Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги! Законът за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни длъжности, има антикорупционна насоченост и въвежда принципите на прозрачност по отношение на имущественото състояние на лицата, изпълняващи важни публични функции.
За последните 13 години – от 2000 г. до 2013 г., са правени частични промени, но в списъка на лицата, които трябва да попълват годишни декларации, винаги са били премахвани определени длъжности, над които е имало най-вероятно политически чадър, или заради които определени групировки не са искали да бъдат оповестявани доходите им.
Например в Националния съвет за тристранно сътрудничество, където се обсъждат доходите на българските граждани, на практика се осъществява от лица, чиито доходи и имущество не са публични, освен тези на министрите. Значи министрите, които водят преговорите и осъществяват социалния диалог, преговарят с лица, чието имущество никой не е чувал и не знае.
Нещо повече, в този закон има и видими пропуски като това, да речем, че евродепутатите подават годишни декларации, но те не са задължени, съгласно сега действащите разпоредби на закона.
Българското общество има право да знае по какъв начин се променя имущественото състояние на заемащите подобни длъжности, включително и на лицата, за които беше темата табу обществото да научи какви доходи получават. Ние считаме, че е голяма празнота и по отношение на ключови приходоосигуряващи институции като НАП, Митници, Комисията за конфискация да не попълват годишни декларации.
В списъка на задължените лица би следвало да се включат и членовете на Инспектората към Висшия съдебен съвет, така както са включени всички членове на ВСС. Главен инспектор и инспектори, съгласно българската Конституция, се избират с две трети мнозинство от Народното събрание, за да проверяват органите на съдебната власт. Очевиден пропуск е тези лица, които на практика контролират всички магистрати в съдебната система, да не са задължени да подават годишни декларации.
Голяма законодателна празнота е съществувала и по отношение на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, защото нейният предмет е свързан с условията и реда за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито със средства, за които не е установен законен източник. Задължението управителите и членовете на управителни или контролни органи на дружества, упражняващи дейност по управление или експлоатация на съоръжения или нейни инженерни мрежи на водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, топлоснабдяването, газоснабдяването, да декларират доходите си, произтича от обстоятелството, че се касае не за свободен, а за държавно регулиран пазар. Тези предприятия предоставят стоки и услуги от особено важно значение за жизнения стандарт на българските граждани и за националната сигурност на Република България.
Същевременно, поради характера си, тези дейности най-лесно се поддават на монополизиране. Сред тях са електроразпределителните, топлофикационните и ВиК дружества, които станаха обект на масов протест, именно заради злоупотреби с монополното си положение. Не на последно място – заради прекалено високите заплати на техните мениджъри.
Вносителите на настоящия законопроект споделят категорично убеждение, че приложното поле на закона следва да се разшири и в посока към ръководните длъжности в организациите с обществен характер. Този принцип е частично въведен в действащия сега закон по отношение на ръководните длъжности в политически партии чрез препратка към Закона за политическите партии. Той обаче е ограничен само до партиите, получили над 1% на последните парламентарни избори. За разграничителна линия е прието само получаването на държавна субсидия. Този критерий не е достатъчен. Оперирането с държавна помощ не е единственият източник на корупционни изкушения и възможности, нито контролът върху държавните средства е единствената цел на закона.
Например, търговията с влияние далеч не е прерогатив на големите партии, а образуването на политически формации на лобистки или корпоративен принцип, което очевидно стана преди масовото признание, е феномен, пред който следва да се поставят необходимите законови бариери. Предложението е задължени лица да бъдат членовете на ръководни и контролни органи на всички политически партии без изключение. Това трябва да се приложи по отношение на юридическите лица с нестопанска цел за обществената дейност.
От самия институт, дефиниран в закона, следва, че техен обект са не частни интереси на членовете им, а пряко или косвено потребностите на значително по-големи социални групи. Те предлагат и една възможна форма на поемане от структурите на гражданското общество някои от социалните функции на държавата. Те оперират с публични финанси. Предлаганият текст има за цел да ограничи възможността да бъдат използвани като фасада за нерегламентирани финансови операции или за други дейности, които са в противоречие с техния смисъл и обществената им роля.
Във връзка с това разширяване на предмета на закона се налага и изменение в наименованието му.
И накрая, уместно е да са публични и доходите на кандидатите за висши длъжности, които подлежат на пряк избор от суверена. Това ще бъде още една бариера пред достъпа до властта на лица, които са склонни към непочтени или нерегламентирани доходи, и то още преди вземането на длъжността.
По чисто технически съображения този списък следва да се ограничи само до най-висшия кръг – кандидатите за президент и вицепрезидент, за депутати и за евродепутати. За да няма безсмислено дублиране на документи не е необходимо те да декларират доходи в качеството си на кандидати, ако вече ги декларират, защото заемат някоя от длъжностите в обхвата на закона.
Промяната на закона е част от антикорупционното законодателство, която осигурява необходимата прозрачност и не ощетява фиска на държавата, а обратното.
В разработването на този законопроект са се включили и експерти от Института за модерна политика. Подобна практика съществува в много други европейски страни и аз смятам, че с приемането на този Закон за изменение и допълнение на Закона за публичност на имуществата на лицата, заемащи висши държавни длъжности ние отговаряме в значима степен и на онази част от протестиращите български граждани, които искат прозрачност на доходите, на парите на лицата, заемащи висши държавни длъжности.
Считаме, че сега, в навечерието на парламентарните избори, е особено важно кандидатите за народни представители да се знае кои са, за да се осъществи така необходимият информиран избор. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .