Това е от ключово значение за успешния образователен процес.
То съответства на нашата концепция, че образованието трябва да бъде съобразено с индивидуалните особености и възможности на всяко дете и е в съзвучие с Конвенцията на ООН за правата на децата и с общ коментар номер едно към нея, според които образованието трябва да отчита, че всяко дете има уникални качества, интереси, способности и учебни потребности.
Единственият учебник е за средностатистически ученик, а такъв не съществува в природата.
Вторият аргумент, не само учениците, но и учителите са различни. Едни са по-иновативни, други са по-консервативни. Различен е стилът на преподаване, начинът на комуникация. Разнообразието от възможности позволява на учителите да изберат този учебник, който по-пълно съответства не само на нуждите на техните ученици, което безспорно е водещо, но и на вижданията и стила на самите учители. Това води до по-голям комфорт и удовлетвореност в работата, по-добра мотивация и в крайна сметка – до по-добър резултат от образованието.
Трето, регламентът за неограничен брой учебници стимулира конкуренцията, защото реалната възможност за пазарен дял, пък бил той и малък, мотивира повече издатели и автори да участват в процеса, а конкуренцията поддържа качеството и е двигател на прогреса.
Още един аргумент в полза на нашето предложение е европейската практика. Във всички европейски страни, може би с изключение на Гърция и Румъния, броят на одобрените учебници не се ограничава. Нещо повече, в някои от тези страни режимът е още по-либерален – даже липсва процедура за одобряване.
По отношение на самата процедура за одобряване и оценяване на учебници, считаме, че предлаганата от нас има предимство, тъй като предлага механизъм, по който всички учители във всички училища да участват в процеса по оценяване на проектите за учебници.
Във връзка с прозрачността на процедурата и ограничаването на възможностите за корупция, в Законопроекта на опозицията се предлага конк урс за проект и процедура за договаряне без обявление, което е относително по-непрозрачна схема.
Освен това не е посочено дали конкурсът за проект ще бъде открит или ограничен.
Едно наше опасение – опасяваме се, че изборът, одобряването на един-единствен учебник и съсредоточаването на решението кой да бъде той в една-единствена институция, каквато е Министерството на образованието, създава сериозни предпоставки за корупция, тъй като наистина залогът е много голям.
Бих се спряла и на някои аргументи, които се дават в полза на решението за единствен учебник, но няма да го направя, за да не отнемам времето на колегите, които също искат да се изкажат.
В заключение, искам да кажа, че се стремим към нова образователна система, която да не образова по калъп, която да познава и признава различията, да е отворена към новото. Считаме, че свободата при избора на учебниците е стъпка по пътя към такава система. Благодаря за вниманието. (Ръкопляскания от ГЕРБ.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния л инк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .