
Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! На първо място искам да припомня факта, че предложеният Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване се разглежда във време, когато продължават да текат разговорите за пенсионната реформа. До 31 март тази година трябва да се постигне дългосрочно решаване по въпросите, свързани с увеличаване на възрастта за пенсиониране и всички останали компоненти на пенсионната система, включително и въпроса за ранно пенсиониране на лицата. Важно е да се постигне финансова стабилност и сигурност на системата, да има яснота и предвидимост на настоящите и бъдещите пенсионери. Ето защо считаме, че предложеният Законопроект трябва да бъде обсъждан в контекста на всички останали предложения за промени в пенсионната система.
Българската пенсионна система е изправена пред сериозни трудности, възникнали в резултат на редица фактори, които са известни на всички – застаряване на населението, демографската криза, сериозният дефицит в пенсионната система. Всички в тази зала сме наясно как функционира пенсионната система у нас. Наясно сме, че в момента приходите от вноски покриват едва половината от разходите за пенсии. Наясно сме, че разликата се покрива от държавния бюджет.
От една страна, тенденцията за застаряване на населението в България и намаляване на хората в работоспособна възраст водят до негативни последици за социалното осигуряване, тъй като периодът за получаване на пенсия става все по-дълъг, а броят на лицата, които получават пенсия, по-голям.
От друга страна, в резултат на промените в раждаемостта и смъртността, както и в миграцията, която съществува, негативните демографски процеси продължават.
Промените, които се предлагат в Кодекса за социално осигуряване – замразяване на условията за пенсиониране по отношение на възрастта и стажа и разширяване на възможностите за ранно пенсиониране при недостиг на 24 месеца осигурителен стаж и/или възраст по чл. 68 би довело на практика до допълнителни разходи в размер на около 80 млн. лв., които средства не са разчетени и гласувани в бюджета на държавното обществено осигуряване за 2015 г.
На следващо място, препоръките както на Европейската комисия, така и на Световната банка към България са да се ограничават възможностите за ранно пенсиониране – точно обратното на това, което се предлага с внесения Законопроект и по-точно идеята за въвеждане на ранно пенсиониране за лицата, работещи при условията на трета категория труд при недостигащ осигурителен стаж или възраст до 24 месеца. С това предложение на практика се разширява ранното пенсиониране чрез даване възможност на жените и мъжете в България, които работят при условията на трета категория труд, да се пенсионират две години по-рано, тоест на практика се предлага намаляване на пенсионната възраст. Европейската и световната тенденция е увеличаване на възрастта за пенсиониране поради застаряване на населението, а тук се предлага точно обратното – намаляване на пенсионната възраст. В мотивите си колегите сочат, че предлаганите промени ще доведат до решаването на проблема на дълготрайно безработните лица в предпенсионна възраст. Ние считаме, че трябва да се търсят начини за предлагане работа на хората вместо да се предлага вариант за по-ранно пенсиониране.
Разглеждайки всички направени предложения в настоящия проект, виждаме, че те биха довели до значително увеличаване на новоотпуснати пенсии от държавното обществено осигуряване, което съответно би довело да увеличаване разходите с около 120 млн. лв. за 2015 г., които знаем, че нито са разчетени, нито гласувани.
Уважаеми колеги, във връзка с казаното до тук ние от Парламентарната група на Политическа партия ГЕРБ няма да подкрепим този Законопроект. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .