че в днешно време детето е функция не само на семейството. Множество силни външни възде йствия го формират и развиват. В такава среда позитивите са на страната на задължителното продължително предучилищно образование като инструмент за осмисляне значимостта и благополучието на всеки човек, оттам – за развитието и просперитета на цялата нация и държавата. Благодаря Ви за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк: