Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители! Ще взема отношение във връзка със Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, в частта му за изчисляване налога на собствениците на моторни превозни средства.
В новите тълкувания на чл. 59 се предвижда да отпадне съществуващото облекчение за ползване на отстъпка в размер на 50% от дължимия местен данък за годината за леки автомобили на базата наличието на действащо катализаторно устройство, подчертавам – действащо катализаторно устройство, защото всеки автомобил с двигател по стандарт Евро 3, 4, 5 и 6 притежава такъв сертификат. Това катализаторно устройство има определен експлоатационен срок. След изминаване на определени километри, както знаете, този катализатор става негоден и следва да се подмени.
Ако вървим в посока стриктно спазване на екологичните норми, за всички автомобили, снабдени с действащо катализаторно устройство, независимо от стандарта 2, 3, 4, 5 и 6, тази формулировка в закона трябва да остане, защото това не кореспондира с принципа на количеството произведени вредни емисии. В тази връзка още при първата регистрация в КАТ и сега Пътна полиция трябва да установи има или няма такова действащо катализаторно устройство. Мисля, че още сега то е записано в големия талон на автомобила и когато ходим на годишни технически прегледи, от това дали нашият автомобил отговаря на стандарт 2, 3, 4, 5 или 6 зависи какво ще е количеството на произведени вредни емисии.
От предложените промени е видно, че се цели да се събере допълнителен приход в бюджета чрез увеличаване налога на старите автомобили, чиито собственици се явяват по-бедната част от българските граждани. Според мен засегнати ще бъдат всички собственици на автомобили, произведени между 1995 и 2009 г., защото… (Реплика от КБ.)
Как да не е вярно?
...автомобилите 1995-2001 г. отговарят на стандарт Евро 2, а автомобилите 2001-2009 г. отговарят на стандарт Евро 3 и Евро 4. Вие сами можете да си отговорите каква част от собствениците са с т ези автомобили. Според мен са над 90% от всички собственици на моторни превозни средства, защото повечето коли са произведени между 1995 и 2009 г.
Аз се надявам у нас да проговори разумът и ние да намерим други източници на приходи, а не да се ощетяват отново най-бедните слоеве на обществото за сметка на неясни поощрения с неясни екологични критерии. Както Ви казах, това не кореспондира с принципа на количеството произведени вредни емисии.
Мисля, че Вие ще преосмислите Вашите доводи и няма да подкрепим така предложените текстове в законопроекта. Благодаря Ви за вниманието. (Частични ръкопляскания от ГЕРБ.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .