Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги, ще Ви представя мотивите на вносителите към Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за водите.
Със законопроекта се предлагат изменения и допълнения в преходните и заключителните разпоредби на Закона за водите с оглед изключително значимите обществени функции на „Напоителни системи” ЕАД за предпазване от вредното въздействие на водите и необходимостта от осигуряване на справедлива компенсация за извършените разходи в обществен интерес. Дружеството има за предмет на дейност стопанисване, експлоатация, ремонт, поддържане, разширяване, инвестиране, проучване и проектиране, както и научно-изследователска, развойна и инженерингова дейност за комплексно използване на хидромелиоративния фонд.
Освен това е единствената структура, която осигурява защитата на населението от вредното въздействие на водите, извън границите на населените места.
Дейностите по стопанисването, поддръжката, експлоатацията, опазването и мониторинга на водностопанските системи и съоръжения за предпазване от вреденото въздействие на водите – публична държавна собственост, се възлагат на „Напоителни системи” ЕАД със заповед на министъра на земеделието и храните по отношение на: предпазни диги на река Дунав – 256,362 км; корекции на вътрешни реки – 3152,569 км; предпазни диги – 243,622 км; отводнителни помпени станции – 76 броя; отводнителни системи – 530,532 хил. дка.
До промяната на § 4, ал. 6 от Закона за водите, (обн., ДВ, бр. 80 от 2011 г.), поддръжката на системите и съоръженията за предпазване от вредното въздействие на водите се е осъществявала с бюджетни средства. Тъй като дейността е в обществена полза, последващо поддържане на системите и съоръженията от страна на търговското дружество, което ги стопанисва, са за негова сметка, без възможност за възвръщаемост на разходите и без компенсация с бюджетни средства, което води до неговото неблагоприятно финансово състояние в настоящия момент и създава риск за неговата ефективност.
Съгласно чл. 107, пара граф 1 от Договора за функционирането на Европейския съюз предоставянето на държавни помощи под каквато и да била форма на определи предприятия е несъвместимо с вътрешния пазар.
По силата на чл. 106, параграф 2 от същия договор обаче предприятията, които са натоварени с функцията да оказват услуги от общ икономически интерес, се подчиняват на разпоредбите, съдържащи се в договорите и в частност на правилата на конкуренцията, доколкото прилагането на тези правила не препятства юридически или фактически изпълнението на специфичните задачи, които са им възложени.
Решение на комисията от 20 декември 2011 г. относно прилагането на чл. 106, параграф 2 от Договора за функционирането на Европейския съюз за държавната помощ под формата на компенсация за обществена услуга, предоставена на определени предприятия, натоварени с извършването на услуги от общ икономически интерес, определя условията, при които този вид държавна помощ е съвместима с вътрешния пазар и е изключена от изискването за уведомяване, посочено в чл. 108, параграф 3 от договора.
За целта е необходимо извър шването на услугата от общ икономически интерес да се възложи на съответното предприятие чрез един или повече актове, чиято форма може да се определя от всяка държава членка. В тази връзка законопроектът предвижда задължението за извършване на обществената услуга – защита от вредното въздействие на водите, да се възлага на „Напоителни системи” ЕАД чрез договор от министъра на земеделието и храните.
Освен това размерът на компенсацията не следва да надвишава това, което е необходимо за покриване на нетния разход, направен при изпълнение на задълженията за обществена услуга, включително разумна печалба. Параметрите, на базата на които се изчислява компенсацията за обществена услуга, трябва да бъдат установени предварително по обективен и прозрачен начин. Тези условия се изпълняват с разпоредбата, с която се предвижда размерът на несправедливата финансова тежест да се определя въз основа на нетните разходи, изчислени по методика, приета от Министерския съвет.
Законопроектът предвижда още заявлението за компенсиране на несправедливата финансова тежест от извършването на обществената услуга за защита от вредното въздействие на водите и всички необходими документи за изчисляване на компенсацията да се продават в Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет. Комисията като компетентен орган ще определя размера на компенсацията и в хода на бюджетната процедура ще представя решението си на министъра на финансите с предложение за включване на размера на компенсацията в Законопроекта за Държавния бюджет на Република България за следващата година.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .